Av
Olaf Thormodsæter
(1848-1911)
Frigjørelsen
i Kristus
«Til frihet har Kristus
frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens
åk!»
Gal. 5, 1.
I.
Før
mennesket er frigjort i Kristus, er det i trelldom, i fengsel, i lenker.
I trelldom under synden, bundet i syndens lenker.
En student kom engang til en lege fordi han var begynt å lide tap på
sitt syn. Legen var snart klar
over sykdommens årsak og sa: «Unge mann, De har to ting å velge mellom.
Enten å slutte med å leve i usedelighet og så få beholde synet,
eller å fortsette med usedelighet og så bli blind.» Studenten
betenkte seg et øyeblikk, og så sa han :
«Er det så, herr doktor, så velger jeg å bli blind.»
I trelldom under Satan, bundet i Satans lenker. En misjonær ble spurt
om hva han mente var hedningenes største nød. Han svarte
«At de plages ille av djevelen.»
Det er nok dypt sett også europeernes største nød.
I trelldom under loven. Loven kom.
«Men synden benyttet seg av budet og vakte alle slags begjær i
meg» (Rom. 7, 8). «Jeg levde en gang uten lov. Men da budet kom, våknet synden til live.
Jeg derimot døde» (Rom. 7, 9-10).
Gud blir bare verdens dommer. Og hans hellige ord bare en
tordenlov.
I trelldom under synden, under Satan, under loven, under skylden, under
dommen, under forbannelsen.
«Skyld og gjeld og synd og brøde, mange, mange tusen pund.»
Og ikke noe å betale med.
Det er i dette fengsel en klager:
«Hvor
hen skal jeg dog fly
fra lovens tordensky
med mine synder mange,
hvor skal jeg trøsten fange?
Ti hele verden vide
ei lette kan min kvide.»
Når
skal vi engang som de gamle lære å spørre Hva sier Herren? Man
har telt etter og funnet at ordene: «Så
sier Herren» skal forekomme 2600 ganger i Den hellige skrift.
Ja, hva sier Herren i sitt skrevne ord?
Jesus Kristus sier: «Herren har utsendt meg for å forkynne fanger at
de skal få frihet, for å sette undertrykte i frihet» (Luk. 4,
18).
Guds ord i Gal. 4, 4-5 sier: «Men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne, født under loven, for at han skulle kjøpe dem fri som var under
loven.»
Og Guds ord sier i Gal. 3, 13: «Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved at han ble en forbannelse for
oss.» «For oss.»
«En er død for alle, derfor er de alle døde» (2 Kor. 5, 15).
Jesus har ved sin fullkomne lydighet inntil døden og med sitt blod
på Golgata kors, kjøpt oss en fullkommen frihet. Løsepengen var hans
blod. «Han ga seg selv til en løsepenge for alle» (1. Tim. 2, 6)
Det lyser ut fra Golgata kors at vi alle, uten unntagelse,
er frikjøpt.
Vi skal som en sier, ikke prøve på å selv gjøre oss fri. Vi skal
ikke vente på å bli fri. Vi er fri.
«Det er ikke din bønn, det er ikke din gråt, det er blodet
som frelser deg nu. For
all verden det rant, og det taler for deg: det er fred mellom deg
og din Gud .»
II.
Vi
er alle frikjøpt. Men de aller fleste er allikevel ikke personlig fri,
ikke frigjort. Den danske
pastor N. P. Madsen sier: Det er forskjell på å være frikjøpt
og på å være frigjort. Og han sier at når et
menneske ikke er frigjort, så er det fordi det ikke bruker den frihet
det har. Enten vet
det ikke at det er fri. Eller så tror det det ikke. Og
han illustrerer det ved eksempler fra slaveland.
Det har hendt at en slave har gått sukkende under trelldomsåket
i et land hvor slaveriet var avskaffet. Hvorfor? Han visste ikke at
han var fri. Og
det har hendt at en slave er blitt frikjøpt på et slavemarked og har fått
det glade budskap: «Du er fri.» Men allikevel har han fortsatt å
sukke under trelldomsåket. Hvorfor? Han trodde ikke budskapet.
Man kan høre det mest gledelige budskap og allikevel ikke
bli glad. Det står i 1. Mos. 45, 26 om gamle Jakob at sønnene fortalte
ham og sa: «Josef er ennå i live, og han styrer hele landet Egypt. –
Men hans hjerte var og ble kaldt, for han trodde dem ikke.»
