Det Gamle Evangelium
Av Ludvig Hope Jesu grav er tom
Men
han sier til dem: Forferdes ikke! |
Fra
den første til den siste dag Jesus gikk her på jord, var Han annerledes
enn alle andre. Mer eller mindre klart ante folket at Han ikke
bare gjorde under, men at Han også var et under, og bar på krefter
som ingen helt kunne få fatt i eller forstå. Den
overmenneskelige ro Han viste overfor dommere, anklagere og spottere,
kongeordene Han sa på korset, og jordskjelvet som kom da Han oppgav
ånden - alt dette har nok lagt mang en stikkende brodd i brystet
på dem som førte Ham til Golgata og fikk naglet Ham til korset. Denne
uro var det vel også som gjorde at Hans fiender ikke var fornøyd
med at han bøyde hodet i døden, at et spyd ble stukket i Hans
hjerte, og at en svær stein stengte veien til graven. Om de var
aldri så visse på at Han var død, så kunne de ikke være rolige;
de måtte få fatt i den største makt som verden eide til å vokte
graven. Først da Roms segl stod på steinen og romerske soldater
holdt vakt omkring den, var de trygge. Sjelden
eller aldri er en grav blitt så trygget mot rov og ran som Jesu
hvilested. Ser vi litt dypere inn i dette, vil vi forstå at det
er ikke bare onde samvittigheter og redde sjeler som strider for
å trygge Jesu grav. Han som kjenner menneskehjertet og visste
om alle dem som ned gjennom tidene ville prøve å få bort dette
Guds store under og lysende håp for de kristne: at Jesus sto opp
fra de døde - Han var nok også med og fikk seglet på steinen. Tenk
om veien til Jesu grav hadde vært fri, så hvem som helst kunne
ha rullet steinen bort og ranet liket, hvis de ville! Hva skulle
vi da ha svart den hærskare av Jesu fiender, som ville ha sagt
at Hans disipler hadde stjålet liket? Enda både verdens makt og
Guds visdom arbeidet sammen på å gjøre et slikt knep utenkelig,
så kan ikke vantroen 1a være å komme med denne beskyldning. Hvor
langt sterkere tak ville da ikke vantroen ha hatt, hvis graven
hadde vært uten vakt og segl. Men
om således vantroen likevel bryster seg, og om ingen makter å
binde den, så er da seglet og soldaten til stort hinder for vantroen
og til stor hjelp for oss som tror. Troen ser Guds finger i det
sterke vern som var satt om Jesu grav. Ingen
jordisk makt våget å røre Jesu grav, når Roms segl hadde låst
den. Det vet alle som vil vite det. Men Guds makt var størst,
og den brøt seglet, tok steinen. bort og reiste Jesu legeme av
graven. Og
Han stod opp med ære, Hva
verd har så dette for oss at Jesus stod opp fra de døde? Det er
et spørsmål som: vi aldri skulle bli trett av å få mere og mere
lys over. For hver lysstråle som fører oss nærmere det fulle svar
på dette spørsmål, ser vi den åpne port inn Den
første del av svaret er denne: Da Gud reiste Kristus opp fra de
døde, godkjente Han Kristi frelsesverk. Alt det Kristus har
gjort for oss er tatt fullgodt av Gud, og det er tilregnet oss
som om vi hadde gjort det selv. Kristi soningsdød er godkjent
som en hel og full utløsning, for oss fra synden, døden og Satans
rike. Alt
som var gjort av oss ble tilregnet Ham, og alt som var gjort av
Ham ble tilregnet oss. Derfor
sier også Guds ord: ”Men er ikke Kristus oppstanden, så er
deres tro forgjeves, så er dere ennå i deres synder.” 1. Kor.
15,17. ”Men nå er Kristus oppstanden fra de døde og er blitt
førstegrøden av de hensovede.” 1. Kor. 15, 20. ”Han som
ble gitt for våre overtredelsen og oppreist til vår rettferdiggjørelse.”
