Det Gamle Evangelium
Av
Jakob Traasdahl
(1838 - 1903)
Og straks nødde han disiplene til å gå i båten og dra i forveien for Ham til den andre siden, mens Han sendte folket fra seg. Da Han hadde sendt folket fra seg, gikk Han opp i fjellet for å være for seg selv og be. Og da kvelden kom, var han der alene. Men båten var alt midt ute på sjøen, og den stampet hårdt mot bølgene, for vinden var imot. Men i den fjerde nattevakt kom Han til dem, gående på sjøen. Da disiplene fikk se Ham der Han gikk på sjøen, ble de slått av skrekk og sa: Det er et spøkelse! Og de skrek av redsel. Men Jesus talte straks til dem og sa: Vær ved godt mot, det er meg. Frykt ikke! Da svarte Peter Ham og sa: Herre, er det deg, da byd meg å komme til deg på vannet! Han sa: Kom! Og Peter stweg ut av båten og gikk bortover vannet mot Jesus. Men da han så det veldige uværet, ble han redd, og begynte å synke. Da ropte han: Herre, frels meg! Jesus rakte straks hånden ut og grep tak i ham, og Han sa til ham: Du lite troende! Hvorfor tvilte du? Og da de steg opp i båten, la stormen seg. Men de som var i båten, kom og falt ned for Ham og sa: Sannelig, du er Guds Sønn! Mt. 14, 22-33.
På et øde sted hadde Jesus
mettet «henved fem tusen menn foruten kvinner og barn» med fem brød
og to små fisker, som under hans velsignede hender var blitt tilstrekkelig
til mettelse for disse mange hungrige. Det var deilige dager for disiplene,
når de fikk være vitner til slike undere. Hvor måtte ikke da deres
store mester stråle for dem i overnaturlig glans! Også vi, brødre
og søstre, har slike dager sammen med vår mester dager, da
vårt lille åndelige matforråd plutselig forvandler seg til uuttømmelige
magasiner. Da opplater
Guds Ånd våre øyne for de vidunderlige nådens rikdommer, og vi forbauses
over, at vi noensinne kan føle oss å stå likesom på knapp kost - ja
endog ha våre fastetider, da vi slett ingen åndelig næring synes å
finne, men overalt er omgitt av den mest håpløse øde ørken. Ja da
fryder vi oss - da har vi i vår guddommelige mester en bølgebryter,
som demper alle hedenske omsorgers bølger, og vi føler oss så usigelig
trygge i hans selskap. Men så kommer tider, da han,
som det står i vår tekst, «nøder sine disipler å gå i båten» og
selv blir stående igjen på stranden, tider, da vi, i stedet for nådens
undere opphopet omkring oss, ser veldige bølgetopper, som løfter seg
truende i været for å sluke oss. - O, det er nødens tider, tider i
storm og uvær - og, som det synes oss, uten en fører, som er i stand
til å få vår arme livsbåt i den trygge havn.
Vi må trede ned fra den faste landjord, som lå der så solid og
trygg under våre føtter, og inn i tåken, som beveger seg i et forrædersk
element; der er intet fast. Er sjøen stille og rolig, kan det vel gå
an, men opprøres den av storm og uvær, ja da omtumles den lille båt
forferdelig av bølgene og er riktig et bilde på en hjelpesløs, forlatt
og trøstesløs tilstand. Stormen,
bølgene, det forræderske dyp - alt truer med undergang. En slik
stilling skildrer den gamle sanger, når han sier: Ja slik kan Guds barns stilling
være i det åndelige Ja slik kan vår stilling se
ut. Således så det ut for
disiplene; men Gud være lov, han følger oss dog likesom han fulgte dem
med sin kjærlige omsorg og forstår også å ta storm og bølger med
iblant de midler, hvorved han opplærer sine barn til under alt å henge
fast ved ham. La oss da i lyset av dette
evangelium betrakte: 1.
