Det Gamle Evangelium
Av
Jakob Traasdahl
(1838 - 1903) Et lykkelig hjem Da
nå Maria kom dit hvor Jesus var og så Ham, falt hun ned for Hans føtter
og sa til Ham: Herre! Hadde du vært her, da var min bror ikke død. Da
nå Jesus så henne gråte, og de jøder gråte som var kommet med henne ble
Han opprørt i sin ånd og rystet og sa: Hvor har dere lagt ham? De sa til
Ham: Herre, kom og se! Jesus gråt. Jødene sa da: Se hvor Han elsket ham!
Men noen av dem sa: Kunne ikke Han som åpnet den blindes øyne, også ha
gjort at denne ikke var død? Jesus ble da atter opprørt i sin sjel, og
kom til graven; det var en hule, og der lå en sten over den. Jesus sier:
Ta stenen bort! Marta, den dødes søster, sier til Ham: Herre!
Han stinker allerede; for han har ligget 4 dager. Jesus sier til
henne: Sa jeg deg ikke at dersom du tror skal du se Guds herlighet? De
tok da stenen bort. Men Jesus løftet sine øyne mot himmelen og sa: Fader!
Jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg visste jo at du alltid hører
meg, men for folkets skyld som står omkring sa jeg det for at de skal
tro at du har utsendt meg og da Han hadde sagt dette ropte Han med høy
røst: Lasarus, kom ut! Da kom den døde ut bundet med liksvøp på føtter
og hender og om hans ansikt var bundet en svededuk. Jesus sier til dem:
Løs ham og la ham gå. Mange av jødene som var kommet til Maria og hadde sett
hva Han gjorde, trodde da på Ham. Av
alle de hjem skriften taler om er det et som fremfor alle andre må være
oss kjært og dyrebart, og blant alle de familier som nevnes er det især
en, som gjennom alle tider vil bli erindret med den inderligste kjærlighet.
Hjemmet er
Martas hus i Betania, som åpnet sine dører for vår ellers på jorden så
hjemløse frelser, og familien er hine tre elskelige søsken, Marta, Maria
og Lasarus, som kappedes om å berede vår kjære frelser så meget hygge,
som det var dem mulig under deres jordlivs kår. Det var visselig et lykkelig
hjem, i hvilket et skjønt familieliv utfoldet seg. Her
er dessverre ikke mange lykkelige hjem på jorden, når man betenker hva
sann lykke er. Her er mange hjem, som synes å være lykkelige, så lenge
ikke sorg og motgang innfinner seg; familielivet der inne kan utvikle
seg nok så harmonisk og skjønt, så lenge det er velstand, sunnhet og fremgang
i det timelige; men kommer fattigdom, sykdom og nød, da forandres alt
i et øyeblikk, og det viser seg, at sådanne hjems lykke er bygget på en
dårlig grunn. De ligner skip, som ser smukke og solide ut, så lenge de
ligger i havn eller pløyer hen over den stille sjø, men som ikke kan holde
stand når storm og uvær bryter løs.
La oss betrakte hjemmet i Betania som et forbilde på et i sannhet
lykkelig hjem. Den
egentlige grunn til dette hjems og denne families lykke var deres forhold
til Jesus. Det finnes ikke et eneste i sannhet lykkelig hjem på jorden
uten at Jesus er gjest der og egentlig den som er hjemmets sol. Og å ha
Jesus til gjest er ikke det samme som å ha og bruke Hans ord i huset.
Det kan være meget utvortes gudsfrykt i et hus, uten å Jesus er gjest
der; det kan leses prekener om søndagene, synges salmer og leses bønner
- ja hele husordningen kan ha et visst alvorlig og religiøst preg, og
dog er ikke Jesus gjest i huset.
Over husets dør kan man med rette sette den innskrift som Paulus
så på et hedensk alter: «For
en ukjent Gud.» De kjenner ikke den sanne Gud, og dog farer de
med å ville dyrke Ham. Jesus omfattes med høyaktelse, men Han er ikke
deres husvenn; Han er ikke familiens sol, lyst og glede. Dette viser seg
også snart, når nøden bryter inn i et sådant hjem. Nøden
får enevelde i hjertene, og gudfryktigheten og gudhengivenheten er fordrevne
av den mørke uværssky, som nå henger truende over dem og formørker hele deres livs himmel.