Hvordan skal vi bli frigjort? Det
skjer bare på én måte. Slik
som Jesus sier det i Joh. 5, 24: «Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet.»
Dette er en absolutt sikker måte.
For : «Sannelig, sannelig
sier jeg dere.» Og det er en overmåte liketil og enkel måle: Bare høre
og tro. «Hør! så skal deres sjel leve!» (Jes. 55,3.)
Nettopp under det at vi hører det glade budskap om ham som er kommet
for å sette oss i frihet, som vant den fullkomne frihet for oss på
Golgata kors ved sitt blod, så gjør Den Hellige Ånd det slik at vi får
trang etter å tro denne frihet, at vi kan tro
den, at vi tør tro den, at vi vil tro den. Det
fortelles om en mann som var en motstander av kristendommen, at han
hadde lovet å lese et stykke i Det
nye testamente hver dag. Da
han hadde lest en tid, sa han til sin kone: «Hvis det er sant som det
står her, så farer vi vill.» Da han hadde lest noen dager til, sa
han: «Hvis det er sant som det står her, går vi fortapt.» Da han
hadde lest enda noen dager til, sa han : «Hvis det er sant som det står
her, kan vi bli frelst.» Og
da han hadde lest noen dager igjen, så overga både han og hans kone seg
til Herren.
Når vi vender oss til Jesus Kristus og sier:
«Intet
godt jeg bringer deg,
Til ditt kors jeg klynger meg,
Naken jeg om kleder ber,
Hjelpeløs til nåden ser,
Uren flyr jeg til ditt blod,
Rens meg, Frelser, i den flod!»
-
da
opplever vi sannheten av hans ord: «Får da Sønnen frigjort eder,
da blir dere virkelig fri» (Joh. 8, 36).
Frigjort fra syndens skyld, fra loven og dommen til «rettferdighet,
fred og glede i Den Hellige Ånd.»
Frigjort fra syndens makt til lydighet mot Gud. Loven blir flyttet inn i
oss. «Jeg vil gi min lov inneni dem og skrive den i deres hjerte,»
sier Herren (Jer. 31,53). Og
vi sier med David: Å gjøre din vilje, o Gud, er min lyst, og din lov
er i mitt innerste.»
Frigjort fra oss selv og «frigjort til oss selv i Gud. Guds vilje blir
vår vilje.»
Frigjort fra syndens følger, så vi kan si med Paulus: «Vi vet
at alle ting tjener dem til gode som elsker Gud» (Rom. 8,
28).
Frigjort fra Satans makt. De onde ånder drives ut.
Frigjort fra døden til evig liv.
Jeg kjenner en mann i Vestfold som engang levde under trelldomsåket.
En begavet mann og en fremstående mann i det kommunale liv.
Han søkte og søkte å komme ut av lenkene, men forgjeves. En
dag sto han borte ved veggen i bedehuset og var aldeles fortvilet. Så
sa han omtrent så: «Det
blir ikke noe med meg. Jeg er den samme røveren som før.» En god venn
av meg gikk bort til ham og lot ham forstå at det var godt han hadde fått
det på denne måte. Men det kunne han ikke begripe.
Så fikk han en hård og fortvilet natt. Men midt i denne
fortvilelse ble han av Den Hellige Ånd minnet om dette salmevers:
«Har
du mange synder,
Jesus deg forkynner,
gjelden er betalt.
Her er ingen vrede,
nåden den er rede,
som utsletter alt.
Jesu død, og at han brøt
gjennom dødens vold og vrede,
det for deg jo skjedde.»
Med
sitt hjerte hørte han dette budskap, trodde det,
mottok det. Og lenkene brast. Han ble frigjort. Nå forkynner han
det glade budskap rundt omkring i Vestfold.
Og vi blir frigjort til å tjene. Til å være med å «løse
ugudelighets lenker, sprenge åkets bånd, slippe undertrykte fri og
bryte hvert et åk» (Jes. 58, 6).
Vi
får det på en lignende måte som den mann som kom inn i en forretning
hvor det var sangfugler til salgs. Først kjøpte han en fugl, bar buret
med fuglen utenfor døren og slapp den fri. Så kjøpte han en fugl til
og gjorde likeså med den. Da kjøpmannen spurte hva han mente med
dette, svarte han: «Jeg er nylig kommet ut av fengslet, og nå tåler
jeg ikke å se noen skapning sitte i fengsel.»
III.
