Av Johan Gerhard 1582-1637
Om
den rette beredelse til den hellige nattverds nytelse.
Her er
intet vanlig måltid, ikke noe vanlig kongelig gjestebud, men det er
Kristi legemes og blods hellige hemmelighet, som det tilbys oss å
ta del i. Derfor er også en verdig forberedelse hertil særlig nødvendig,
for at vi ikke må finne døden istedenfor livet, få dommen istedenfor
barmhjertigheten.
Hvor
fryktet og bevet ikke den hellige patriark, da Guds Sønn åpenbarte
seg for ham i menneskelig skikkelse og forkynte ham at Han ville ødelegge
Sodoma (1. Mos. 8, 12). Og det var en mann som utmerket seg ved sin
tros styrke. Men her står Guds Lam for oss - ikke til å skue, men
til virkelig å smake og å nyte.
Da
Ussias i sitt hjertes dårskap nærmet seg paktens ark, blev han straks
slått med spedalskhet av Herren. Er det da underlig at den som
eter og drikker av kalken uverdig, eter og drikker seg selv til dom
(1 Kor. 11, 29)? For her er den nye pakts rette ark, som den gamle
pakts ark kun var et forbilde på.
Men
den rette forberedelse lærer apostelen med et eneste ord, idet han
sier: Hvert menneske prøve seg selv, og så ete han av brødet og drikke
av kalken (1. Kor. 11, 28). Men denne selvprøvelse, som Paulus fordrer,
må som enhver annen prøvelse for Gud, skje etter Guds rettesnor.
La
oss derfor først og fremst betrakte, hvor svake og skrøpelige vi er:
Hva er mennesket? Støv og aske (1. Mos. 18, 27). Av jord er vi
kommet, av jorden lever vi, til jord skal vi bli igjen. Hva er mennesket?
En råtten sæd, en bolig for all urenhet. Til trengsel og møye, ikke
til høyhet og ære, er mennesket født. Et menneske, født av en kvinne
- og derfor også født i synd - lever en kort tid (Job. 14, 1),
og derfor også i frykt - i stor elendighet både til legeme og sjel,
og derfor også i gråt og klage. Det kjenner verken sin inngang eller
sin utgang. Lik en sommerplante lever vi kun en kort tid, men denne
korte livstid har dog ingenlunde korte klager og plager.
La oss dernest betrakte hvor uverdige vi er: Alle skapte ting er,
i sammenligning med skaperen, et skyggebilde, en drøm, et intet
(Sal. 39, 7) . Således er også mennesket. Men mennesket har dertil
på mange slags måter gjort seg uverdig i ennå høyere grad, all den
stund det med sin synd har fortørnet sin skaper. Gud er av natur og
vesen rettferdig, derfor vredes Han av natur og vesen over våre synder.
Hva er nu vi agner imot hans vredes fortærende ild (5. Mos.
4, 24). Hvorledes bestå med våre misgjerninger, som du setter for
deg, Herre, og vår skjulte synd, som du setter for ditt ansikts lys?
(Sal. 90, 8).
Gud er uten ende og blir alltid som Han er. Hans rettferdighet og
Hans vrede tar heller ingen ende. Og er Gud stor og underlig i alle
sine gjerninger, så er Han også stor og underlig i sin vrede, i sin
rettferdighet og sine straffedommer. Skulle Han, som ikke skånte sin
enbårne Sønn, ville skåne sine henders gjerning? Skulle Han skåne
den brødefulle, unyttige tjener, når Han ikke skånte den aller helligste?
Så
stor er Guds hat imot synden, at Han straffer den også på sine aller
kjæreste, hva man klarlig ser i Lucifer, som var den første blant
alle engler.
Ved
denne prøvelse skulle vi dog ikke blott betrakte oss selv, men også
det velsignede brød, som er Kristi legemes samfunn. Der viser den
rette nådes brønn, den uuttømmelige barmhjertighets kilde seg for
oss. For nå kan jo Herren aldeles ikke mere forlate eller forsømme
oss, fordi Han har gjort oss delaktige i sitt eget kjød, og fordi
ingen noensinne hater sitt eget kjød (Ef. 5, 29). Dette hellige
måltid skal derfor omskape våre sjeler. Dette guddommelige gjestebud
skal gjøre oss til guddommelige mennesker, inntil vi endelig delaktiggjøres
i den tilkommende herlighet, inntil vi får skue Gud som han er, inntil
vi oppfylles av Ham alene og blir Ham like.
Hva
vi her har i tro og som i hemmelighet, det skal vi der ha virkelig
og i sannhet klart og åpenbart. Selv våre legemer, som allerede her
er den Hellig Ånds tempel, og som ved Kristi legeme og blod er blitt
levende og helliggjort, skulle en gang få den høye verdighet å
skue Gud ansikt til ansikt (1. Kor. 13, 12). Dette aller helligste
legemiddel leger alle syndesår. Dette kjød som levendegjør, overvinner
alle dødssynder. Det er det helligste innsegl på alle guddommelige
forjettelser, hvilket vi kunne vise frem for Guds domstol. Har vi
mottatt dette pant, kan vi trygt rose oss av det evige liv.
I
Kristi legeme og blod skjenkes oss også alle de nådegaver som er forvervet
ved dette hellige legeme og dette hellige blod. Skulle Han som har
gitt oss det største, nekte oss det som er mindre? Han som
ikke sparte sin egen Sønn, men gav Ham hen for oss alle, hvorledes
skulle Han ikke også skjenke oss alle ting med Ham (Rom. 8. 32)?
Gled deg derfor og fryd deg, du brud, for den tid nærmer seg, da du
skal bli buden til Lammets bryllup (Ap. 19, 7)! Smykk og pryd
deg kostelig, ifør deg bryllupskledningen at du ikke må finnes naken!
Denne kledning er brudgommens rettferdighet, som vi i dåpen er blitt
iført. Vår egen rettferdighet er så langt fra å være en bryllupskledning,
den er meget mere som et besmittet kledebon (Es. 64, 5). Derfor
må vi reddes for å komme til denne høytid i våre egne gjerningers
stygge klær. Måtte Herren selv kle oss, for at vi ikke skal finnes
nakne (2. Kor. 5, 3)!
Enhver
som eter dette brød
og drikker kalken som Han bød,
han Herrens død forkynner,
At Jesus Kristus med sitt blod
på korset gjorde fullkjent bot
for alle våre synder. |
Til
toppen
|