Det Gamle Evangelium
FORTALE
Fra min tidligste
barndom har jeg vært dratt mot kristendommen.
Da jeg var ganske liten, pleide jeg å fremsi mine bønner gjentatte
ganger, for jeg hadde hørt, at enhver ting som ble utført på jorden, ble nedskrevet
i himmelen, og jeg ønsket å ha så meget som mulig opptegnet der til min fordel.
Da jeg var omkring ti år gammel, hørte jeg om noen som ikke trodde
at bibelen var Guds ord, og dette fikk meg til å tvile på om det var en Gud.
Dersom han hadde gitt en åpenbarelse av sin vilje til mennesket, ville den
være kommet i en slik form, at det ville være umulig for noen å tvile på den.
Jeg forestilte meg at dersom Gud ville, kunne han skrive med store
bokstaver på himmelens hvelving: «Jeg er Herren», og enhver
ville se det og tro. Og dersom bibelen var fra Gud, måtte dens åpenbarelse
være skjedd så uimotsigelig klart, at det ville være umulig å tvile på dens
guddommelige opprinnelse. Dette
var ingen grunnet overbevisning
Jeg var meget
glad i lesning, og da jeg hadde mange utmerkede bøker av historisk og litterært
innhold, kunne jeg helt tilfredsstille min smak. Å erverve meg kunnskaper var mitt store mål. Jeg følte en brennende
tørst etter viten, og alle verker, med unntagelse av lett lesning, leste jeg
dag og natt. Alvorlig litteratur
tiltalte meg mest, og jeg beriket min ånd med nyttige kunnskaper i forskjellige
retninger. Da jeg var femten
år, var jeg så opptatt med bøker at jeg sluttet med å gå i kirken for å bruke
søndagen til lesning. Jeg innså snart at dette var meget galt og sluttet med
det. I løpet av noen få år ble jeg kjent med den mest evangeliske predikant
i den by hvor jeg oppholdt meg, forlot en veltalende predikant, hvis taler
var for meg kun som en «liflig
sang,» (Esek. 33, 32) for å lytte til Guds nådes evangelium.
Det forandret vesentlig min tankeretning og valget av min lesning.
Av naturen var jeg mottagelig for åndelige inntrykk, og jeg ble heretter alvorlig,
from og religiøs. Jeg brakte
min begjærlighet etter kunnskap inn i min religion.
Jeg ransaket skriften og leste kristelige bøker med brennende alvor
og utrettelighet. Jeg fikk Fleetwoods «Kristi Liv», som jeg
leste igjennom mange ganger. Jeg var så opptatt av den, at jeg ofte satt og
leste til klokken to eller tre om morgenen uten å føle tretthet. De forhold
jeg levde under, og de prøvelser som skygget over min sti, var uten tvil medvirkende
til å gjøre meg alvorlig stemt og kaste meg inn i kristelige botsøvelser.
Av undervisningen fra prekestolen og fra min egen lesning, ble jeg snart til en viss grad bekjent med den kristelige lære, og trodde derfor at jeg var en sann kristen. Jeg syntes da det var min plikt å forene meg med en kristelig forsamling. Jeg var fullt i stand til å besvare alle spørsmål som ble stilt til meg, for ingen spurte meg: «Er du født på ny?» Jeg ble medlem av en forsamling og mottok regelmessig Herrens nattverd. Hver søndag gikk jeg en lang vei til et bønnemøte som holdtes kl. 8 om morgenen. Men det var alt sammen «arbeide», for jeg trodde jeg hadde ervervet en særlig fortjeneste, når jeg utførte denne gjerning. Dog følte jeg også en merkelig glede ved å gjøre godt. Jeg kom også inn i en bibelklasse og forberedte meg så grundig for den, at jeg overstrålte alle de andre med min kunnskap. For å kunne bedømme skriften ennå nøyere fullkomment, begynte jeg å lese bibelen med kommentar. Etter å ha lest den ved hjelp av en fortolker, fikk jeg en annen og vedble således med den mest ufortrødne omhu og utholdenhet.
Ved
hjelp av disse tilbrakte jeg mange timer med å ransake bibelen, og gledet
meg mere i det enn i noe annet, - - - men det var ikke av kjærlighet til Gud,
men bare for å samle kunnskaper. Jeg kan ikke huske at jeg hadde noen virkelig
følelse av synd, verken før jeg ble et menighetsmedlem, eller mange år deretter,
og følgelig leste jeg bibelen mere med min forstand, enn med samvittigheten
og hjertet. Jeg
søkte ved å ransake å forstå Gud, og var uvitende om den kjensgjerning,
at Han alene kan kjennes av oss gjennom våre åndelige behov.