Men
er så denne frigjørelse helt fullkommen så lenge vi er her på
jorden? Det er en virkelig
frigjørelse, men ikke fullkommen. For så sier Guds ord i Fil. 3,
12-14: «Ikke så at jeg alt har nådd dette eller allerede er
fullkommen. Men jeg jager etter det for å kunne gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus.»
Og forfatteren av Hebreerbrevet sier: «La oss avlegge alt som
tynger, og synden som henger så fast ved oss, og med tålmodighet løpe
i den kamp som er oss foresatt, idet vi ser på troens opphavsmann og
fullender, Jesus» (Hebr. 12, 1-2). Og apostelen Johannes:
«Dersom vi sier at vi ikke har synd, da dårer vi oss selv, og
sannheten er ikke i oss» (1 Joh. 1, 8).
Dr. Miller bruker en illustrasjon et sted som kan passe
inn her. Det satt to fugler i
hvert sitt bur. Den ene var en spurv, den andre var en kanarifugl.
Spurven følte seg som en ulykkelig fange og fløy omkring i buret for
å komme ut, støtte mot burets sprinkler og ble forslått. Kanarifuglen
derimot satte seg på pinnen og sang. Følte seg fri og lykkelig i sin
sang og gjorde andre lykkelige. Den
var personlig virkelig fri, fri fra fengslets sorger og bekymringer.
Likeså med oss. Vi er i et bur så lenge vi er i dette syndens legeme,
vårt kjød. Men inne i dette fengsel er det en liten sangfugl som
synger: «Min sjel, lov Herren, og alt som i meg er, love hans hellige
navn. Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine
sykdommer, han som forløser ditt liv fra graven, som kroner deg med
miskunnhet og barmhjertighet, han som metter din sjel med det som godt
er, så du blir ung igjen likesom ørnen» (Slm. 103, 1-5). Akkurat som
Paulus og Silas i fengslet i Filippi. I sønderrevne klær, med blodige
rygger, med føttene fastbundet i stokken i det innerste fengsel holdt
de midt på natten bønn, og sang lovsanger til Gud
(Ap.gj. 16,25). I fengsel, likevel ikke i fengsel. «I all deres
trengsel var det ingen trengsel.» Det er dette Paulus gir uttrykk for i
Rom. 7, 24-25: «Jeg elendige menneske. Hvem
ska] fri meg fra dette dødens legeme?» Der har du fengslet.
Og så fortsetter han: «Gud
være takk ved Jesus
Kristus, vår Herre!» Der
har du frigjørelsen.
Rosenius har et utmerket bilde på denne sannhet at så
lenge en kristen er her på jorden, er han på en gang både fanget og
fri. Hans stilling ligner Paulus
med lenken i Ap. gi. 28, 16. Datidens fanger i Rom ble behandlet på
tre måter. Noen ble kastet i et mørkt, uhyggelig fengsel.
Andre ble bevoktet i Rådhusfengslet.
Atter andre fikk lov til å leie seg et privat værelse, men måtte
stadig være under bevoktning av en stridsmann. Paulus ble behandlet på
sistnevnte måte. En lenke ble festet til Paulus' høyre hånd, og den
andre enden av lenken var festet om soldatens venstre hånd. Lenken var
lang for at fangen skulle ha noenlunde frihet. Når han gikk ut, hadde
han både lenken og soldaten på slep.
Når han var hjemme, var vel soldaten fri for lenken, men Paulus
måtte enten slepe den med seg omkring i værelset eller tvinne den om
livet.
Slik er det med den kristne, sier Rosenius: «Han
er fri, og likevel ikke helt fri.»Han
ligger ikke i syndens og vantroens hule; - heller ikke i noe rådhusfengsel.
Nei, han går fri under Guds skjønne himmel som heter syndenes forlatelse.»
«Men likevel ikke helt fri. Han har sitt besværlige følge å
slepe med, først dette dødens legeme, syndens lov i lemmene, og dernest
en bestemt fristelse, som er hans stridsmann, som bevokter ham.»
Hvorfor? For at vi
skal holdes nede i ydmykhet, og på den måte stadig være mottagelig
for hans frigjørende nåde. Derfor sier en forfatter at det som man
kaller «dødens legeme», for ham er «et daglig nødvendig og
nyttig onde.» «Ved dette
middel blir synderen og Frelseren, den syke
og legen, fåret og hyrden, det svake
barn og den ømme mor alltid i sammen.» Eller
som det står i sangen : «Du med
nåden, jeg med skammen, å hvor vi to passer sammen, du Guds salvede,
Guds Sønn!»
