Det Gamle Evangelium
Av
Ludvig Hope Hva
sanne og falske kristne kan ha felles, og hva de ikke kan ha felles Da
skal himmelrikes rike lignes ved ti jomfruer, som tok sine lamper og gikk
brudgommen i møte. Men fem av dem var kloke og fem av dem var dårlige.
Da de dårlige tok sine lamper, tok de ikke olje med seg. Men de kloke
tok olje i sine kar til like med sine lamper. Men da brudgommen ble sen,
slumret de alle og sovnet. Men ved midnatt skjedde anskrik: Se, brudgommen
kommer; gå ham i møte! Da våknet alle disse jomfruer og gjorde sine lamper
klare. Men de dårlige `sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for våre
lamper er slukket! Men de kloke svarte og sa: Det ville ikke bli nok til
oss og dere, men gå heller bort til dem som selger og kjøp til dere selv!
Men da de gikk bort for å kjøpe, kom brudgommen, og de som var beredt
gikk inn med ham til bryllupet og døren ble lukket. Men siden kom også
de andre jomfruer og sa: Herre, herre lukk opp for oss! Men han svarte
og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke. Våk derfor! For
dere vet verken den dag eller den time på hvilken menneskesønnen kommer.
( Matt 25; 1-13 ) Jeg
vil bekjenne at det er få steder i Bibelen som gir meg mer frykt enn dette
kapitel. Det som gjør det så hjertegripende er at her er det ikke tale
om kristne og den alminnelige verden, men her er det tale om en flokk
på samme veg, mot samme mål. Her er ikke noe som gir oss rett til å tro,
at det var noen forskjell i det ytre liv. De
fem var lik de fem. Først
i livets siste øyeblikk står det klart for dem at fem var bedratt. Vi
må ha rett til å spørre: Går det da an å være så snublende lik en kristen
uten å være det? Ja,
dessverre. Og det er det vi får høre i dette ordet. Du
og jeg kan altså gå ut i verden, begges mål er å nå himmelen. Vi følges
ad og på veien har vi bestemt oss for å være sammen som kristne. Vår oppgave
er lik og våre interesser er like. Jeg er like vennlig som du, gir like
mye til de fattige som du, besøker de syke som du, taler med dem om Gud
og ber med dem, som du. Men du kan være en sann kristen og jeg en falsk. Ja,
jeg kan dessverre følge deg lenger. Vi kan gå sammen like inn i lønnkammeret.
Du klager din nød, jeg også. Du takker for Herrens nåde og velgjerninger,
jeg også. Du beundrer hans faderlige omsorg og føring med deg, jeg og.
Der du setter din fot, der setter jeg min. Intet menneske kan skille mellom
oss, selv ikke den beste kristne, med sin åndelige sans. Men du er en
kristen og jeg en falsk. Du
spør: Kan det gå an å være med på alt dette og enda være falsk? Stikker
det så dypt? Er du sikker på at du ikke overdriver? La
meg få svare med et Guds ord. Det står i Joh. Åp. 2, 2-4: Jeg vet dine
gjerninger og ditt arbeid og din tålmodighet, og at du ikke kan fordra
det onde. Og du har prøvet dem som sier at de er apostler, og ikke er
det, og har funnet at de er løgnere, og du har utstått mye og har tålmodighet,
og du har arbeidet for mitt navns skyld og er ikke blitt trett. Men jeg
har dette imot deg, at du har forlatt din første kjærlighet. Kan
du tenke deg et mer alvorlig og selvfornektende menneske? Han
var tålmodig. Han arbeidet for Guds navns skyld og ble ikke trett. Han
kunne ikke fordra det onde. Han motsto mye. Han forsto seg på falske og
sanne predikanter,. Men enda var hans stilling slik at hvis han ikke omvendte
seg; skulle lysestaken flyttes fra ham. For han hadde forlatt den første
kjærlighet. Han var falt. Tyngre
ord kan ikke sies om et menneske som gjelder for en sann kristen. Den
som er falt er borte fra Gud. Om han ikke vender om, blir han strøket
ut av livets bok. Uansett hvor mye han blir ansett som kristen, uansett
hvor mye han er med i Guds rikes arbeid, og hvor mye han tror at han er
kristen. Det
er ikke noe avgjørende bevis for et liv i Gud om vi er med blant de sanne
kristne, om vi lever sammen med dem, ber, takker, synger og arbeider sammen
med dem. Om alle tror om oss at vi er de beste kristne, selv om de ikke
har grunn til noe annet, kan vi allikevel være falske. Dette
er ingen god ting å måtte innrømme, men at det for manges vedkommende
er slik, får vi nok dessverre se på avgjørelsens dag. Et
slikt innvortes selvbedrag har det fryktelige med seg, at den bedratte
til slutt ikke vet at han er bedratt. Menighetens engel i Laodikea var
fattig, elendig, jammerlig, blind og naken, men det var ikke det som var
hans største fare. Faren var den, at han ikke visste det. Når disse alvorlige
ting blir nevnt, så spør den sanne kristne med bekymring: Hvorledes kan
jeg da være sikker på om jeg er en sann kristen? Er
det noe annet som den sanne har som den falske ikke har? Ja,
det er noe. Men vanskeligheten er å kunne få si det slik at det kan forstås. Det
som sanne kristne har som et særeie – noe som de falske kristne ikke KAN
ha – det er fordi det er umulig å se. Det er det indre menneskes eiendom.
