Av
Paul Gerhard Sand
(1848-1911)
Faderens
vitnesbyrd om Sønnen
31. Dersom
jeg vitner om meg selv, da er mitt vitnesbyrd ikke sant. 32. Det er
en annen som vitner om meg, og jeg vet at det vitnesbyrd han vitner
om meg, er sant. 33. Dere har sendt bud til Johannes, og han har vitnet
for sannheten. 34. Ikke så at jeg tar imot vitnesbyrd fra et
menneske, men dette sier jeg for at dere skal bli frelst. 35. Han
var det brennende og skinnende lys, men dere ville bared en kort stund
glede dere i hans lys. 36. Men jeg har det vitnesbyrd som er større
enn det Johannes gav. For de gjerninger som Faderen gav meg å
fullføre - selve gjerningene som jeg gjør, vitner om
meg at Faderen har sendt meg. 37. Og Faderen som har sendt meg, han
har vitnet om meg. Verken har dere noen gang hørt hans røst
eller sett hans skikkelse. 38. Og hans ord har dere ikke værende
i dere, for den han har sendt, ham tror dere ikke. 39. Dere gransker
Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem - og disse
er det som vitner om meg. Joh. 5, 31 - 39.
Frelseren
hadde nettopp helbredet den syke ved Betesda dammen og gjort dette på en
sabbat. Over dette forarget hans
fiender, fariseerne, seg, og søkte av den grunn å slå ham i hjel. Jesu svar til dem var: «Min far arbeider
inntil nå, også jeg
arbeider.» Derfor søkte de enn mere å slå ham i hjel, fordi han ikke
alene brøt sabbaten etter deres mening, men også kalte Gud sin egen
far og gjorde seg selv Gud lik. Dette brakte Jesus til å avlegge vitnesbyrd om
seg selv for sine fiender, ikke for å prale eller for å søke sin egen ære, men av kjærlighet til sine motstandere, hvilke han
så gjerne ville føre til troen på seg selv som den av Gud sendte
Messias og verdens frelser. Han fremstiller derfor seg selv som den som var ett med Faderen, og som den
som intet gjør uten hva han ser
Faderen gjør. Hans gjerninger er altså Faderens gjerninger; derfor
skulle alle ære Sønnen, likesom de ærer Faderen. Og det vitnesbyrd,
som jeg avlegger om meg selv, er egentlig ikke mitt vitnesbyrd, men
Faderens. Vitner jeg om meg selv, er mitt vitnesbyrd ikke sant,» det
vil si: Er mitt vitnesbyrd et syndig menneskes vitnesbyrd, som dere mener,
da er det ikke pålitelig; men «det er en annen, som vitner om meg, og
jeg vet, at det vitnesbyrd han vitner om meg, er sant.» Denne annen er nettopp
Faderen, som vitner om sin Sønn ved døperens preken, ved de
kraftige gjerninger han gav Sønnen å utføre, samt ved den hellige
skrift. Disse vitnesbyrd burde være nok for å bringe dem til troen og
de var også nok for alle dem som ikke frivillig forherdet sine hjerter
mot sannheten. Da vitnesbyrdet om Kristus ennå i dag er det middel
hvorved troen oppkommer og vedlikeholdes i en synders hjerte, vil vi i
anledning av vårt evangelium, i håp om, at det kan bli noen fattig
synder
til nytte, betrakte:
I. Jødene forarget
seg over, at Jesus kalte Gud sin far og gjorde seg selv Gud lik. De holdt ham for
å være et alminnelig menneske og
mente derfor, at det vitnesbyrd, han avla om seg selv, var falsk. Derfor
forteller han dem, at Faderen selv på forskjellige måter hadde bevitnet, at han var hans
Sønn. For det første vitnet Johannes om hans guddom. Da
jødene sendte
prester og levitter fra Jerusalem for å spørre ham, hvem han var,
svarte han blant annet: «Jeg døper med vann; midt iblant dere står
den, dere ikke kjenner, han som kommer etter meg, han hvis skoreim jeg ikke
er verd å løse.» Joh.