Rom: 4, 25. Det sier Guds ord. Dermed er det også sagt oss, klart og greit at kristendommen står og faller med det om Kristi grav er tom eller ikke. Den rasjonalistiske lære, at det ingen betydning har for sann kristendom, enten Kristi legeme er reist av graven eller ikke, er helt imot Guds ord. Det er en lære som er både grunnfalsk og ukristelig. Den
Kristus som ikke oppsto av graven tredje dag etter sin død, han
er ingen, frelser for oss. Han er en bedrager og løgner. Da
biskop Nordal Brun så inn i oppstandelsesunderet, diktet han en
av de fagreste sanger som naget menneske noen gang har sunget
om den leverode Kristus. Han synger: Det
djerve men også det sanne i dette vers er ordene: ”Jesus vant
og jeg har vunnet.” Så meget ligger der for oss i dette frelsesverk
som er godkjent av Gud, så fullt og helt er frelsen ferdig for
oss i Ham, at da Jesus vant så vant vi. Slik
har det seg at de som tror på Jesus har et evig liv. Du
hvor vanskelig det er for oss mennesker å fatte dette, at alt
det vi trenger til frelse ligger ferdig for oss - utenfor oss!
Det synes være så på tverke for mennesketanken at ingen kan fatte
det i sin innerste grunn eller gripe det som sin eiendom uten
hjelp av Guds Ånd. Du
som enda ikke har funnet frem til denne åpne dør, hva skal jeg
si til deg? Be Gud om, at Han vil salve dine øyne, så du kan se
Ham. Og alle dere som går og strir med dere selv, lengter og spør,
graver og leter i deres forvente hjerte, vend nå engang synet
mot Ham som er alt for oss. Trenger
du mere til frelse for deg enn det Gud er fornøyd med? Kan
du ikke se dette, tro det og være frelst? Så
bøy da enda en gang kne ved korset og den åpne grav og spør Ham
som hang på korset og sprengte graven, hvorfor Han gjorde det.
Han vil svare deg at alt gjorde Han for deg, og til dette svar
vil himlen si amen og helvete skjelve. Alle mann som kunna vakna, kom og sjå til Jesu grav! Alle mann som livet saknar, kom og drikk or livsens hav! Kom derut med bøn og tru, og med fred du heim skal snu. Alle som i myrker sukka, her kan finna fred og lukka. Det liv som sprengte graven påskemorgen, det livet er vårt liv, det er
ditt og mitt liv. Han lever, og vi skal leve. Den
som lever og tror på Ham, skal aldri dø. Han
har ikke bare gjort det mulig for oss å oppstå, men Han er selv
oppstandelsen - Han er oppstandelsen. Den som lever og tror på Ham,
skal leve om Han enn dør. ”Lovet
være Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, Han som har velsignet oss
med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus.” Ef. 1, 3. ”Og
oppvakt oss med Ham og satt oss med Ham i himmelen, i Kristus Jesus.”
Ef. 2, 6. »Er dere da oppreist med Kristus, så søk det som er oventil, hvor Kristus sitter ved Guds høyre hånd.« Kol. 3, 1. I
disse ord får vi vite at vi er oppvakt med Kristus, oppreist med
Kristus, satt i himmelen i Kristus, og velsignet med all åndelig
velsignelse i himmelen i Kristus. Hva
skal vi si til dette? Jeg
kan intet si om disse guddommelige hemmeligheter. De viser oss
det dypeste og høyeste av det Kristus er for oss, de fører oss
opp på den høyeste topp, til den kvasseste egg, hvor en bare kan
tie, se og leve. Våre
ord kan ikke røre disse ord. Vi kan bare lese dem og tie. Men
det tanken ikke rekker og det tungen ikke kan tolke, det kan vi
tro. Det vil jeg tro, ja, det tror
jeg, og så lever jeg ved tro i dette frelsesunder at jeg er tatt
til nåde i Kristus, skapt i Kristus, oppreist med Kristus og velsignet
med all åndelig velsignelse i Kristus. Her
ser jeg i ett avgrunn ned Kan
ikke også du se dette? Dypt
i mitt hjerte lever det et stille ønske: Den som kunne få hjelpe
sine medmennesker inn til denne frelser! Den som kunne! Men
om jeg ikke kan det jeg så gjerne ville, så hør det enda en gang,
du dyrt kjøpte og utløste menneske: Kan
du enda en påskedag høre dette uten å tro deg frelst? Den
som tror dette, skal leve om han enn dør. * Til
slutt vil vi prøve å finne litt av den nådekraft som ligger i
ordet om den levende Kristus, slik som vi Guds folk skulle tro
på Ham og eie Ham og kjenne kraften av Hans oppstandelse. Det
er ikke så lett å klargjøre dette gjennom fattige ord, men jeg
vil prøve. Herren vil lyse for oss. Du
er en kristen, du tror deg frelst. Du har sett Ham og tatt imot
Ham så som Han har dine synder på sitt legeme opp på treet. Du
så og du ser at din skyld er betalt.