Annerledes er det i det hjem, hvor Jesus er gjest; der arter gudfryktigheten
seg ganske annerledes. Også
der synges, leses og bedes, men man forstår snart, at hjertet er ganske
annerledes med i disse ting. Sangen er et uttrykk for virkelig glede i
Gud; bønnen er det åndelige livs åndedrett, hvori en dyp trang gjør seg
gjeldende etter å motta himmelske velsignelser.
Og når Guds ord eller andre oppbyggelige skrifter leses, eller
man går i Guds hus for å høre ordet der, da gjør man ikke dette for å
etterkomme en religiøs plikt, men fordi man har virkelig trang til føde
for sin sjel. I familien har de Jesus i sin midte; de fryder seg i Hans
samfunn og taler ganske fortrolig med Ham om alle sine anliggender, og
Han er ikke en taus, innesluttet husvenn, men en som meddeler råd og vink
i alle deres anliggender. Når de har for seg Hans ord kan de få fryde
seg over «Hans ansikts smil», og i bønnen kan de få tale med Ham, som
en venn taler med sin venn. Han holder nattverd med dem, og de med Ham.
Og når sorg og nød innfinner seg, så må denne venn oppsøkes. Det
kan også gå alvorlige stormer over disse
hjem, hvor Jesus er en kjær gjest, stormer som den himmelske Fader
sender i den vise hensikt å drive sjelene til hjelperen og gi Ham anledning
til å utrekke sin hjelpende hånd og utfri fra all nød. Over
den lille elskelige familie i Betania kom også en voldsom storm. Lasarus,
disse to søstres eneste bror, husets støtte og forsørger, ble kastet på
sykeleiet. øyeblikkelig sendte søstrene bud til Jesus og lot si:
«Herre! Se han du elsker er syk.»
En forunderlig beskjed til legen! «Han du elsker er syk.» - Ja,
så var det i denne kristenfamilie; de visste at Jesus elsket dem.
Og er du deg levende bevisst at Jesus elsker deg, kjære venn, da
er du ikke sen om å sende bud til Ham i alt som kommer på, og da kan du
si til ham: «Herre Jesus,
du har elsket meg med en evig kjærlighet, du elsker meg ømmere enn noen
mor kan elske sitt barn, nå kommer jeg til deg med dette onde, nå må du
hjelpe meg. Jeg er syk, helbred meg, Jesus! Min bror, min søster er syk,
nå må du komme og hjelpe.» Ja
således kan vi tale fortrolig med Ham, når vi er osslevende
bevisst at Han elsker oss, og vi kan legge oss så trygt i Hans hånd og
overlate til Ham, på hva måte hjelpen skal komme. Da
Jesus fik budskapet om at vennen var syk, sa Han til sine disipler, at
Gud skulle æres, og Guds Sønn forherliges ved denne sykdom. Akk, om vi
hadde enfoldig tro, hvor skulle ikke Guds navn æres og Guds Sønn forherliges
ved det at vi enfoldig troende gikk til Ham med alle våre sykdommer, alle
våre sorger og bekymringer og virkelig trodde, at Han skulle hjelpe. Men
uaktet Jesus elsket Lasarus og elsket Marta og Maria også (Joh. 11, 5),
så lot Han dog den første utånde og de siste synke ned i dyp sorg og gremmelse,
før Han kom med hjelpen. Var dette måten, hvorpå den beste venn behandlet
sine kjære? Ja, Han lot nøden komme over den grense, innen hvilken fornuften
ser hjelp, og Han lot de kjære søstres smertesbeger fylles til randen,
for at hjelpen skulle bli underbar stor og guddommelig. Endelig
styrer frelseren sin kurs mot Betania; men da møter de kjære søstre Ham
med den beskjed, at nå var det for sent å hjelpe, nå var Lasarus død.
