Jesu
blod, evangeliets kjerne
Det
er vår fulle overbevisning, at vår tid trenger ikke så meget «vekkelses»-prekener
eller bønnemøter, som levende sannhet. Selve kjernen i denne
sannhet er «Guds evangelium, om hans Sønn» (Rom. 1,1, 3).
Vår tid trenger Den Hellige Ånds vitnesbyrd, (utvortes ved ordets preken
og innvortes ved Åndens virkning på hjertet) om tilstrekkeligheten og
ufeilbarheten av «Kristi dyrehare blod» (1 Pet. 1,
19). Evangeliet om
Kristi
herlighet er det som særlig trenges til velsignelse for sjeler. Et fullt,
klart og kraftig vitnesbyrd om de store hovedlærdommer
i «Guds
nådes evangelium»
(Ap.gj. 20. 24), hans død, oppstandelse og kjærlighet ved Guds høyre hånd
(1 Pet. 3. 18-21) (1 Kor. 15). En sann vekkelse oppnåes ikke ved å preke om vekkelse, men
ved en stadig fremsettelse av den viktige sannhet, som Den Hellige Ånd
bruker for å frembringe den. «Kristus led en gang for synder, en
rettferdig for urettferdige, for å føre oss frem til Gud» (1 Pet.
3. 18). Den predikant som med største vekt kan fremholde disse tre sannheter:
«At Kristus døde for våre synder etter skriftene
- at
han ble begravet - og at han oppstod på den tredje dag etter skriftene»
(1 Kor. 15.3-5), han vil vise seg med mest hell å gi støtet til en hellig,
dyp, åndelig vekkelse .Jeg er overbevist om at grunnen til at mange lærere
uttømmer sin kraft og sine evner ved å hjelpe folk til omvendelse, er
at de begynner å lage prekener om underordnede ting.
Andre derimot lykkes det å vinne sjeler, fordi de har den korsfestede,
gjenoppstandne og herliggjorte Kristus som deres emne. - Å, at alle Kristi
tjenere i noen måneder av året, ville bruke følgende tekster for deres
prekener: Mat. 11.28; Johs. 3.16; Rom. 1.16; 1 Kor. 2.2; 1 Tim. 1.12-17
og 1 Johs. 1.7. Om Kristi tjenere ville anvende det lys de fikk ved gjennomlesningen
og dertil legge deres åndelige innsikt og erfaring i deres forklaring
og bekreftelse. Ville de tale over dem i Den Hellige Ånd, med brennende
tro, så tror vi at ved Den Hellige Ånds nåde kunne det bli en alminnelig
oppvekkelse. Tilhørerne ville
på stedet bli omvendte og frelste og tusener av sjeler ville bli ført
til Herren.
Det
er også av stor viktighet å fremstille «evangeliets sannhet», slik som
Den Hellige Ånd selv har fremstilt den for oss i «Kristi ord» (Kol.
3. 16). Det er sagt med rette,
at forandring av Guds sannhets ord er fullt så farlig og meget mer snedig
enn en likefrem fornektelse av sannheten. Å forandre
ordenen i Guds ord er i virkeligheten å fornekte sannheten.
Vi må ikke bare fremstille Kristi og Den Hellige Ånds verk i deres
helhet, men også i deres fullstendig skriftmessige orden.
Vi tror den livgivende sannhet at «Jesu hans Sønns blod renser
oss fra all synd» (1 Johs. 1.7). Jesus er den
sol, det midtpunkt som utgyter en strøm av lys over hele den guddommelige
åpenbarelse. Forsoningen
gjennom Jesu blods utgytelse er kristendommens grunnvoll.
Jesu blod er den eneste grunn for en synders fred
med Gud. «I Kristus Jesus er dere som fordum var langt borte,
kommet nær til ved Kristi blod, for han er vår fred» (Ef. 2.
13, 14). «I hvem vi har forløsningen ved hans blod, nemlig syndenes
forlatelse» (Ef. I. 7). «Idet de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde, ved
forløsningen i Kristus Jesus, hvem Gud stillet til skue i hans bod,
som en nådestol ved troen«. (Rom. 2),. 24, 25).
«Da vi nå altså er rettferdiggjorte av troen, har vi
fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus, ved hvem vi også har fått
adgang ved troen til denne nåde i hvilken vi står, og vi roser oss av
håp om Guds herlighet» (Rom. 5. 1, 2).
Det allerførste en oppvakt
synder har å gjøre er å tro på den Herre Jesus Kristus og bli frelst.
