Det Gamle Evangelium
Du
salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over
Denne andre liknelsen er om
oljen, som det ofte blir tenkt på i den hellige skrift. Men det var en
kostelig olje, som balsam eller en annen velluktende veske, og man pleide
å salve prester og konger med den. Også når jødene holdt sine fester
og ville være glade, salvet eller stenket de seg med slik kostelig
olje. Som også Kristus viser, Matt. 6, 17, når han sier: »Når du
faster, så salv ditt hode og vask ditt ansikt,« osv. Ja, slik var
bruken av oljen hos disse folk, når de ville være muntre og glade.
Likesom også Magdalena ville gjøre Herren glad når hun helte kostelig
nardusvann på hans hode. For hun så at han var bedrøvet, Matt. 26, 7. Den
tredje liknelsen her er om kalken, som de brukte i sin gudstjeneste når
de ofret takkoffer og var glad for Herren. Slik vil nå profeten med
ordene: »Du salver mitt
hode med olje, mitt beger flyter over, « vise den store, rike trøst,
som de troende har ved ordet, at deres samvittighet er sikker, glad og
vel tilfreds, midt i allslags anfektelser og nød, også dødens. Som om
han ville si: Herren gjør sannelig en besynderlig kriger ut av meg, og
ruster meg ut mot mine fiender på en nokså forunderlig måte.
Jeg mente, han skulle trekke på meg et panser, sette en hjelm på mitt
hode, gi meg et sverd i hånden og advare meg, at jeg ikke ble
overrasket av fienden. Så setter han meg til et bord, og bereder for
meg et herlig måltid, salver mitt hode med kostelig balsam, eller
(etter vår skikk og bruk) setter en krans på meg, som om jeg skulle gå
til glede og dans, og ikke slåss med mine fiender. Og for at ikke noe
skal mangle, skjenker han meg begeret fullt, så jeg straks drikker,
glad, i godt humør, og blir drukken. Slik er nå det dekkete bord mitt
panser. Den kostelige balsam min hjelm, begeret fullskjenket, mitt
sverd. Med det overvinner jeg alle mine fiender. Men er det ikke en
underlig rustning, og en enda mer underlig seier? Han vil på den måten si:
Herre, dine gjester, som sitter ved ditt bord, det vil si, de troende,
blir ikke bare sterke og tapre kjemper mot alle sine fiender, men de
blir også glade og drukne. Altså, du holder et storartet gjestebud for
dem, som en rik vert pleier å gjøre for sine gjester. Du gir dem
herlig mat, du gjør dem lystige og glade. Og du skjenker dem så rikelig,
at de blir drukne. Dette skjer alt gjennom nådens ord. For gjennom det
før og styrker Herren, vår hyrde, sine troendes hjerter, så de tør
by alle sine fiender tross, og si med profeten, Slm. 3, 7:
»Jeg frykter ikke for hundretusener, som legger seg
imot meg rundt omkring.« Og ovenfor, i 4. vers: »Jeg frykter ikke for
ondt, for du, Herre, er med meg,« osv. Så gir han dem også ved siden
av dette, ja, nettopp gjennom dette ord, den Hellige Ånd,
som ikke bare gjør dem modige og tapre, men også så sikre og glade at
de blir drukne av den overstrømmende store glede. Slik taler han nå her om åndelig
styrke, glede og beruselse, som er en guddommelig styrke, Rom. 1, 16, og
en glede, som Paulus kaller det, i den Hellige Ånd, Rom. 14, 17, og en
salig beruselse, da folkene ikke blir drukne av vin, for av det følger
uordentlighet, men blir fylt av den Hellige Ånd, Ef. 5, 18. Og dette er
panseret og våpnene som vår Herre Gud ruster sine troende med mot
djevelen og verden. Ordet, nemlig, gir han dem i munnen, motet, det vil
si, den Hellige Ånd, i hjertet. Med slik rustning angriper de
uforskrekket og glad alle sine fiender, og slår og overvinner dem med
all deres makt, vishet og hellighet. Slike krigere var apostlene på
pinsedagen. De opptrådte i Jerusalem mot keiserens og yppersteprestenes
befaling og bar seg at som om de var guder og alle de andre bare
grashopper. De gikk alle fram med kraft og glede, som om de var drukne,
som da også enkelte hadde til spott og sa »de var fulle av søt vin,«
osv., Ap.gj. 2, 13. - Men Peter viste av profeten Joel, kap. 3, 1, at de
ikke var fulle av vin, men av den Hellige Ånd, og slår derpå om seg
med sitt sverd, det vil si, åpner munnen, preker, og slår tre tusen
sjeler fra djevelen på en gang. Og slik kraft, glede og salig
beruselse viser seg ikke bare i de troende, når det står vel til med
dem og de har fred, men også når de lider og dør. Som, da rådet i
Jerusalem lot apostlene hudstryke, var de Ja, sier du, jeg finner meg ennå
ikke så skikket at jeg kunne dø med glede. Det gjør ikke noe. David
har heller ikke til enhver tid kunnet kunsten, som ovenfor sagt, men har
nok undertiden klaget over at han var forstøtt for Guds øyne. Altså,
andre hellige har heller ikke bestandig hatt en hjertelig tillit til
Gud, og et evig velbehag og tålmod i sine trengsler og anfektelser. -
Paulus beroper seg undertiden så sikkert og trygt på Kristus,
at han ikke reiser seg for lov, synd, død og djevel. »Jeg lever ikke
lenger selv,« sier han, Gal. 2, 20, »men Kristus lever i meg,« osv.
Likeså Fil. 1, 23: Derfor skal du ikke så snart
bli motløs, når du føler deg svak og forsakt, men vær flittig å be,
så du kan bli ved ordet og vokse i troen på og erkjennelsen av Kristus.
- - - |