Når Kristus skulle forklare det, sa han: Guds rike er inni dere. Du
kan bedre tenke det, enn det jeg kan forklare hva som ligger i dette uttrykket:
Inni dere. Det
er det indre menneskes samfunn med Gud - som barn med mor, som mann med
hustru, som fortrolig med fortrolig. I ham lever og røres vi – ikke i
tale, men i innvortes samfund, i innvortes tukt, i i innvortes trøst,
i lys og mørke, i rettferdighet, fred, og glede i den Hellige Ånd. Du
har kanskje en fortrolig venn. Ikke en slik som det er tyve av på et pund,
men en virkelig fortrolig som du har ubegrenset tillit til. Hvordan
gikk det til at dere ble så fortrolige, og hvordan har det seg at dere
fortsetter å være det? Jo,
det gikk slik til, at du begynte å fortelle den du ønsket som din fortrolige
hva som lå deg på hjertet. Dine sorger, dine savn, hva du ønsket og lengtet
etter, hva du ble fristet av, og hva du gledet deg over. Kort sagt: Alt
som lå deg på hjertet. Du
ga ditt indre menneske ti1 ham eller henne. Slik gjorde også vedkommende
til deg, og så "gikk dere opp i hverandre." Slik begynte det,
og slik må det fortsette, om dere skal vedbli å være fortrolige. Da
kjenner dere hverandre, dere eier hverandre fordi dere lever i hverandre. Det
er ikke det som andre ser eller det som dere snakker med hverandre om
- i deres lykke - som er deres lykke. Men det som er deres lykke, deres
liv - virkelig og bevisst - det er det som ingen ser. Det
kan godt sitte to andre i samme rom, like vennlige og interesserte for
hverandre som dere to, og allikevel er det en grunnforskjell der. Det
er den som gjør at to lever sammen "i ord", mens de to andre
to lever sammen "i hjerte". Det
virkelige i livet er det som ingen kan se. Hvem
kan se røttene på et tre, når det mellom stein og jord trekker livet til
seg? Om du ville prøve å se det der røttene har sitt hjem, så kunne du
allikevel ikke se noe der heller. Ingen
kan se det, og dog virkelig? Ja!
Derfor ligger ikke virkeligheten i det ytre, men i det indre. Det er oljen
i karet. Jeg mener, hvis du lever et slikt liv med Gud. Gjør
du det? Her
er det ømme, avgjørende punkt, her skilles veien. . Derfor kan den som
lever stille, tilbaketrukket i sin stue være en kristen; mens den som
står på talerstolen, eller som ber den alvorligste bønn og holder den
varmeste tale, være falsk. Hvorfor?
