Det Gamle Evangelium
Han
leder meg på grønne enger
Profeten har i
første verset kort sammenfattet meningen av hele salmen, nemlig at den
som har Herren til hyrde, han skal ikke mangle noe. Mer lærer han ikke i
denne salmen. Men han utlegger dette nærmere med vakre, dype ord og
lignelser, hvordan det går til, at de som er Herrens får ikke mangler
noe og sier: »Han fører meg,« osv. Tvert igjennom hele salmen bruker
han (som han ofte pleier), ord som betyr noe annet enn det de sier. Som når
han taler om hyrden, beitet, den grønne eng, det friske vann, kjeppen,
staven, er det lett å skjønne at han vil ha oss til å forstå noe annet
ved det enn når vi mennesker i alminnelighet snakker slik. Og en slik måte
å tale på er meget alminnelig i Skriften, derfor skal man ivrig legge
merke til den, så man venner seg til den og lærer å forstå den. Se,
hvor vakkert han kan tale: Jeg er, sier han, Herrens får, han fører meg
på beite på en grønn eng, osv. Et naturlig får kan ikke få det bedre,
enn når dets hyrde gjeter det på en liflig grønn eng og ved friskt
vann. Hvor det kan ha det slik, der trives det, ingen på jorden er rikere
og saligere enn det. For da finner det alt hva det kan ønske: et
nydelig tykt, fyldig gras, som det kan styrke og fete seg på, friskt
vann, som det kan leske og forfriske seg på, når det vil. Slik har det
der sin lyst og glede. Så vil også
David her si at Gud har aldri vist ham noen større nåde og velgjerning på
jorden, enn nettopp denne, at han har kunnet være på det sted og blant
det folk der Guds ord og bolig og den rette gudstjeneste var. For hvor
skatten er, der står det vel til, både i det åndelige og i det
verdslige styre og stell. Som om han ville si: Det er som ingenting med
alle folkene og kongerikene på jorden. De er vel rikere, mektigere og
finere enn oss jøder, og det pukker de også p, så det høres. Dertil
roser de seg av sin vishet og hellighet, for de har også guder som de
tjener. Men med all sin prakt og herlighet er de bare ørken og villniss,
for der er verken hyrde eller beite. Derfor må fårene løpe omkring på
avveger og forsmekte og omkomme. - Men vi, skjønt vi har meget ørken
omkring oss, sitter vi og hviler her, trygt og godt og glad i Paradiset,
og i en liflig grønn eng, der det er fullt opp av gras og friskt vann, og
har vår hyrde hos oss, som gjeter oss, fører oss til vannkilder,
beskytter oss, osv. Derfor kan intet mangle oss. Mannen hadde åndelige
øyne, derfor så han godt hva som er den beste og edleste eiendom på
jorden. Han roser seg ikke av sin kongelige herlighet og makt. Han vet
godt, at slike rikdommer er Guds gaver. Han løper heller ikke fra dem og
lar dem ligge, men bruker dem til Guds ære, og takker ham for
dem. Men av alt dette priser han aller mest at Herren er hans hyrde og at
han er i hans pleie og varetekt, det vil si, at han har Guds ord. Den
velgjerningen kan han aldri glemme. Han taler herlig om det og med stor
glede og priser det høgt over alle jordiske goder. Og det samme gjør
han i mange salmer. Som i den 119,vers 72. Der sier han: Den kunsten
skal vi og lære, å la verden beholde sin ros for rikdom, ære, makt,
osv. For det er allikevel en løs, uviss, forgjengelig vare, som Gud
kaster på skraphaugen. For ham er det en uting at han til en skjødesløs
tjener, som til gjengjeld laster og vanærer ham, skal gi et kongerike, et
fyrstedømme eller på annen måte ære og gods på jorden. Det er hans
kli, såer og mask, som han fyller buken på slaktesvinet med. Men sine
barn, som David her taler om, gir han den rette skatt. Derfor skal vi
som Guds kjære barn og arvinger ikke rose oss verken av vår vishet,
styrke eller rikdom, men av at vi har den kostelige perle, det kjære ord,
og ved det kjenner ~ vår kjære far, og Jesus Kristus, som han sendte.
Det er vår skatt og arv, som er sikker og evig og bedre enn all verdens
gods. Den som har det, han kan overlate til de andre å samle penger, leve
i sus og dus, være stolt og kjøre flott. Men han, selv om han er
foraktet av verden og er fattig, skal han ikke la seg Måtte den kjære
Gud gi nåde, at vi også, likesom David, Paulus og andre hellige, akter vår
skatt så stor - skatten er fullstendig den samme som de hadde, - og at vi
hever den over alle goder på jorden og takker Gud for at han har æret
oss med den foran mange tusen andre. Han kunne like godt ha latt oss løpe
om på avveger som jøder, tyrker, tartarer og andre, som er borte fra
Gud, og som ikke vet noe om skatten; eller han kunne ha latt oss være
forstokket, likesom papistene, som laster og fordømmer denne vår skatt.
At han har satt oss i sin grønne eng og forsynt oss så rikelig med godt
beite og friskt vann, er bare nåde. Derfor må vi takke ham desto mer. Guds folk eller den hellige kristne kirke kaller profeten en »grønn eng«, for den er Guds lysthage, smykket og pyntet med alle slags åndelige gaver. Men beitet
eller graset i den er Guds ord som samvittigheten blir styrket og
forfrisket av. I denne grønne eng samler vår Herre Gud sine får, beiter
dem der med kostelig gras og »lesker dem med friskt vann«, det vil si,
han forordner hyrdegjerninger for den hellige kirke, betror den og gir den
det hellige evangelium og sakramentene, for at den skal pleie og røkte
hans får med dem, så de skal være rikelig forsørget med lære, trøst,
styrke, beskyttelse mot alt ondt, osv. Men de som preker Moseloven eller
menneskebud, de beiter ikke fårene på en grønn eng, men i villmarken,
der de forsmekter, og fører dem til råttent, stinkende vann som de blir
syke og dør av. Med allegorien
(liknelsen) om den grønne eng vil profeten antyde den store overflod av
rikdom i det hellige evangelium og kunnskapen om Kristus hos de troende.
For liksom graset i en grønn eng står deilig tykt og fyldig og stadig
vokser og vokser, så har også de troende ikke alene Guds ord rikelig,
men jo mer de bruker det og omgås med det, jo mer tiltar det og vokser
hos dem. Derfor setter han også ordene velsignet tydelig. Han sier ikke:
Han fører meg en gang, eller ofte, på en grønn eng, men: Så er nå
dette den første frukt av det kjære ord, Oppstandelsen
og livet visst, (Salme av Luther i Rev. 5. nr. 747).
|