Vårt liv som en stormfull reise mot evigheten. 2. Hvorledes vi holdes oppe
ved troen, men synker ved vantroen. Når vi en skjønn sommerdag
ror hen over den speilblanke
fjord, og båten glir så rolig og stille hen over dypet, da har vi
vanskelig for å tenke oss inn i den fryktelige stilling en slik liten båt
kan være utsatt for under de veldige stormer. Således er det også med
kristenlivet. Det kan ligne
en rolig, speilblank sjø, henover hvilken vårt skip glir så lykkelig
og trygt, bestrålt av himmelens sol. Hvor vanskelig har vi ikke da for riktig
å kunne sette oss inn i hva uvær og storm fører med seg av nød og
elendighet. I dagens tekst har vi et
levende bilde av de stormfulle tider i vårt liv for oss; men vi har også
et bilde Evangelisten forteller oss, at
frelseren nødet sine disipler til å gå ombord i båten og fare over
til den andre side av sjøen, mens han selv gikk opp på berget for å
tilbringe natten i bønn. Brødre
og søstre! Vi skal også gå over til den andre side av dette
verdenshav, og vår dyre frelser, i hvis trofaste hånd vår frelse og
bevarelse ligger, er gått opp på et berg, høyt over alle Galileas
berg, for som vår yppersteprest å tre frem for oss.
Visselig er han på en usynlig måte nærværende i båten; for
han sa jo før sin bortgang: Hvor salig å vite, at vårt
liv ligger i hans hånd. Han har vilje og evne som ingen annen til å hjelpe
fattige syndere under alle de stormer og all den nød, som kan møte dem
under overfarten til evighetens land. Så forteller evangelisten oss,
at da disiplene var kommet midt ut på sjøen, «led de nød av bølgene;
for vinden var dem imot.» Stakkars
disipler! Natten brøt inn
over dem, og de hadde sterk vind og høy sjøgang mot sin lille båt.
Vinden var dem imot. Er
det ikke også således med oss mang en gang? Vinden synes å være oss
imot i alle henseender. En
tid seilte vi glade avsted for god bør, vi hadde vinden med oss. I våre
hjerter var det glede og fryd; vi fornemmet så tydelig, hvilken innflytelse
nådens solskinn hadde på vår sjel.
Vi følte, at vi elsket den dyrebare frelser og var villig til å
bringe hvilket som helst offer for ham. Vi kunne også glede oss i
helbred og sunnhet, venner og bekjente.
Ingen forfølgelsens bølger slo heller imot vårt livsskip;
kristendommen syntes kun å ha brakt oss glede og fred, lykke og
velsignelse. ære og fremgang. Vi hadde medvind. Akk, hvor glade drev vi
da ikke på vår båt frem over den solbelyste flate! Men så begynte himmelen å bli
dunkel over oss. Det begynte å blåse kraftig motvind. Stormen opprørte havet, og vi fikk en alvorlig kamp med bølgene.
Der inne i hjertets skjulte dyp fikk vi også motvind:
det var som alt kom fra den forkjærte kant og ville drive vårt
livsskip ned mot den farlige kyst.
Følelsenes bølger slo svært imot og syntes nesten å ville
knuse vårt lille livsskip. Det var følelse av utroskap. Det var veldige
selvbebreidelsesbølger, og det var likesom avgrunn ropte til avgrunn
for å sluke Jo, det kan bli stormfullt nok
på livets reise mot evigheten, og en kristen skal nok mer og mer få
erfare, at han har motvind under sin seilas på livets stormfulle hav;
en motvind, som vi vel til sist skal takke Gud for, når vi får
se, hvorledes han ved den trettet ut våre egne krefter for å la sin «kraft
fullkommes i vår skrøpelighet.» Da disiplene befant seg i den
største nød, fikk de se en skikkelse borte på bølgene, og de ble enn