Fordi det kommer ikke an på hva vi sier, men hva vi er. Misforstå
meg ikke! Jeg mener ikke at en sann kristen ikke skal vise det i sitt
liv. Men jeg mener at den falske kristne kan være så lik den sanne i det
ytre liv, at der ikke kan gjøres forskjell. Dernest, og det er det som
til slutt blir det avgjørende: Om Gud bor ved troen i hjertet. Det
var visst ingen av disiplene som hadde tvil om Judas, og dog var han grunnfalsk
i sitt hjerte. Og
når vi nå da skal undersøke oss selv, hvorledes står det da til i vårt
hjertet? Er det noen omgang med Gud? Er det sant for oss, som for bruden
i høysangen, at han er utmerket
fremfor ti tusen, at du er syk av kjærlighet? Du
som bekjenner deg for en troende kristen; du som virkelig også har vært
det, og jeg vil håpe at du også er det: Kan du huske de første tider i
ditt kristenliv, hvor øm du var for synd, hvordan du måtte fortelle din
frelses Gud alt som lå deg på
hjerte av feil, fristelse, begjæringer og onde tanker. Når du tvilte
på noe, om det var rett eller galt, så ble det avgjort på kne. Og han
som ser i lønndom, betalte åpenbart. Du fikk lys og klarhet over ordet
eller ved åndens vitnesbyrd i hjertet. Det var en ubevisst understrøm,
et kar fylt av kjennskap og kjensgjerninger, som ingen verken kunne se
eller nå. Men som allikevel var virkelig og bevisst. Du ble tuktet, den
minste forseelse drev deg til Jesus, du kunne ikke la den minste ting
være uavgjort. Dette var ikke tvang for deg, men en naturlig følge av
hjerte - samfunnet med Gud. Er
det slik nå ??? Mange
som før kunne svare ja, må nå svare nei. Den indre åndens tukt over det
som i alminnelighet kalles for småting, ble ikke hørt. Det ble i stedet
unnskyldt, ble ikke dømt som synd. Guds Ånd måtte litt etter litt forlate
sin indre post,- bevisstheten om virkelig skyll forsvant, og trangen til
nåde ble tomme ord. Kristendommen
gikk over til det forstandsmessige. Ingen barnelek, ingen barnesorg. Og
ingen barneglede mer i hjertet ved Jesu kors. Det leves for Kristus, men det leves ikke med Kristus. Man arbeider mer for ren lære og andres frelse
enn for sin egen. Er det slik? Da
er visst nok ditt kar tomt. Når dødens natt kommer, og det ytre skinn
slukkes, da er det intet lys i hjertet, ingen olje i karet, og brudgommen
kjenner deg ikke. La
oss ransake oss selv og be Gud om lys, så vi klart ser om der er feil
i hjertet! Det
er ikke bare de som aldri har vært en sanne kristne som er "dårlige
jomfruer." Også de "kloke" kan bli "dårlige." Mange
ligger evig fanget, som på veien var. Hvordan
ville det passe for deg, om det ringte på din dør i dag? Ingen vet dagen,
verken til død eller dom, men kommer gjør den. Da gjelder det å ha sin
sak i orden. Der
nest lærer dette ordet oss at i livets avgjørende stund er det ingen som
kan hjelpe oss. Selv de kjæreste og nærmeste må skilles. To skal ligge
i en seng, den ene skal tas med og den andre bli tilbake. De
må skilles og gå hver sin vei. Barn som har spottet og sagt nei til foreldrenes
bønner og tårer, ber nå, men forgjeves. Nå ber den gjenstridige mann sin
hustru om hjelp, og den gjenstridige hustru sin mann, men nå er det ingen
hjelp å få. Slektninger og kjenninger, de som var kaldt fra kirke og bedehus
uten å omvende seg, står og roper om hjelp uten å få. Å,
du alvorlige dag! Så
lenge som dagen ikke er kommet så kan det nok gå an å være likegyldig,
men den dagen går det ikke. Da lukkes døren. Den som aldri mere åpner
seg for deg, og du må være utenfor. Skulle
det ikke være både praktisk og forstandig å kjøpe olje nå? Det
er nok å få. Ennå i dag er det nådens dag. La
så oss som vet at vår frelser lever, holde øynene åpne! La oss kjøpe øyesalve
så vi kan se! Det
er sannelig ikke så liketil å holde sine øyne åpne i denne, det 20de århundres
kvalme luft. Vi
vet at vi er nærmere Kristi åpenbaring dag nå enn noen sinne! Derfor kommer
dette "Da" som kapitlet begynner med, med desto større vekt
til oss. Det
er en skam om vi skulde være blant de sovende, late kristne, når vår brudgom
kommer. Han som har kjøpt oss så dyrt og elsker oss så høyt. Tenk
hvor godt det gjør en mann, når han har vært borte fra sin kjære lang
stund, når han så kommer hjem og får se henne på trappen eller på bryggen,
stående med lengsel og glede for å by ham velkommen! Skal
vår himmelske brudgom møte oss slik?. |