Det Gamle Evangelium
Traasdahl var gudbrandsdøl, frå
Kjøremsgrenda i Lesja, ætta frå haugianarar. Han kom tidleg ut frå heimen
og vann eit fritt, evangelisk kristensyn med det same han braut igjenom
til levande tru på Gud i 20-års alderen. Han hadde rike talegåver, og
stor makt over folket. Men evner og hug drog også sterkt imot handelslivet,
og det var først etter mykje indre strid at han fylgde kallet til å
bli forkynnar. Den første faste arbeidsplassen
hans var Kristiansund. Her kom det til open «krig» mellom han
og dei gamle haugianarane. Med eld og glød tala han om den «frie naaden»
og innbaud kven som ville til å koma «som dei var» til Kristus. Og mange
kom. På kvart møte stod det fram folk som vitna at dei hadde funne fred
med Gud utan å fylgja den gamle oppskrifta: Då stokk gamlingane. Dette var
«sjælefordærvende» lære, det var å gjera vegen for lett til himmerike!
Dei stengde bedehuset. På det siste møtet Traasdahl fekk ha i det gamle
bedehuset, ville han gjera greide for striden, men då sløkte dei lyset Traasdahl tok til å bli kjend
både i Noreg og i utlandet. Han fekk kall frå Amerika og frå Sverige,
men tok det siste, og var i «broderlandet» i 4 år. Fire rike, arbeidsfylt
år. Han kom ihop med fleire førande menn i svensk kristenliv: Då Traasdahl i slutten av 60-åra
kom att til Kristiansund, stod han i si beste kraft. Opphaldet i Sverige
hadde slipt bort vankantar og gjort synet rikare og vidare. Kristiansund
blei for liten. Han fekk ikkje slå vengjene ut. Då kom det kall frå
Bergen, og han drog sørover. Indremisjonen
i Bergen. Indremisjonen i Bergen var ung
då Traasdahl kom til byen, knapt 8 år. Men han hadde sine røter i den
gamle haugianske veneflokken, hadde alt teke tunge arbeidstak og synt
den leida han ville styra. Både presteskapet og Lutherstiftelsen hadde
vore på friing, men fått nei. Det første arbeidde dei mest
med å spreida gudelege bøker. Men snart tok dei også til med forkynning
av ordet. Ei tid var det bare teologar som fekk gjera dette siste. Lekmennene
laut halda seg til boksalet eller gå rundt i husa og hjelpa fattige
og sjuke. Men motet auka på, og dei tok lekmenn også til forkynnarar.
Den første var den kjende «stortalaren» Ole Kallem. Han fór snart til
andre kantar av landet, og Traasdahl kom i staden. Med han fekk indremisjonen i
Bergen den første store føraren. Den friske, evangeliske talen
til Traasdahl drog folket til møta i hundretal. Alle samlingshus blei
for små. Ein måtte byggja, så indremisjonen slapp å «låna» hus snart
her, snart der. I 1874 stod «Missionshuset» ferdig i den gamle Maartmanshagen.
Ikkje noko sers vakkert å sjå til, men stort og romsamt. Indre- og ytremisjonen
hadde reist det i lag. Alt før denne tid hadde dei sett
igang sundagsskule for born. Traasdahl var drivkrafta også i det arbeidet.
I mange år samla han lærarane i sundagsskulen ein gong for veka og la
ut teksta for dei. Men endå meir enn talen til Traasdahl
verka det han skreiv. Straks etter han kom att frå Sverige hadde
han teke Ein tor vel seia, at mellom norske
kristne i nyare tid er det få som har gjort større arbeid med pennen
enn Traasdahl. Ei tid ut i 70-åra grunnla han
2 nye blad: |