For oss alle er det en
velkjent sak at mellom oss mennesker er flere slags kjærlighet. Vi kan
nevne vennekjærlighet, morskjærlighet, fedrelandskjærlighet, nestekjærlighet
etc. Mellom alle disse former for kjærlighet er det en som inntar en
særstilling. Det er den kjærlighet som bibelen kaller broderkjærlighet.
Sitt ord om dette kaller Jesus "et nytt bud". Hva er meningen
med det?
Meningen er den, at denne kjærlighet er noe nytt i verden. Den har ikke
vært kjent før, fordi den ikke har vært til før. Denne slags kjærlighet
har nemlig sin årsak og stadige kilde i Jesus Kristus, i hans person
og verk, og i det livssamband med Jesus som binder alle hans disipler
sammen til ett legeme, en levende, egenartet, særmerket organisme. Derfor
kunne ikke denne kjærlighet bli til, før Jesus var kommet.
Ikke så å forstå, at det ikke i det gamle testamente var noe som lignet
broderkjærligheten. I salme 133 står det for eksempel: "Se, hvor
godt og liflig det er at brødre også bor sammen." Men sådant er
mere en antydning og en spirende begynnelse enn en klar åpenbaring av
en virkelig kjensgjerning. - Denne kjærlighet er en ny kjærlighet, som
tilhører en ny tid og en ny pakt. Derfor har den også i det nye testamente
fått et nytt navn: broderkjærlighet, den kristne broderkjærlighet.
Når dette er den sanne og virkelige mening av Jesu ord, så følger derav,
at det "å elske brødrene" er et av de merker hvorpå en kristen
skal kjennes. En kristen uten kristen broderkjærlighet, det er etter
skriften en umulig ting. "Vi vet at vi er gått over fra døden til
livet, fordi vi elsker brødrene." 1 Joh. 3, 14. La være den ofte
vil være mangelfull og svak, - er det virkelig liv i Gud så må den finnes.
En kristen må kjenne seg i åndelig slekt med andre kristne hvor i verden
han er.
Men den kristelige broderkjærlighet
har i denne verden meget vanskelige kår å leve under. Den svekkes og
dempes av så mange uvedkommende ting, som for eksempel dette, at man
har forskjellige meninger om mer eller mindre viktige ting, eller det
er mangel på naturlig sympati eller andre slike ting som skiller et
menneske fra et annet. I slike tilfeller får broderkjærligheten ofte
gjennomgå store kamper, før den kan komme til sin rett, og bøye sammen
det skilte i én ånd.
Derfor taler Jesus så alvorlig og inntrengende til sine disipler om
den. "Et nytt bud gir jeg dere." Det er ikke noe som vi selv
kan velge eller vrake etter egen mening og trang. Det er et bud. Elsk
den du liker og ikke liker. Elsk den som har de samme meninger som du,
og elsk den som har andre meninger, elsk ham som en bror i Kristus,
så sant du ikke tør nekte at han er en kristen. Her er bare en lov:
Elsk ham, for han er Jesu disippel.
Men er det ikke en fare ved denne kjærlighet? Den fare nemlig at den
innsnevrer oss, så vi blir kolde og likegyldige overfor andre, som ikke
er kristne? Hvis det blir følgen for noen av oss, så er vår broderkjærlighet
en syk kjærlighet. På en eller anden måte lider den av en stygg feil.
For hvis den er av rette art, så gjelder skriftens ord: "I broderkjærligheten
kjærlighet til alle."
Kjærlighetens Gud vil gi hver kristen nåde nok til å elske brødrene
og til å elske alle. Det er hva vi i Jesus Kristus er kalt til. Det
er vår store forrett.
Men om du min leser ikke trives blant de kristne, og ingen glede har
av det som de kristne gleder seg ved som kristne, så er det tid til
at du tenker deg om og spør: er jeg en kristen eller er jeg det ikke?
|