Maria sa: «Hadde du været her før, var min bror ikke død.» Da
Jesus nå så de kjære søstres sorg og bedrøvelse og så deres venners sorg
«ble Han opprørt i sin ånd og rystet,» ja, han gråt med dem. Se her, du
nødens og sorgens barn, hvilken frelser du har! Han står ikke likegyldig
og ser på at du lider; Han er en trofast yppersteprest, som kan ha medynk
med våre skrøpeligheter.» Å, om Hans kjærlighet og deltagelse kunne virke
gjenkjærlighet og et hengivent sinn hos deg, da skulle du snart bli hjulpen
- hjulpen, selv om de ytre omstendigheter, hvorunder du lider, ikke blir
forandret; for er det nå ikke en forunderlig hjelp - en guddommelig hjelp,
- enten Han forandrer omstendighetene, som volder deg lidelse og nød,
eller Han forandrer ditt hjerte og sinn således at du ikke lider under
disse omstendigheter? Guddommelig hjelp er det i begge tilfelle. Jesus
gråt! - Å gråt ut, du nedtrykte sjel, ved Hans bryst! Gråt ut sorgen,
og la Hans gråt bringe gleden og freden inn i ditt hjerte! Jeg
undres ikke det minste over at verdens barn gråter og er fortvilet, når
sorgens bølger ruller hen over dem; for tenk, å være alene med sin sorg
og gå der og ikke ha noen annen trøst enn den, man kan utlede av omstendighetene. Å,
du sorgbetyngede verdensbarn, kom til Ham, i hvis bryst det varmeste av
alle hjerter slår, og som har lyst til miskunn. La disse sorgens og motgangens
vinder drive deg inn i den sikre havn. - Kjære deg, det er dog småting
som ennå trykker deg, mot det som kommer. Du skal snart stige ut i den
skumle flod, som danner skillet mellom tid og evighet, og da blir det
nød, om du ikke kjenner Jesus som din sjels venn og har livet i Ham. Tenk
å ligge alene der på bredden av dødsfloden! Ingen far eller mor kan rekke
deg en hjelpende hånd, når du skal vade over dypet - du må vade alene.
En mektig arm støter deg fremad, og du må avsted, om enn din sjel gyser.
Du må over, selv om det henger en fryktelig uværssky over ditt hode, og
du synes å ane at landet på den andre siden er innhyllet i et gyselig
mørke, som gjennomkrysses av Guds vredes lyn. Over må du, og etter døden
kommer dommen, og der blir du også stående alene uten forsvar, uten å
høre ditt navn bli opplest av livsens bok, - å, hvor forskrekkelig! Kom
til Jesus, venn, før det er for sent. Ennå kan du stifte livsbekjentskap
med Ham og finne en venn, som vil hjelpe deg i all nød og til sist bære
deg over floden. Du
har hørt om hin stakkars fritenker, som skrek etter opium, da han lå på
det siste; og som, da han hadde fått en stor dose, sa:
«Nå bereder jeg meg til å ta det gyselige sprang i dypet.» Hans
samvittighet holdt på å skulle våkne - men ser du, min venn, samvittigheten
har ikke noe lystelig å fortelle en sådan døende stakkar, hvor berømt
og opphøyet han enn har vært i verden; samvittigheten ville gjøre ham
til en skyldner for den levende Gud og mane ham til oppgjør, men han ville
ikke bli urolig. I dødsøyeblikket bedøvet han det våknende vitne i sitt
indre for å få mot til å gjøre det siste sprang ut i dypet. O, hvor redselsfullt!
Og dog har denne mann mange like, som også søker å bedøve den til bevissthet
våknende samvittighet med falsk trøst.
Send bud etter presten, lyder det fra mange døendes lepper,
og hva vil de presten? Jo, de vil ha trøst mot den indre anklage.
Uaktet jeg ikke er prest, har jeg dog ofte nok fått sådanne bud og mangfoldige
ganger fått erfare, hvor falskt det arme menneske kan være mot seg selv.
Å, du må trøste meg, sier den døende. Et armt menneskebarn skal trøste
der, hvor ikke Gud kan trøste, men
hvor mange gir seg ikke over til den forræderiske gjerning!
De vil ikke høre om sine synder; det er dem ikke om å gjøre å få
oppgjør i stand med Gud; nei, de vil kun ha trøst. Men en Herrens tjener
har kun trøst mot virkelig syndesmerte, og det er ikke hans gjerning å
dulme en samvittighet, som kun frykter for døden. Det er hans gjerning
å vise synderen, enten han er frisk eller døende, hans synd og forkynne
ham en syndsforlatelse, som er ervervet ved Kristi blod. Da
Jesus hadde lagt sin inderlige deltagelse for dagen ved å gråte med de
gråtende, trer Han hen til graven og befaler at stenen skal veltes bort.