Jeg trodde at jeg så sannheten klart nok, men da jeg aldri hadde
vært virkelig overbevist om, at jeg var en fortapt synder, så hadde jeg aldri
bedt av hjertet: «Herre frels meg, jeg forgår!» I årenes løp ble jeg mindre
og mindre tilfreds med min religion og med meg selv.
Men når jeg så følte meg ulykkelig, gikk jeg ikke like til Jesus, men
forsøkte tvert imot å bli frelst ved å lese, arbeide og be, og til en tid
syntes jeg det lyktes. I hele min oppførsel var jeg meget samvittighetsfull
og etterlignelsesverdig. Men ifølge min samvittighet var jeg ulykkelig, hvis
jeg en dag unnlot å lese en hel del eller utføre
andre plikter. Morgenvisitter plaget meg ofte, da de i regelen viste seg å
være en avbrytelse i mine selvforeskrevne plikter. Når jeg kom sammen med behagelige, forstandige venner og ble
fordypet i samtale med dem, glemte jeg alt angående guddommelige ting. Men
når jeg atter var alene, hadde jeg et uhyre arbeide med å bringe mitt forstyrrede
indre i den rette kurs. Når jeg således var dratt vekk fra Gud, hendte det
også at jeg vedble i denne tilstand og utsatte med å vende om. Dette ble i
alminnelighet etterfulgt av kamp, anger, fornyede bestrebelser og vedholdende
bot. Å vedlikeholde en gudsfrykt etter mitt system, var et meget vanskelig
og utilfredsstillende arbeide. Så
lenge jeg gjorde gode
gjerninger, leste meget og oppfylte min ånd med bibelens sannheter, utførte
min plikt som søndagsskolelærer, traktatutdeler og husbesøk og var tilstrekkelig
alvorlig, følte jeg meg vel tilfreds.
Men hvis jeg forsømte min plikt, ble jeg ulykkelig.
Jeg var overordentlig
streng og samvittighetsfull, bestemt i min oppførsel og fordret sann gudsfrykt
av meg selv og andre. Jeg arbeidet
meg frem gjennom dette dynd av lovmessighet i mange år. Det falt meg aldri
inn at min religion led av en overmåte stor feil. Mitt hjerte var utilfredsstilt.
Min samvittighet som delvis var våken, ble brakt til taushet ved gjerninger.
Den ble ikke tilfredsstilt ved rettferdiggjørelse eller renset fra døde gjerninger
ved den Ene rettferdiges blod. Min villfarelse var den, at jeg trodde gudsfrykt
bestod i
viten i stedet for
virkeligheter. Da
min samvittighet ikke var åndelig våken, holdt jeg standhaftig ved
i mitt selvbedrag i nesten 12 år. Jeg tror nå at det var en av mine
villfarelser, som mer enn noe annet bidro til å holde meg i denne ulykkelige
tilstand. Jeg anså mine bønner ytterst uverdige til å komme frem for Gud. I stedet for å kaste meg med all min synd og uverdighet for
nådens trone og komme i umiddelbar forening med frelsens Gud, benyttet jeg
meg bare av andres bønner. Jeg
pleide ofte i dagens løp å utrope mine egne bønner, men når jeg skulle frem
for Gud til de bestemte tider, følte jeg meg aldeles uverdig og udyktig til
å ordne min tale til ham, så jeg alltid innskrenket meg til å bruke andres
sprog. Da min bønn ble ansett som en fortjenstfull gjerning, trodde jeg at
den måtte være vel ordnet, dersom den skulle bli antatt. Jeg fryktet for å
gjøre meg skyldig i en lang og trettende tiltale til den guddommelige majestet.
Den Hellige Ånd ville være kommet meg til hjelp i min skrøpelighet og ville
gjort forbønn for meg, men jeg
I denne ulykkelige
tilstand tilbrakte og mistet jeg min ungdom og «var ikke blitt hjulpen,
men var heller blitt verre». (Mark. 5. 26).
Jeg hadde vært religiøs, plikttro og samvittighetsfull,
men det hadde alt vært for å opprette en egen rettferdighet etter mitt begrep.
Jeg avviste midtpunktet for all guddommelig åpenbarelse, nemlig at «Jesus
Kristus kom til verden for å frelse syndere.» (1 Tim. 1, 15). «Men
Gud som er rik på miskunn», (Ef. 2.4) hadde medlidenhet med meg og
ved Den Hellige Ånds nåde «åpenbarte sin Sønn i meg.» (Gal. 1. 16)
og «omskiftet dødsskygge til morgen.» (Amos 5. 8).