1, 26-27). Senere sa han: Jeg har sett Ånden fare ned som en due fra
himmelen, og han ble over ham. Og jeg kjente ham ikke; men han som
sendte meg for å døpe med vann, han sa til meg:
Den du ser Ånden fare
ned og bli over, han er den som døper med Den Hellige Ånd. Og jeg har
sett det og vitnet, at denne er Guds Sønn.» (Joh. 1, 32-
34). Vi ser altså, at denne merkelige profet, som var sendt for
å berede veien for frelseren, bestemt erklærer, at han er Guds Sønn, ja
en evig Gud; for, sier han:
«Han har vært før
meg.»
Som menneske, vil han si, kommer han vel etter meg, så som han ble født
seks måneder senere enn meg, men som Gud har han vært til fra evighet
av og således før meg.
Men også de gjerninger, som Faderen gav
ham å gjøre, mens han vandret på jorden, vitnet om, at han var den,
han gav seg ut for å være. Til disse gjerninger henviste Kristus selv,
da døperen i anfektelsens mørke sendte to av sine disipler for å spørre:
«Er du den, som skal komme, eller skal vi vente en annen?» Jesus
svarte da:
«Gå bort og fortell Johannes det som dere hører og ser:
Blinde ser, og halte går, spedalske renses, og døve hører, døde står
opp, og evangeliet forkynnes for de fattige» (Mt. 11). Disse
gjerninger vitnet om, at han besatt guddommelig kraft. Visselig
hadde også profetene gjort undergjerninger, men det var bare
enkeltvis, likesom heller aldri noen profet gjorde disse i kraft av
sin egen vilje, men alltid var avhengig av Gud, og måtte for hvert
enkelt tilfelle motta kraft av den guddommelige nåde.
Til de gjerninger, som vitner om Jesu guddom, hører også de
undere, som hans disipler utførte i hans navn, både mens han vandret
her på jorden og etter hans himmelfart.
Fremdeles vitner Guds Ånd i skriften
på mange steder, at den Messias, som i tidens fylde skulle komme, skulle
være sann Gud. Jesaja sier:
Et barn er født oss, en Sønn er gitt oss, og fyrstedømmet er på hans skuldre, og man
kaller hans navn
under, rådgiver, veldige Gud, evig Fader, fredsfyrste» (Jesaja 9,
6). Og atter:
«Si til de urolige hjerter:
Vær frimodige,
frykt ikke! Se der er deres Gud! Hevn kommer, Guds gjengjeldelse, han
kommer selv og frelser dere. Da skal de blindes øyne åpnes og de døves
ører opplates osv. (Jesaja
35, 4. 5). Hos profeten Jeremia heter det:
Se de dager kommer, sier Herren, at jeg vil oppreise David en rettferdig
spire, og han skal regjere som en konge og handle viselig og øve rett og
rettferdighet i landet. I hans dager skal Juda frelses og Israel bo trygt, og dette er hans navn, hvormed man skal
kalle ham:
«Herren
vår rettferdighet.» Hertil kan vi føye vitnesbyrd av det
nye testamente. Apostelen Johannes sier:
«I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.» (Joh. 1, 1) Fremdeles fremstiller han ham som den, ved hvem
alle ting er blitt til, som menneskenes liv og lys, av hvis fylde vi
alle har fått nåde over nåde; og i sitt første brev kaller han dem
for løgnere, som ikke vil tro, at Jesus er Guds Sønn, likesom han vitner,
at der ikke er liv eller salighet i noen annen enn i ham.