Og da dette var skjedd, sier Marta: ”Han stinker allerede.
Hvor fortvilet for all fornuft!
Forråtnelsesprosessen var inntrådt, og hvilket gjennomgripende
under måtte ikke nå gå for seg. Det så håpløst ut for Marta, men Jesus
oppmuntrer henne med disse ord : Sa jeg ikke, at dersom du kunne tro,
skulle du se Guds herlighet. Hennes
tro sviktet overfor dødsstanken; men her gjelder det å tro mot all fornuft
og alene la sitt blikk hvile på Ham, som er oppstandelsen og livet. Så
vender Jesus seg til den himmelske fader og sier: «Jeg
takker deg, Fader, at du har hørt meg.» Og dette sa Han ikke for sin egen
skyld, men for deres, som omgav Ham, og ikke minst for Martas. Gud hadde
allerede hørt Ham. Den døde var tilbakegitt til livet, skjønt han ennå
lå der og stinket - aldeles som det er med den menneskeslekt som Jesus
har løskjøpt fra døden og tilbakeerobret for livet, skjønt den ennå ligger
der og stinker i åndelig død. Så
roper frelseren: "Lasarus, kom ut!"
Og vi må utrope: "Dødsrike, hvor er din seier !" idet
vi blir vitner til det underfulle syn, at et stinkende lik reiser seg.
"Løs ham og la ham gå !" sier frelseren. Han løses fra liksvøpet,
og svededuken tas bort fra hans hode. For et syn! Ansiktet ser visstnok
gustent og dødningeaktig ut; men i dette ansikt lyser et par øyne, som
vitner om livet. Strålende vender de seg mot Jesus og de elskelige søsken
og likesom hilser dem med et lykkelig gjensyn. Livet hadde allerede beseiret
døden, men nå skal det også beseire dødens følger. Det gustne, bleke åsyn
skal farges med livets farge; all dødslukt til døden skal forvandles til
livslukt til livet, avmakt og skrøpelighet til kraft og styrke. Livet
skal trenge inn i hver åre, enhver fiber og utskille alt det som hører
til døden. Således
går det også, når de åndelige livskrefter begynner å herske i sjelen.
Er du levendegjort i Kristus, min venn, så er visselig et usigelig gjennomgripende
verk foregått i din sjel, og som overgått fra døden til livet har du nå
ditt navn i livsens bok og kan inngå i Herrens herlighet, hvilket øyeblikk
Herren kaller deg. Men må du leve en stund på jorden ennå, skal du nok
få erfare, at det blir en kamp mellom livet og døden i ditt indre - en
kamp så het og alvorlig, at det mang en gang skal se betenkelig ut for
ditt oppriktige sinn, som ofte vil føle mer til døden enn til livet; og
dog, min venn, utfører livet et stadig fremskridende arbeide i dit indre.
Likesom surdeigen, skjult i tre måter mel, skulle gjennomsyre det
hele - og surdeigen består jo av små levende organismer - således skal
også livet gjennomsyre deg - gjennomsyre deg mer og mer, så lenge du er
her til huse. Ja,
det er livet, som skal gjennomsyre ved sin egen iboende kraft. - Måtte
da all vår oppmerksomhet være rettet på den ting, at vi står under gunstige
livsvilkår, så vårt nye livs himmelplante aldri savner verken solskinn
eller regn - jeg holdt på å skulle si storm også, den har sannelig også
sin betydning for livsprosessen, men den bør ikke vi selv søke å kalle
ned over våre hoder. La oss
flittig bade oss i nådens solstråler; la oss bruke nådens midler og utnytte
brodersamfunnets velsignelser, så får Vår Herre sende oss storm eller
stille, ettersom Han ser vi behøver det. For
Lasarus ble det kun en ny livstermin - han måtte ennå engang blunde i
døden; men underlig måtte det være for ham å leve sammen med de kjære
søsken fra denne dag - og underlig å se på Jesus, som hadde oppvakt ham
fra de døde. Er vi levendegjort i Kristus, så må visstnok også vi dø - om ikke Herrens gjenkomst skulle være nærmere forhånden, enn vi aner - men vi har allerede livet. Døden er ikke lenger noen død for oss. La oss kun fryde oss i vår frelser, som er vårt liv, og allerede her på jorden søke mettelse i Hans ansikts beskuelse. Amen. |