Det første glimt
av evangeliets lys, som trengte inn i mitt formørkede sinn, fikk jeg ved å
lese en liten traktat, hvor det ble henvist til Luthers omvendelse. Da disse
ord av trosbekjennelsen: «Jeg tror på syndenes forlatelse,» ble uttalte i
hans nærværelse, bevarte og gjentok han dem siden på sin sykeseng. Man forklarte
ham at han ikke bare måtte tro på Davids eller Peters synders forlatelse,
men at han måtte tro på sine egne synders forlatelse. Denne
sannhet ble begynnelsen til fred og forlatelse for hans sjel. Ved å lese dette,
følte jeg at min sjel ble besøkt av et himmelsk lys. Jeg ble ledet til å se
at syndenes forlatelse var en
Kort tid etter
leste jeg Romaine's «Troens Liv» og støtte
på denne setning: «Den svakeste troende er likeså dyrebar for Jesus
og likeså trygg som den sterkeste.» En lysstråle fra det høye var
kommet til meg, og snart følte jeg meg omstrålt av middagssolens glans fra
himmelens herlighet. Den store
Opplyser fylte min sjel med all sin forvandlende nærværelse.
«Han som bød at lys skulle skinne frem av mørke, han er den som
også har latt det skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet
i Jesu Kristi åsyn skulle stråle frem fra oss». (2 Kor. 4,
6). Jeg var viss på den guddommelige nærhet og trodde at det hellige lys
som var kommet inn i min sjel var like fra himmelen. I samme øyeblikk som
dekket falt fra mine øyne, syntes jeg at Jesus var midtpunktet, kjernen og
summen av åpenbaringen, og med ham som nøkkelen, syntes jeg å kunne forstå
alt som noen gang var skrevet om religion. Min ånd frydet sig i Gud min frelser.
Meg selv og min fortjeneste forekom meg å være fordømmelig, ytterst foraktelig
og verdiløs. Kristus var
alt. Min sjel var fylt
med guddommelig lys og glødet av kjærlighet til Jesus, og jeg sa til meg selv:
Hvorledes kan jeg ha vært så blind, at jeg ikke har sett frelsens vei,
da det er så klart åpenbart at «Jesus Kristus er alt i alle,» og at vi er
«fullkomne i ham», ikke «i ham» og våre egne gjerninger i forening - men i
ham alene! Sannheten er så klar som middagssolen, at Jesus er
selv syndebæreren og frelseren, og jeg med mine lovgjerninger og samvittighetsfulle
botferdighet er intet, men kun som «et besmittet kledebon».
Jeg hadde lest hundrede ganger, at Jesus kom for å »søke og frelse
det som var fortapt», og denne sannhet gikk igjennom hele Guds ord. Allikevel
hadde jeg aldri sett det før nå. Å! hvor blind jeg hadde vært for Jesu herlighet!
Hvor bedrøvelig å tenke på, at jeg hadde lest så mye om ham med tilslørte
øyne og aldri hadde sett hans
Omtrent på samme
tid hørte jeg engang en preken. Taleren var nesten ferdig, og jeg hadde ennå
ikke funnet noe i hele prekenen som kunne tilfredsstille min sjel.
Som slutningsord gjentok han:
«Kristus er lovens ende til rettferdighet for hver den som tror».
(Rom 10. 4). Den Hellige Ånd brakte dette med stor kraft til mitt hjerte,
så jeg atter ble fylt med lys, liv og kjærlighet til Gud.
Når Den Hellige Ånd får åpnet
våre øyne, hvor skrekkelig det da forekommer en syndig, skapning å ha forsøkt
på å forarbeide en rettferdighet som bare kunne tilveiebringes av skaperen.
«Kristus er lovens ende til rettferdighet for hver den som tror».
Som en troende fant jeg, at i stedet for å begynne med å
oppfylle loven, var jeg nå berettiget til å begynne ved lovens ende.
Hva jeg hadde tenkt ville være målet for et liv i lydighet, fant
jeg nå fremstilt for meg i Kristi evangelium «som det punkt hvorfra
jeg måtte begynne». Å motta Kristus i et øyeblikk som min fullkomne
rettferdighet, etter at jeg gjennom den beste del av mitt liv hadde forsøkt
å opprette en egen rettferdighet, det var for meg som «Liv av døde». (Rom.
11.15).
Er dette
min erfaring? Nei det er ikke min, men en annens, som ble overlatt
til meg da jeg holdt på å skrive denne fortale. Jeg fant den så passende, at jeg
har nedskrevet den som den mest passende fortale til dette skrift. Det finnes
sikkert mange slike tilfeller. Jeg er redd for at mange av de sterkt «religiøse»
mennesker i våre kirker, etc., er ukjente med «Guds sanne nåde», (1 Pet. 5.12)
og som ikke ser Kristus som «lovens ende til rettferdighet for hver den
som tror». Jeg er også redd for
den blanding av loven og evangeliet som fremholdes i den alminnelige undervisning.