IV.
Det
er stort å få denne frihet. Det er stort å kunne si: «Jeg
den kjøpte frihet eier.» Men det er en annen ting som er vel så stor.
Og det er å beholde
denne frihet. Mange har hatt den i eie, men de har mistet den.
Det er farer, snarer og lenker på alle kanter. Vi kan tenke på
den forferdelige fare for å bruke friheten til en anledning for kjødet.
Det blir døden. Eller vi kan tenke på den likeså forferdelige fare
som Galatermenigheten var kommet i. Ved egen kraft, ved lovens
gjerninger ville de nå frem til et mer hellig liv.
Det blir atter å komme inn under lovens trelldomsåk. Det ender
i kjødet.
Som sagt: Farer på alle kanter. Så vi kan si med salmedikteren:
«Jeg
går i fare hvor jeg går,
min sjel skal alltid tenke
at Satan alle vegne står
i veien med sin lenke
Hans skjulte helvedbrand
meg lett forville kan,
når jeg ei på min skanse står
jeg går i fare hvor jeg går»
Hvordan
skal vi bli bevart og vokse i frigjørelsen
i Kristus? Ja, det er først og fremst hans sak, hans verk. «Får da Sønnen
frigjort dere, blir dere virkelig fri.
»
Men vi da, hva skal vi gjøre? Det er flere ting som kan være
av stor betydning. Men dypt sett
er det bare én ting som virkelig fører frem. Og det er dette: «Stå
fast i den frihet Kristus har frigjort oss til!» Eller med
andre ord: Det er bare én eneste ting som til syvende og sist kan berge
vår frihet. Vi må med vårt hjerte ta sikte bare på et punkt.
Uten sideblikk. Det punkt Jesus pekte på for den av loven bundne
Nikodemus. Hva var det for
et punkt? Kobberormen. «Han på korset, han alene.» Det
rensende og frigjørende blod, som han har kjøpt oss
fri ved. Eller som Jesus sier i Joh. 8, 31-33 : «Dersom dere
blir i mitt ord, er dere i sannhet mine disipler, og
dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere.» Vi må
«bli i hans kjærlighet.» Bli i Kristus som greinen blir i vintreet. Men
hvordan er det det foregår at vi blir i ham? Jesus sier det i Joh. 6,
56: «Den som eter mitt kjød og drikker mitt blod, han blir i meg og
jeg i ham.» Vi må stadig la blodstrømmen fra Golgata risle
gjennom våre årer, alltid være under det rensende blod. Da blir vi i
ham og han i oss.
Det er nok dem som vil anklage deg. Satan
vil anklage hele ditt liv. Men du skal bare holde skansen og stå fast i
den frihet som Kristus har frigjort deg til og synge med Brorson:
«Hvem
vil meg anklage
og for dommen drage
hen til Sinai?
Synden jeg bekjenner,
meg til Jesus vender,
dermed er jeg fri.
Møt meg da på Golgata!
Jesus vil min sak antage
Hvem vil meg anklage?»
Ditt
hjerte vil fordømme deg, loven likeså.
Men hold bare skansen, stå fast i den frihet som Kristus har
frigjort deg til og syng videre med Brorson:
«Hvo
vil meg fordømme?
Jesu blodestrømme
senker jeg meg i,
Gud for alle riker
dømmer selv og sier:
Denne, han er fri.
Han er todd i Jesu blod.
Satan, synd og død må rømme.
Hvem vil meg fordømme ?»
«Så
er det da ingen fordømmelse for dem som er
i
Kristus Jesus» (Rom. 8, 1).
Hemmeligheten er at du alltid er like fattig og intet i deg selv som første
gang du kom til ham, og i denne tilstand hviler på korsets nåde
alene.
En venn av meg lå for døden på det militære sykehus. Mens han lå
der foran dødens port sa han: «Jeg lever i nåden og jeg dør i nåden,
slik som jeg er.»
«Slik som eg er,
Herren i nåde til barnet sitt ser.
Om synder og feil det er heile mi æra,
han er min Frelsar, og det vil han vera.
Nåden er fri, og eg kviler meg der
slik som eg er.» (Engeset.)
Akkurat
som det strålende Herrens vitne George Müller sa: «I
meg selv verre enn intet. I Jesus Kristus av nåde en kongesønn.»
Det fører fremover og oppover til «Guds
barns herlighets frihet.»
|