Likeledes stiller de øvrige apostoliske brev ham side om side
med Faderen, likesom apostlene alltid preket ham som den, der er gitt all
makt i himmelen og på jorden. Å forkaste troen på Jesus som Guds Sønn,
er det samme som å forkaste hele den hellige skrift, likesom man derved
beskylder ham selv for å være en bedrager og nekter hans oppstandelse
fra de døde. Og er Kristus
ikke Guds Sønn, da har vi intet gagn av ham. Hans sedelære og moralske
forskrifter, som noen av dem, som nekter hans guddom, mener å ville
betjene seg av, har vi ingen kraft til å etterfølge uten ved den tro
som holder fast ved, at han er Guds Sønn og verdens frelser. Ja - vår
frelser er sannelig Gud, rettferdig, allmektig og vis; med sitt
altseende øye skuer han all din nød og trang, hver en fristelse og
kamp, og med sin guddoms kraftige hånd formår han å føre deg ut av all
din nød og trengsel, når han finner det tjenlig for deg, og med den
samme hånd holder han deg fast og beskytter deg mot dine fiender. Glem ikke dette, du, som er bekymret for at du muligens skal
komme til å falle av fra Herren. Han,
som skal bevare deg, og som kaller seg selv din hyrde, han er Gud over allting,
høylovet i evighet! Og han har lovet, at han ingenlunde vil slippe deg,
men la din styrke være som dine dager. Av hans guddommelige nåde skal
du få øse alt, hva du trenger til liv og gudsfrykt, og når du er nær
ved å synke, skal han selv holde deg oppe; snubler du, skal han selv
reise deg opp, og viker du av fra veien, så har du hans løfte om, at
han vil føre det fordrevne tilbake. Si med profeten:
«Se Gud er min salighet, jeg vil være trygg og ikke frykte; for den
Herre, Herre er min styrke og lovsang og er blitt meg til salighet»
(Jesaja 12, 2). Og du, som arbeider for Kristi
rikes utbredelse på
jorden og ofte er nær ved å tape motet og bli forsagt, når du ser på
din egen svakhet og udugelighet, glem ikke, at han, som har kalt deg til
arbeidet i sin vingård, er den Gud, der gjør alt, hva han behager i
himmelen og på jorden. Det ord, du utbrer, er et guddommelig ord og inneholder
derfor guddommelig kraft, hvorfor det også skal seire over all fiendens
motstand.
II.
Faderen vitner imidlertid ikke alene om at Jesus Kristus er hans
Sønn og sann Gud, men han vitner tillike, at han er verdens
frelser. At han er verdens
frelser vil si, at han har sonet for den ganske verdens synd, samt at
han ved sitt ord og sin Ånd gjør alle dem til nye mennesker, som tar
imot ham i troen. Han er både syndebærer og sjelelege. Da han vandret
omkring på jorden, sa døperen:
«Se der Guds lam, som bærer verdens synd.»
Han ville gjøre folket oppmerksom på, at Jesus var den, som var
sendt til verden for å sone for våre synder, og av den grunn måtte
enhver, som tryktes av synden, hen til ham med sin byrde. Og idet han
forteller folket, at Jesus er den som døper med Den Hellige Ånd og
ild, gir han ham vitnesbyrd som sjelelege. Og den hellige skrift er fylt
av slike vitnesbyrd. La oss høre noen av dem. Hos profeten Jesaja sier
Herren:
«Se,
min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, i hvem min sjel har
velbehag! Jeg legger min Ånd
på ham; han skal bringe rett ut til hedningefolkene. Han skal ikke
skrike og ikke rope og ikke la sin røst høre på gaten. Han skal ikke
sønderbryte et knust rør og ikke slukke en rykende tande; på rette måte
skal han føre rett. Han skal ikke bli mødig og hans kraft ikke knekket
til han får satt rett på jorden, og på hans lov venter øyene. Så
sier Gud Herren, som skapte himlene og utspendte dem, som utstrakte
jorden og det som spirer frem av den, som gir folket på den ånde og
dem ånd, som går på den:
Jeg, Herren, har kalt deg i rettferd og tatt deg ved hånden, og jeg vil
bevare deg og gjøre deg til en pakt for folket, til et lys for
hedningefolkene, til å åpne blinde øyne, til å føre de bundne ut av
fengsel, dem, som sitter i mørke av fangehuset.»