Vi må aldri lede en bekymret synder til å se opp til Den
Hellige Ånd som sin frelser; men til Kristus alene.
Anger eller bot er egentlig talt, den dom i Ånden, som den
nye natur, feller over den gamle natur, i Guds lys. Den nye fødsel er
meddelelsen av en ny natur, som gir et nytt sinn for Gud.
Omvendelse er forandring fra det gamle liv til et nytt liv for
Gud. Barnerett er et nytt slektskap med Gud, en stilling for et Guds
barn. Helliggjørelse er å være avsondret eller satt tilside ved Kristi
blod for Gud; praktisk hellighet - en vandel som Kristus
også vandret.
Herliggjørelse er en forandring av oppholdssted eller en ny tilstand
hos Gud. Rettferdiggjørelse
er sjelens renselse for Guds rettferdige domstol og bringer oss i en
ny stilling for Gud. Den må fremfor alt fremholdes for den bekymrede
sjel, for å være «rettferdiggjort uforskyldt av Guds nåde ved
den forløsning som er i Kristus Jesus», er grunnvollen og årsaken
til alt det øvrige. Den er den «dyrehare sæd», fra hvilken
det spirer, blomstrer og bærer frukt. Det er den første og største plikt
for dem som kommer i berørelse med oppvakte sjeler, å fremstille denne
store sannhet riktig klart for dem, og holde dem i stadig berøring med
den velsignede evangeliets sannhet, at «et menneske ikke blir
rettferdiggjort av lovgjerninger men ved tro på
Kristus
Jesus» (Gal. 2. 16). Av alt dette vil
du se kjære leser, at jeg ikke her fremstiller saken fra et teologisk
standpunkt; men jeg søker helt enkelt å vise det praktisk nødvendige
for en bekymret søkende sjel.
Skulle jeg teoretisk fremstille min oppfattelse, så ville jeg
si at den gjør Gud til alt og synderen til intet. «Av ham og ved ham og til ham er alle ting; ham være æren i
evighet» (Rom. 11, 36).
Men jeg betrakter ikke nå synderen som stående for herlighetens
trone, men for nådens trone, og jeg ville gjerne gi en sann, virkelig
forklaring på et høyst viktig spørsmål angående frelse. Jeg ville forsøke
å forklare for oppvakte, søkende sjeler den guddommelige sannhets beskaffenhet
og orden, som er bestemt og skikket til å bringe dem øyeblikkelig fred.
Idet jeg håper å oppnå denne store og viktige hensikt, fremstiller jeg
«Jesus alene, for han er vår fred«, Gud, som har gjort fred ved
hans korses blod (Kol. 1, 20), «kom
og forkynte fred for dere som var langt borte,
og fred for dem som var nær ved» (Ef. 2. 17). Det første virkelige
skritt for i sannhet å kunne erfare og anerkjenne
Guds
uinnskrenkete herredømme, er å få fred med Gud
gjennom vår Herre Jesus Kristus.
Alene derved kan du underkaste deg Guds rettferdighet. Du kan ha en
rett trosbekjennelse med et stolt, ubrutt hjerte og nettopp derfor være
ennå mer fordømt. Om du ønsker å lære å kjenne Gud i hans vesen og egenskapers
fulle herlighet, så må du ta den åpenbaring om denne herlighet, som
den er åpenbart og legemliggjort i Jesu Kristi person. Du kan bare kjenne
Guds majestetiske herlighet gjennom å lære å kjenne hans
nåde som frelser. «Han som ble åpenbart i kjød»
(1 Tim. 3. 16). «Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss,
og vi så hans herlighet -
en herlighet som den en enbåren sønn har fra sin Fader - full
av nåde og sannhet.» (Johs. 1, 14). «Ingen kjenner
Faderen uten Sønnen og den, hvem Sønnen vil åpenbare
det» (Mt. 11, 27).
Hvor stort
å have fred med Gud!
All angst å legge ned;
en synder frelst ved Jesu blod,
det er i sannhet fred.
I sjel og sinn hvor
langt jeg var,
ved synden brakt fra Gud!
Ved blodet jeg som nådens kar,
Er kjøpt til Jesu brud.
Så nær til Gud jeg
nå er brakt,
mer nær ei komme kan;
for i hans Sønn, så har han sagt,
jeg er så nær som han.
Din kjærlighet til
meg o Gud.
Hvor ubegripelig.
Så kjær du har din elskte Sønn,
så høyt du elsker meg.
Min
sjel, all sorg du da bortjag.
Når sådan Gud er din;
sin skatt han vokter natt og dag,
Og hvisker: "Du er min."
|