Det Gamle Evangelium
Jesu
blod, vår eneste grunn for fred med Gud
"Det er fullbrakt"
(Joh. 19.30). Det er intet sted skrevet i
bibelen: Den Hellige Ånds gjerning renser oss fra synd; men det er skrevet:
«Jesu Kristi hans Sønns blod renser oss fra all synd» (1
Johs. I. 7). Hva du
særlig oppfordres til å gjøre er å motta Jesus som din forløser,
så at du må «ha forløsningen ved hans blod, nemlig syndenes
forlatelse etter hans nådes rikdom» (Ef. 1. 7). For det er skrevet: «Men
alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn,
dem som tror på hans navn» (Johs. 1 12). Vi oppfordres ikke til å bli beredte som barn for derpå
å komme og mottas av Gud, bli rettferdiggjorte og få våre synder tilgitt
ved Kristus. Men vi oppfordres til å komme til den Herre Jesus for
å bli rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde og bli barn gjennom en
levende tro på ham som er Guds sønn fra evighet. Vi blir rettferdiggjort
uforskyldt som syndere.
Når vi således er antatt i den elskede, blir vi Guds barn
og får hans barns natur, erfaring og vandel.
Oppvakte
synder! Begynn på begynnelsen
av frelsens alfabet ved å betrakte
ham som ble gjennomboret på Golgata kors for våre synder. Se
på det Guds Lam og vedbliv alltid å betrakte Jesus.
Se ikke på din anger, dine forsetter, din bedring, bønn, lesning,
Guds ords hørelse eller noe av ditt eget, som den ringeste årsak hvorfor
du skulle bli antatt hos Gud, tilgitt og frelst. Du vil da snart finne
fred og ta din plass blant dem «som tjener Gud i hans Ånd og roser
oss i Kristus Jesus og ikke setter vår tid til kjød» (Fil. 3.
3). Jeg kjenner ikke et
mere slående bilde på frelse fra dom gjennom Jesu Blod alene, enn det,
som vises oss i påskelammet, hvis blod ble strøket på israelittenes
dørstolper aftenen før deres befrielse fra Egyptens trelldom.
Blodet på dørstolpene sikret Israels fred. Det
ble ikke fordret noe annet for at de kunne nyte fullstendig fred og
sikkerhet for morderengelen, enn anvendelsen av blodet. Gud
føyde intet til blodet, fordi intet mere var nødvendig til sikkerhet
mot det dømmende sverd. Han sa ikke: «Når jeg ser blodet og det usyrede
brød, og de bitre urter, vil jeg gå dere forbi». Nei, på ingen måte!
Disse ting hadde sin særegne betydning og sin særegne plass; men de
kunne aldri anses som noen grunn til fred i Guds nærværelse.
«Det er av den største viktighet
å være klar og enkel i det, som bestemmer grunnvollen for vår fred med
Gud. Det er sammenblandet så mange ting med Kristi verk, at sjelene
blir nedtrykket i mørke og uvisshet angående deres antagelse hos Gud.
De vet at det er ingen annen vei å bli frelst på enn gjennom Kristi
Blod. Dette vet også djevlene,
men det gagner dem intet. Hva vi behøver å vite er, at vi er frelst
absolutt, fullkomment og for evig frelste.
Det finnes ikke en sådan ting til, som å være frelste for en
del og fortapte for en del. Man kan ikke være rettferdige
«Israelittene var ikke for en del beskyttet ved blodet, og for en del utsatt for ødeleggerens sverd. De visste at de var sikre. De håpet det ikke, eller bad om det. De var fullkommen trygge.
Hvorfor det? Fordi Gud hadde
sagt: «Og jeg vil se blodet og gå dere forbi». (2. Mos.
12. 13). De stolte helt enkelt på Guds eget vitnesbyrd om det utgytte
blod og beseglet, at Gud var sanndru.
De trodde at Gud mente hva han sa, og dette gav dem fred. De
var i stand til å innta sine plasser ved påskemåltidet i fred, trygghet
og forvissning. De visste
at fordervelsen ikke kunne røre dem, fordi Lammets blod var påstrøket
etter Guds befaling».
«Anvendelsen herav på spørsmålet
om en synders fred, er meget klar og tydelig.
Kristus har utgytt sitt blod, som en fullkommen forsoning for
synd, og har frembåret det for Gud. Guds vitnesbyrd forsikrer den troende
om at enhver ting er fullbrakt for ham. Alle rettferdighetens fordringer
er fullkommen tilfredsstilte. Synden er aldeles borttatt, så at den
forbarmende kjærlighet som en flod utveller fra Guds hjerte, gjennom
den kanal, som Kristi offer har åpnet».
«Den Hellige Ånd vitner også
om denne sannhet. Han fremholder alltid Guds vurdering av Kristi Blod.
Han vender synderens øye til det fullendte verk på korset. Han forsikrer, at alt er fullbrakt; at synden er ganske og
aldeles borttatt og at rettferdighet er brakt nær. Så nær, at den er
«for alle og over alle som tror» (Rom. 3.22). Tro hvilket? Tror hva
Gud sier; fordi han sier det, ikke fordi de føler det».
«Vi er tilbøyelig til, stadig
å se på noe hos oss selv, som en nødvendig grunn for vår fred. Vi er
så villig til å betrakte Åndens verk i oss, i stedet for Kristi verk
for oss, som grunnvollen for vår fred.