(Jesaja 42, 1-7). Og atter:
Sannelig han har tatt
våre sykdommer på seg og båret våre piner; men vi aktet ham for
plaget, slått av Gud og gjort elendig. Men han, han er såret for våre
overtredelser, knust for våre misgjerninger; straffen lå på ham for
at vi skal ha fred, og vi har fått legedom ved hans sår. Vi, vi fór
alle vill som får, vi vendte oss, hver til sin vei; men Herren lot alle
våres misgjerninger ramme ham» (Jesaja 58, 4-6). Fremdeles:
«Den Herre Herres Ånd er over meg, fordi Herren har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for de saktmodige. Han har sendt meg til
å forbinde dem, som har et sønderbrutt hjerte, til å utrope for de
fangne frihet og for de bundne fengslets opplatelse» osv.
(Jesaja
61, 1-7).
Og de gjerninger, som Faderen
hadde gitt ham å gjøre var også vitnesbyrd om, at han er en virkelig
frelser. Hans hellige
lydighet under loven, hans lidelse og død, omgang med syndere og hans
behandling av alle dem, som kom til ham i sin syndenød, vitner om det.
Han innbød de elendige og sa:
«Kom hit til meg, alle, som arbeider og er besværet, og jeg vil
gi dere hvile.» (Mt. 11, 28). «Og
den, som kommer til meg,» sa han, «vil jeg ingenlunde støte ut.»
(Joh. 6, 37). Og etter dette sitt ord handlet han med enhver. La oss
høre noen av dem. Vi kaller først frem Sakkeus. Hva har du, Sakkeus å
vitne om Jesus? Hans svar lyder:
«Jeg var en gjerrig, uredelig og forstokket synder; mammon var min gud,
og i synden søkte jeg min fred; men det Guds ord:
«det er ikke fred for den ugudelige,» gikk også i oppfyllelse på meg.
Jo mere jeg syndet, dess ulykkeligere ble jeg. Så fikk jeg en dag høre,
at Jesus av Nasaret skulle komme til vår by. Jeg skyndte meg derfor og
steg opp i morbærtreet, for at jeg kunne se denne synderes venn. Og hva
skjer? Da han på sin vandring var kommet hen til treet, så han opp på
meg med sine av kjærlighet strålende øyne og sa meg, at han ville ta
inn i mitt hus. Han kom meg i møte med sin nåde og forlot meg mine
mange synder og omskapte mitt hjerte, så jeg fikk lyst til å erstatte,
hva jeg hadde gjort urett, og til å dele mitt gods med de fattige. Jeg
som før var så ulykkelig, ble nå lykkelig, idet jeg smakte den Guds
fred, som overgår all forstand.» La oss høre et annet vitne. Kvinnen,
som søkte ham i. fariseeren Simons hus beretter:
«Jeg var en dypt fallen kvinne; i synd og ugudelighet var jeg nedsenket,
min kvinnelige ære hadde jeg tapt, og som et utskudd gikk jeg iblant mitt
folk, nedtrådt og foraktet av alle. Jeg var så ulykkelig og
fortvilelsen nær; for det syndens beger, som jeg drakk av, hadde bitter
berme på bunnen. Men så kom jeg engang til å høre Jesus av Nasaret,
da han talte til folket. Jeg hadde aldri før hørt en slik taler; hans
ord var «ånd og liv»; det var i sannhet «utøst nåde på hans lepper,»
idet han fortalte oss, at han var kommet for å søke og frelse de
fortapte. Hans ord fant inngang i min sjel; jeg fikk nåde til å tro på
ham, og i fulle drag drakk jeg av livsens flod, frydende meg i Gud, min
frelser. Å, hvor jeg elsket ham, og av mitt hele hjerte begjærte jeg
kun det ene, å få ofre meg til hans tjeneste med legeme og sjel.» En annen
kvinne vitner:
«Jeg levde i synd og uvitenhet alle mine dager, inntil jeg
engang traff en underlig vandringsmann, som satt ved brønnen, just som
jeg kom for å hente vann. Han minnet meg om alt det onde jeg hadde
gjort, og talte til meg om en levende vannkilde, av hvilken jeg kunne få
øse syndsforlatelse, fred, liv og evig salighet. Jeg drøyde ikke lenge,
men begynte straks å drikke av kilden, idet jeg tok imot hans ord i mitt
hjerte. Jeg ble da så fylt
av fryd, at jeg sprang fra mitt vannkar, løp inn i byen og forkynte for
mine naboer og kjenninger, at jeg hadde funnet Messias, verdens frelser.
