Det Gamle Evangelium
Du
dekker bord for meg like for mine fienders øyne
Her tilstår han like ut, at
han har fiender. Men han sier at han verger seg mot dem og slår dem
tilbake med det at Herren har dekket bord for ham overfor disse hans
fiender. Er ikke det en vidunderlig skytsherre? Jeg tenkte han skulle berede en
fast mur, en sterk voll, en dyp grav, panser og andre vergemidler og våpen,
som hører med til kamp, så han kunne være sikker for sine fiender,
eller slå dem på flukt. Og så bereder han et bord for ham, så han
kan spise og drikke og så slå fiendene. Da kunne jeg også ha lyst til
å krige, når man kunne vinne over fienden uten enhver fare, bekymring,
møye og arbeide, og ikke behøve å gjøre annet for det enn å sitte
til bords, ete, drikke og være glad. Profeten vil med disse ordene:
»Du dekker bord for meg like for mine fienders øyne,« vise det kjære
ords store, herlige, vidunderlige kraft. Som om han ville si: Du byr meg
det så godt, Herre, du bespiser meg så herlig og rikelig over ditt
bord, som du har dekket for meg. Det vil si, du overøser meg med så
rikelig erkjennelse av ditt kjære ord, at jeg ikke bare inne i meg, i
mitt hjerte, har en rik trøst mot min onde samvittighet, synd, frykt og
skrekk for døden, og Guds
vrede og dom, men også i det ytre blir jeg ved det en så tapper og
uovervinnelig helt, at alle mine fiender ikke kan utrette noe mot meg.
Jo mer de vredes og er rasende og avsindig mot meg, jo mindre tar jeg
meg nær av det, ja desto mer er jeg trygg, glad og ved godt mot, og det
ikke for noe annet enn at jeg har ditt ord. Det gir meg slik kraft og trøst
mot alle mine fiender at når de raser og larmer på det heftigste mot
meg, er jeg bedre til mote, enn når jeg satt ved et bord, der jeg kunne
få alt som mitt hjerte bare kunne begjære, mat, drikke, glede, sang,
strengespill, osv. Der hører du ennå en gang,
hvor høyt David setter det kjære ord og priser det. Nemlig at de
troende vinner seier ved det, seirer mot djevelen, verden, kjødet,
synd, samvittighet og død. For hvor man har ordet, og holder fast på
det med troen, må disse fiender (som ellers er uovervinnelige) vike
tilbake og gi seg til fange. Og det er dog en vidunderlig seier og kraft
og dertil riktig en stor og stolt ære for de troende, at de tøyler og
vinner over alle disse grufulle og så å si allmektige fiender, ikke
ved å rase, bite, stritte imot, slå igjen og hevne, og søke råd og
hjelp her og der, men ved å spise, drikke og leve godt, og sitte og være
glad og hvile. Alt dette skjer som sagt ved ordet. For å spise og
drikke betyr tro på skriften, holde fast ved ordet. Derav kommer fred,
glede, trøst, styrke, osv. Slik viser nå David med disse
ord, hvordan det er med den hellige kristne kirke, (for her taler
han ikke bare om sin person), gir den dens farge, og maler den fint av,
at den for Gud er en liflig grønn eng, der det er gras og friskt vann i
overflod, det vil si, at der er Guds paradis og lysthage, prydet med
alle hans gaver, og har en usigelig skatt, de hellige sakramenter og det
kjære ord, som den lærer, leder, oppmuntrer og trøster sin hjord med. Men for verden har den et helt
annet utseende. Der er den en svart, »mørk dal«, der det verken er
lyst eller glede å se, men bare pur elendighet, angst og nød. For
djevelen går løs på den med all sin makt for denne skattens skyld.
Innad plager han den med sine giftige ildpiler, utadtil splitter han den
med uenighet og forargelser. Han hisser også sin brud, verden, på den,
som skaffer den allslags jammer og hjertesorg, med forfølgelser, hån,
spott, forbannelse og mord, så det ikke var det minste merkelig om den
kjære kristenhet på et øyeblikk ble helt tilintetgjort av slik list
og vold, både djevelens og verdens. For den kan ikke berge seg mot sine
fiender, de er den meget for sterke, listige og mektige. Slik er den,
som profeten her maler det, et uskyldig, enfoldig, vergeløst lite lam,
som ikke vil og heller ikke kan gjøre noe ondt mot noen, men alltid er
beredt til ikke bare å gjøre det som er godt, men endog lide ondt til
gjengjeld for det. Hvordan går det da til at
kristenheten som er så svak, kan utstå djevelens og verdens list og
tyranni? »Herren er dens hyrde,« derfor mangler den intet. Han gir den
mat og forfrisker den åndelig og legemlig. Han holder den på rett vei.
Han gir den også sin kjepp og stav til sverd. Dette fører den ikke i hånden,
men i munnen, og med det ikke bare - - - Derfor skal jo enhver kristen lære den kunsten, at han holder seg til denne kjepp og stav og innfinner seg ved dette bord når han er sørgmodig eller annen ulykke møter ham, så får han sikkert styrke og trøst mot alt som tynger ham, osv. |