Dette er en villfarelse. Vi vet at Den Hellige Ånds virkninger
har en særskilt viktig plass i kristendommen, men hans verk
fremholdes aldri som det vår fred hviler på. Den Hellige Ånd har ikke
gjort fred; men det har Kristus. Der er aldri blitt sagt at Den Hellige
Ånd er vår fred, men Kristus
er vår fred. Gud lot ikke
forkynne fred ved Den Hellige Ånd, men ved «Jesus Kristus».
(Ap.gj. 10. 36; Ef. 2. 14, 17; Kol. 1. 20).
«Den Hellige Ånd forklarer Kristus.
Han bringer oss til å kjenne, nyte og leve av Kristus. Han bærer vitnesbyrd
om Kristus, han tar av hans og forkynner oss. Han er foreningsbåndet,
pantet, seglet, vitnesbyrdet og salvelsen.
Kort sagt, hans virkning er av stor viktighet. Uten ham kunne
vi verken se, høre, kjenne, forstå, erfare, nyte eller forklare andre
noe om Kristus. Det er lett å forstå og stemmer overens med enhver sann
kristens erfaring. Men
Den Hellige Ånds verk er ikke grunnen for vår fred, selv om han setter
oss i stand til å nyte freden.
Han er ikke vår rettighet; men han åpenbarer vår rettighet for
oss og gjør oss i stand til å nyte godt derav. Den Hellige Ånds verk
vedblir fremdeles i den troendes sjel.
«Ånden selv går i forbønn for oss med uutsigelige sukk» (Rom.
8. 26). Han arbeider på at vi skal bli mer grunnfestet i den Herre Jesus
Kristus. Hans hensikt er å fremstille hvert
menneske fullkommen i Kristus (Kol. 1. 28).
Han er den som frembringer hver ren begjæring, hver hellig attrå,
hver sann himmelsk følelse og enhver guddommelig erfaring.
Men hans verk i og med oss er ikke fullkomment, før vi har forlatt
denne verden og tatt vår plass med Jesus i hans herlighet, akkurat som
det var tilfelle med Abrahams tjener. Hans arbeide var ikke ferdig,
før han hadde fremstilt Rebekka for Isak».
«Det
er ytterst viktig å skjelne mellom Åndens verk i oss og Kristi verk
for oss. Den, som forveksler eller sammenblander disse to ting finner
sjelden fullkommen fred med hensyn til sin synd. Bildet av påskelammet
viser forskjellen meget tydelig og enkelt. Israelittenes fred var ikke
grunnet på det usyrede brød og de bitre urter, men på blodet. Heller ikke kom det i minste måte an på hvilke tanker de hadde
om blodet, men hva Gud tenkte om det. Dette gir hjertet en usigelig
trøst og fred. Gud har
funnet en gjenløsning og har åpenbart den i sitt sanndrue ord og ved
sin Ånd. Vi må hvile i dette selv om vi i våre tanker og følelser aldri
kan forstå den uendelige verdi av denne forløsning. Når Gud sier oss
at han er fullkommen tilfredsstilt angående våre synder, så må vel også
vi være det. Vår samvittighet
må vel kunne finne fullkommen hvile i det,
når Guds hellighet kan det».
«Kjære leser; dersom du ennå
ikke har funnet fred i Jesus Kristus, så ber vi deg å overveie dette
alvorlig. Se, hvor enkel og likefrem den grunn er hvorpå du kan hvile
din fred. Gud er vel tilfreds med Kristi fullbrakte verk. «Derfor skal
den rettferdige, min tjener, rettferdiggjøre de mange og deres misgjerninger
skal han bære» (Jes. 53.11). Den rettferdighet er ikke
grunnet på dine følelser eller din erfaring, men på det utgytte blod
av Guds Lam. Derfor kan heller ikke din fred hvile på dine følelser
eller på din erfaring, men på det samme dyrebare blod, som er av uforanderlig
kraft og uforanderlig verdi i Guds øyne».
«Hva står nå tilbake for den
troende? Hva er han kalt
til? Til å holde de usyrede
brøds høytid derved, at han fjerner alt som kommer imot den hellige
renhet, som passer til hans opphøyede stilling.
Det er nå hans forrett å leve av denne dyrebare Kristus, hvis
blod har utslettet alle hans synder.
Da han er fullkommen trygg for at fordervelsens sverd ikke kan
røre ham, så holder han høytid i hellig hvile, innenfor den blodbestrøkne
dør, under det sikre ly, som Guds kjærlighet har gitt ham i korsets
blod».
«Måtte Gud Den Hellige Ånd få lede ethvert tvilende og ubestemt hjerte til å finne hvile i det guddommelige vitnesbyrd som inneholdes i disse ord: «Når jeg ser blodet, vil jeg gå dere forbi» (2. Mos. 12. 13).
Inntil
jeg Lammets blod i tro fikk skue. For helved og for fremtiden jeg måtte grue, I kval seg våndet min samvittighet. Meg styrtet i et hav av angest ned. Men da jeg blodet
så og ham, som lot det flyte. Min glede var i blodet,
hvorved Gud meg aktet. Og når med harper
og med hvite kleder, Om blodet som har brakt oss nær til Gud.
|