Julens
symboler omkring Jesusbarnet
Rundt
Jesu fødsel var det en ramme av symboler som også er bærere
av budskapet inn i våre sinn.
Livets
brød
For
det første var Jesu komme omtalt en rekke steder i profetiene.
Konf.: Jes.9
Mika 5 Han omtaler seg selv som det brød som er kommet
ned fra himmelen og gir verden liv. Det gjør han i Betlehem:
som betyr brødhuset
som igjen kommer av de store hvetemarkene som omgir byen
Betlehem. Dette ref. seg direkte til skuebrødene laget av hvete
som lå i Det Helligste i tempelet. Det ref. seg også til det
sentrale i Jesu bønn om «det daglige brød» og nattverdsbrødet.
Jo mer man studerer dette budskapet - jo mer skjønner man de
dype sanne sammenhenger om livets og fredens fyrste for tid og
evighet.
Verden
tok ikke mot denne store Guds gave - men han var omgitt av de største
signaler. Selve barnet taler
om inkarnasjonen, at Gud blir menneske og går helt inn i vårt
liv, samtidig sier det noe om frelsen: om dere ikke blir som
barn igjen, kommer dere ingenlunde inn i himmelens rike.
Hyrdene på marken
var de første som fikk beskjed, og de ble de første
vitner om Jesus og vitner om Jesu eget utsagn: «Jeg er den gode
hyrde, -»
Og
sauene er jo fårene
som er alle de sant omvendte kristne som hører hans røst og følger
han. Disse dyrene som ikke kan forsvare seg selv - men bare
flykte og ta sin tilflukt og som må «knele» for å
drikke livets vann.
Oksen var det viktigste offerdyret i
tempelet. Samtidig var oksen et symbol på jødene.
Eselet er et urent dyr som da
representerer hedningene - også de skulle være vitner - sammen
med jødene til Jesu fødsel.
Stallen taler om at Jesus hører med
blant de utstøtte, fattige og hans omsorg for dem. Han er legen
for de som har det vondt.
De tre vismenn
vitner om at Gud er visdommens kilde, og deres
gaver myrra, røkelse og gull gir en underlig tale: myrra
en salve laget av harpiks, urter og olje, den mest dyrebare
salve som var å finne. Det var salven som ble brukt på skjærtorsdag
og ved hans gravleggelse. Slik var myrra et profetisk signal om
Jesu liv.
Røkelsen var en prests gave som
symbolet på bønn og renselse. Symbolet om Jesus som vil be for
oss for Gud i himmelen. Konf. også Joh. åp. og engelen som tømmer
røkelsesskålen utover jord.
Og
til slutt gull
som er kongers gave til en konge. Det taler om at Jesus i
sannhet var kongenes konge.
Vismennene
synes også å representere de tre kontinent, slik at all jorden
var til stede ved Jesu fødsel.
Så
har vi alle symbolene som vi nytter oss av av fargene, tallene
og juletreet med korsfoten, lysene (Jesus som verdens lys),
lenkene som taler om at Jesus forbinder himmelen med jorden,
osv., men det får vi heller komme tilbake til en annen jul.
(Kilde:
V.L. 24.12.1998, m.fl.)
|