Og mange, både menn og kvinner kom til ham og fant fred for sine
hjerter.»
Det var imidlertid ikke blott i
sine kjøds dager, at den Herre Jesus øvde sjelelegedom og
frelsesvirksomhet. I de snart nitten århundreder, som er gått hen
siden hans himmelfart, har han hver dag gjort det samme. Han har utsendt
tjenere, som har prediket evangeliet om ham, og etter sitt løfte har
han sendt talsmannen, Den Hellige Ånd, som gjennom evangeliet har
forklaret ham for hjertene,
og millioner etter
millioner har han draget opp av syndens dynd og satt deres føtter på
saliggjørelsens klippe og lagt den nye sang i deres hjerte og munn. Tross
all motstand fra fiendenes side har hans rike utbredt seg alltid videre
og videre. Fra et lite sennepsfrø har det vokst seg til et stort tre,
under hvis skyggende grener skarer av arme syndere av de mest
forskjellige folkeslag har funnet hvile. Også i vårt land finnes det
Gud skje lov tusener og atter tusener i by og bygd, ved fjord og på
fjell, som kan tale av egen erfaring om Jesus som frelser. Ja, han er en
virkelig frelser. Er du ennå ikke frelst, min venn, så kom kun til
ham. Han lengter så inderlig etter deg.
«Se, jeg står for døren og banker,» sier han, og «dersom noen
hører min røst og opplater døren, til ham vil jeg gå inn og holde nattverd
med ham, og han med meg.» (Åp. 3, 20). Du har en tung byrde å bære på,
nemlig alle de mange synder i tanker, ord, begjæringer og gjerninger,
men han bar din syndebyrde på sitt hellige legeme på treet.
Se opp til ham i troen, og din byrde vil falle av. Du er uren og
tilsmusset, men hos ham er det en kilde, som renser fra synd og urenhet,
og denne kilde er fylt med hans blod, som ble utgytt på korset til dine
synders forlatelse; og om hvilket apostelen Johannes sier:
«Jesu Kristi, Guds Sønns, blod renser fra all synd.» (1. Joh.
1, 7). Du er syk og såret, men hans frelsernavn er lik en salve, som
helbreder den mest elendige. Du er urettferdig og ugudelig, men han led for urettferdige
og døde til bestemt tid for ugudelige. Du formår ikke å tenke, tale
og gjøre godt, men han levde et fullkommen hellig liv og handlet i all
sin tale og gjerning på dine vegne, og all denne sin nåde tilbyder han
deg i dag for intet. Bekjenn dine synder for ham, og han vil just nå
tilgi deg. Si ham, at du tørster etter fred, og han vil lede din sjel
hen til de stille rinnende vann og la deg drikke av livsens vann
uforskyldt. Å, kom dog til
ham, alle dere ugudelige og fortapte, og la ham bli for dere, hva
Faderen på så mange måter vitner om ham, at han er:
en virkelig frelser og saliggjører. Og
du, som engang er kommet til ham og har lært å senke
deg
ned i hans nådes flod med all din syndeelendighet, kom atter og atter.
Hver dag vitner din samvittighet for deg, at du i intet stykke er det,
du skulle være, og du er derfor ofte inderlig bedrøvet i sjelen, og
mer enn en gang hvisker sjelefienden:
«Nå har du forsyndet deg så grovt, at du ikke atter kan gå tilbake.»
Men treng deg igjennom alle forhindringer og grip dristig fatt i
løftene om den bestandige nåde for din bestandige synd.
Å, måtte det skje for Jesu navns skyld! Amen.
Herre
Jesus, hit du trede,
Kom og gjør det godt for meg!
Kom med Åndens lys og glede,
Kom med fred fra himmerik!
La ditt nådesmil til fulle
Smelte syndehjertets kulde!
At jeg glad med deg til gjest
Holde
kan min julefest. |
Til toppen
|