Det Gamle Evangelium
Hvorledes
våre synder er borttatt ved Jesu blod
Du har all grunn til å feste troens øye på «Guds lam, som borttar verdens synd (iflg. grunnteksten). (Johs. 1.29). I dette skriftsted er ikke tale om en frelser som har «borttatt verdens synd», men om "ham som borttar verdens synd". Den tydelige mening av dette er, at Jesus er den av Gud bestemte borttager av verdens synd. Jesus det Guds lam, er den eneste fullkomne, antatte borttager av verdens synd i det hele. Den hele verden er skyldig for Gud. «Alle har syndet og fattes Guds ære». (Rom. 3.23). Dersom noen føler sig trykket av sine synder og tror på ham som er det Guds lam, så vil han finne at de er fjernet fra ham «ved hans korses blod» (Kol. 1. 20), «så langt som øst er fra vest» (Salme 103.12). Han vil være i stand til å synge av takknemlig hjerte og med frydefulle lepper:
"Vår
synd ble lagt på Jesus, Guds rene skyldfri lam. Hans død har oss befriet fra synd og død og skam". |
Du
kan aldri gjøre noen forsoning for de synder du har gjort. Heller ikke
ved lydighet kan du erverve deg noen rett til herlighetens arv.
Men «dette er en troverdig tale og vel verd å mottas, at Kristus
Jesus kom til verden for å frelse syndere».
Han tilbyr deg nå sin egen rett til sitt herlige rike, dersom
du bare er villig til å stole på ham alene for din frelse. "Nåvel",
vil du kanskje tenke: "Jeg vil gå til ham og kaste meg på hans barmhjertighet,
og dersom jeg omkommer, så omkommer jeg" (Ester, 4.16).
Å! men du behøver ikke å komme til ham med et sådant sinn. Det viser at
du
For å kunne fremstille måten hvorpå en synder kan bli frelst, så klart at den som leser det må løpe til Jesus Kristus som den guddommelige syndebærer, vil jeg fortelle følgende lille hendelse: Mens jeg en dag stod på plattformen av en jernbanestasjon, oppdaget jeg en vogn på hvilken det sto skrevet at den uten opphold gikk fra én by til en annen. Dørene stod åpne og bærerne holdt på med å sette passasjerenes tøy opp på vognens tak. Noen personer hadde inntatt sine plasser, og andre lette etter sine plasser. Så snart som de kom fra billettkontoret, så de etter denne vogn, og da de så at det sto «London» på den, bar de straks inn sine saker og gjorde sig ferdig til avreisen. Da de hadde forsynt sig med billetter og forvisset sig om at de var i den rette vogn, kjente de sig fullkommen trygge. Jeg så ingen gå ut av vognen og i forvirring løpe rundt og spørre de omkringstående: «Er dette den rette vogn? Er dette den rette?» Heller ikke så jeg noen vegre sig for å gå inn, fordi vognene bare kunne motta et visst antall passasjerer. Det var kanskje 100 000 innbyggere i og omkring byen, men ingen fant det besynderlig at det var beredt plasser for omkring 20 personer. Det viste seg å være fullkommen tilstrekkelig. Det avgår mange tog fra byen om dagen, og man har funnet, at en vogn til London i regelen er tilstrekkelig for antallet av passasjerer. Særskilt den dag jeg hentyder til la jeg merke til, at det var så overflødig plass at en passasjer hadde en hel avdeling for seg alene. Vognen er bestemt for hele byen og dens omegn, men blir bare benyttet av de innbyggere som kommer og tar plass dag etter dag.
Gud har i sin visdom foranstaltet et lignende middel for vår falne verden. Han har forskaffet et nådetog for å bringe så mange av jordens innbyggere som vil benytte sig av det, til himmelens store hovedstad. Når vi ved evangeliets preken kaller dere, så mener vi at alle som vil kan komme. Gjennom rettferdiggjørelsen ved troen alene kan enhver ta plass i en vogn, på hvilken er skrevet: «Fra synd til herlighet». Når som helst du hører den frie nåde tilbys deg, behøver du ikke å stanse og overveie dette spørsmål i ditt sinn. «Er dette for meg?» Akkurat som jernbanekompaniet befordrer alle som benytter deres trykte billetter, bortsett fra deres moralske forhold, så også dersom du til den bestemte tid kommer til nådens stasjon. Den bestemte tid er: «Nå». «Se, nå er en velbehagelig tid, se nå er frelsens dag» (2 Kor. 6.2). Du vil finne nådens vogn ferdig. Det eneste du har å gjøre er, å samtykke i å la den herre Jesus Kristus påta seg omkostningene for deg. Det må være en lett og velkommen ordning, da du selv ikke har noe å betale med. Tenk deg at du kom til stasjonen uten penger i lommen, og det var meget om å gjøre for deg å komme avsted nettopp med det tog som skulle gå. Du skulle motta en stor arv som en venn hadde etterlatt deg. I din forlegenhet møter du en venn i billettkontorets dør som sier: «Jeg har betalt din reise.» Du ville sikkert ikke betenke deg, men med den største glede ta imot en slik ordning. Nå, er det ikke en lett sak for deg å komme til barmhjertighetens stasjon og overgi deg til Guds nåde i evangeliet? På grunn av den herre Jesu Kristi blodsutgytelse, kan du med full tillit ta plass og på en ny og levende vei bli ført til evig herlighet.
Dersom
vi ønsker å kjenne evangeliet og bli frelste, så må
vi kjenne Jesus som vår syndebærer.
Den korsfestede Kristus er evangeliets fylde og kjerne. Paulus
var så oppfylt av Jesus, at intet herligere enn Jesu navn kunne flyte
verken fra hans munn eller penn. Det er bemerket at han har brukt navnet
«Jesus» 500 ganger i sine skrifter.
«Jesus» var hans stadige betraktningsemne og fra hjertets rike
skatter talte hans munn og skrev hans penn. Han visste at Kristus var
gitt ham av Gud til «visdom, rettferdighet, helliggjørelse og forløsning»
(1 Kor. 1. 30). Paulus
frydet sig i Herren og i hans kors. Han talte og skrev for alle, at han
visste ikke noe annet enn «Jesus Kristus og ham korsfestet»
(1 Kor. 2. 2). Den
tro som ikke er bygget på den Kristus, som døde er bare en farlig drøm.
Måtte Gud få oppvekke alle som er i en sådan stilling.