Så langt er alt i orden. Men så er det dette at du kan ikke leve
av det at du er gjeldfri. Det
er ikke nok å være skyldfri; du må også ha noe å leve av. Har
du tenkt på det? Her
står vi ved døren til hemmeligheten i Kristi oppstandelseskraft.
Den dør som så mange kristne har spå vanskelig for å slippe innom. Hvis
du tenker vel etter, vil du huske at i hverdagsstrevet, der du
skal leve som kristen, der står du så titt fast.
Driftskapitalen strekker ikke til. Utgiften blir for stor og inntekten
for liten. Så går det ned, ned! Så mister du motet, gleden og
freden. Så mørkner det i sjelen, og for brystet legger det seg
noe tungt og trykkende, noe som suger og tærer. Så blir du kald
og sløv, åndstom og motløs. Du
prøver ved bønn og strid å holde deg oppe og vinne frem til det
du engang var, men det lykkes ikke. Det er som. svøpeslag på en
mager, utkjørt hest, når lasset er for tungt. Og så skriker det
så sårt inne i barmen : Jeg har ikke kraft! Store Gud! kraft!
kraft! kraft! Nå
orker jeg ikke mer! Jeg
trettes ut og visner bort! Slik
strir og lider mange kristne. Hva
er grunnen til dette? Der
er blitt svart på det før her i boken, men jeg vil ta det opp
igjen nå. Den store hovedgrunn er denne: Du leter i ditt hjerte etter det du eier i Kristus. Du
går til din kristendom i stedet for til Kristus.
Du leter i det tomme pengeskrinet hjemme etter det du har i banken. Hvis du fikk mere syn på dette livsens under, som ligger gjemt i de ordene, at vi er fylte i Ham og velsignet med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus, så ville den største gåte være løst for deg når det er spørsmål om kraft. Det
er det som er i Kristus, som har verdi for Gud, også når det spørres
om hvordan du skal leve og være. Den som tror det, får kraft. Han får større inntekt enn utgift. Han
(eller hun) lever ved Kristus. Du
som leser dette, er kanskje en av dem som er motløse, kraftløse,
tvilende og redde. Om du nå griper dette at du ikke trenger noe
utenom Kristus, at så som Han viser seg i himmelen for Guds åsyn
for din skyld, er Han alt det du trenger, . om du nu helt hvilte
på dette, hvordan tror du da at det ville bli med deg? Du
ville bli glad. Du
ville smake Jesu Kristi fred. Du
ville bli sterk i Herren. Har
du prøvet, tross alt hva du føler, deg å klynge i tro til Hans ord?
Har du smakt av den himmelske glede som han skjenker til alle som
tror? Prøv
nå. En
gammel, god fortelling vil jeg ta med her. Det var en gammel kvinne
som bodde alene i sin hytte. En vårmorgen ”Å
fugl! du skulle bygget høyere opp.” Denne
fortelling kommer titt i mine tanker. Den minner meg om den fare
som lurer på alle kristne: å bygge for lavt. Fordi vi altfor ofte
gjør det, blir så meget i vårt kristenliv revet i stykker og lagt
øde. Derfor:
Bygg høyere opp! Der
opp da, mitt bange sinn, Han
lever, og vi skal leve. |