mer forferdet. De mente å se et spøkelse, og dog - hvor forunderlig Vi har våre meninger om, hvorledes hjelpen bør komme, og Herren har sine, og når han da kommer, kommer han slik, at han skremmer oss. Da Paulus hadde vært henrykt til den tredje himmel, ba han visst inderlig til Gud, at han skulle bevare ham fra hovmodsdjevelen. Men hvordan befant han seg, da Herren til svar på det sendte ham en satans engel, som fikk lov å slå ham på munnen? Var ikke frelseskurens smertelige erfaringer ham et fryktelig spøkelse - en torn i kjødet, som han helst ville bli kvitt? Se her et annet eksempel: Du føler, at de jordiske ting, som Herren har gitt deg, har en farlig innflytelse på ditt hjerte; du fristes til å avgude det kjære barn, Herren har gitt deg, eller de jordiske midler, som rikelig tilflyter deg. Som svar på dine bønner om bevarelse og hjelp sender han dødens mørke skikkelse inn i ditt hus, eller han tilsteder, at en ågerkarl eller en annen usling ved list og falskhet La oss ta ennå et eksempel fra
det indre liv. Du fikk jo fred og glede i din sjel derved, at du som en
helt ugudelig fikk tro en full forlatelse og frelse i lammets blod, og
du var glad og lykkelig, så lenge du ikke ville vite deg noe annet til
salighet end Jesus Kristus og ham korsfestet; men den lille hemmelighetsfulle
ting, som vi kaller hjertet, å hvor det er bedragersk! Du merket jo, at
da du fikk Jesus til din hjertevenn, da fikk du også en hel del deilige
ting i medgift med ham. Du fikk barnets ånd, som roper: Ja det er nok ikke bedre med oss,
hvor opplyste og dyktige vi enn er, enn at Herrens tilskikkelser til vår
frelse ofte kommer over oss som spøkelser. Men la oss nå se hvorledes det
gikk disiplene. Da Peter merket, at det var
Herren, sa han: Hva
skulle nå dette være godt for? Jo, Peter ville ha et håndgripelig
tegn på, at det var mesteren selv, som meldte seg. Men om det nå hadde
vært et spøkelse, som Se, slik har det gått mang en
gang under de alvorlige stormer, som nå i nitten hundrede år har gått
over Herrens menighet. Når Herren kommer til oss i nøden,
da er det ikke sagt, at han med engang truer stormen; men hva gjør det,
når han hjelper oss til å gå på bølgene? O, hvor utallige er ikke
de vitnesbyrd, som kirkens historie har å meddele oss om Guds barns seiersgang
hen over bølgene. Se på
de første blodvitner, da var havet forferdelig opprørt. Men se,
hvorledes svake kvinner og menn, ja endog barn kunne gå seierssikre hen
over det rasende havs fryktelige bølger like inn i fredens havn. Se på
en Luther, en Paul Gerhardt Å
brødre og søstre, vi lever i en tid, da det kanskje mer end noensinne
gjelder å se på Jesus og fordype oss i hans makt og herlighet. Sannelig,
det bruser fælt ute på verdenshavet i vår tid, og det er sterkere
motvind end noensinne før. Aldri har vel heller satan, slik som i vår
tid, formådd å puste ut sin giftige avgrunnsvind mot kirkeskipet. Måtte
vi få denne sang riktig inn i våre hjerter: Men akk, hvor passer ikke
frelserens ord til Peter også på oss, da han tok ham i hånden og drog
ham opp av dypet: Vi er i sannhet meget talende
og lite troende. Vi har store ord, store begreper og stor bekjennelse,
men hvor ofte gnager ikke tvilens ormer inne ved selve hjerteroten. Vår
tid med sin rastløse utadvendthet og tilbøyelighet til kun å ville
forstå, erkjenne og vurdere det, som våre øyne ser, og våre ører hører,
er sannelig ikke skikket for disse mystiske ting, som vi kaller tro og
fortrøstning på Gud. Det er, som skulle man ville oppelske en deilig
plante ute på det kolde vinterland; og er denne plante ved Guds kjærlighets
underbare glød begynt å spire i hjertedypet, da vil tidens kolde og
giftige vinder trenge seg inn gjennom enhver åpning for å berøve den
livet. La
oss ikke være blinde for vår tids særegne farer; men la oss heller
ikke se på farene, som Peter så på bølgene - la oss se på ham, som
med majestetisk ro skrider hen over det opprørte hav og har all makt i
himmelen og på jorden. La ham få trede inn i vårt livs skip, og vi
skal ennå få erfare, at han er mektig til å stille stormen. Og når
vi erfarer hans underbare makt, da la oss gjøre som disiplene, falle
ned for ham og bekjenne: |