Bekymrede sjeler får det inntrykk, at de må gjøre noe for å oppnå «Livsens
rettferdiggjørelse» (Rom. 5. 18). Når vi ser på de hundreder og tusener i
vårt og andre land som er vakte opp av Den Hellige Ånd, så tror jeg at vi
ikke kan gjøre noe bedre enn å fremholde, at «nå er Guds rettferdighet
uten loven åpenbart, nemlig Guds rettferdighet ved troen på Jesus Kristus
for alle og over alle som tror». (Rom. 3. 21, 22).
Vi hører undertiden om «Jesu krav» til syndere; men det blir bare å
forveksle Kristus med Moses og fremstille hans frelse
«Gi
ditt hjerte til Kristus» er
snarere lov enn evangelium. Det
er ganske riktig at det skulle gjøres, for Gud selv befaler det.
Men å påtvinge noen å gjøre det er langt fra å være et evangelium.
Det sanne evangelium er: Motta den frie frelsens gave fra synd og dom
ved å motta den herre Jesus Kristus selv, og alle de velsignelser som han
har ervervet med sitt eget blod.
Da vil ditt hjerte bli hans fra dette øyeblikk, hengitt til ham ikke
ved lov, men av kjærlighet. Dersom du får kjærlighet
fra hans hjerte utøst i ditt ved hans velsignede
Ånd, vil du av frivillig og åndelig drift gi ditt hjerte og alt hva du eier
til ham. Det er ganske rett at du gir ham ditt hjerte, men hvis du ikke først
mottar hans, vil du aldri gi ham ditt.
Hensikten med
denne bok er å fremstille «Guds sanne nåde», uten lovens gjerninger og alene
ved «Jesu blod». (Hebr. 10.19). Vårt store mål er Kristi ære ved synderes
omvendelse. Det middel vi vil benytte for dette formål er den enkle uttalelse
om skriftens store sannhet, den sannhet som sier, at vi er frelste på engang,
fullkomment, og for alltid. Vi har ikke noen som helst del i vår frelse, men
som tiggere mottar vi den «frie gave» ervervet oss ved det «dyrebare
Kristi blod». (1 Pet. 1. 19)
Til alle dem som anstrenger seg for å bringe noe av deres eget i stand,
som betaling til Gud for å kjøpe frelsen, har vi søkt å vise
det fullstendig unyttige i alle slike forsøk. Vi håper at vi med noen klarhet
og på flere forskjellige måter, har vært i stand til å vise, at all sann kristendom
har en særegen begynnelse. Denne begynnelse regnes fra den tid da en synder er overbevist
om sin fullstendig fortapte tilstand, og tror i sitt hjerte at Jesus så fullkomment
har utført den gjerning Gud ga ham å gjøre, at han kunne si før han oppga
ånden: «Det er fullbrakt». (Joh.s 19.30) «I hvem vi har forløsningen
ved hans blod, nemlig syndenes forlatelse, etter hans nådes rikdom» (Ef. 1.
7). «Han som bar våre synder
på sitt legeme på treet». (1 Pet. 2.24). "Han gjorde fred ved hans korses
blod." (Kol. 1. 20) så vi kunne med engang komme nær til ved Kristi
blod (Ef. 2. 13), uten den minste delaktighet fra vår side.
Han "hvem
«Jesu blod» er
grunnen til fred med Gud for enhver troende synder her nede, og det vil bli
gjenstanden for de frelstes evige sang der oppe.
Det er vårt alt for antagelse hos Gud, syndenes forlatelse, «livsens
rettferdiggjørelse», for opptagelse i Guds familie, for hellighet og herlighet. Likesom alteret med dets strømmer av blod sto ved selve inngangen
til det gamle tabernakel, således møter også den herre Jesus Kristus og hans
korses blod oss ved inngangen til de frelstes menighet. Det blod som Jesus
utgjød som «en soning for våre synder», (1 Johs. 2. 2) ligger ved selve begynnelsen
av den kristnes liv. Det er de kristnes abc å lære og kjenne verdien av «oversprengningens
blod». (Hebr. 12. 24). Det første
skritt på en kristens bane er å tro på den »Herre Jesus, så skal du bli frelst».
(Ap. gi. 16. 31).
Jesu blod er vårt store og eneste emne
i denne bok. Måtte Den Hellige
Ånd bruke den evangeliske sannhet den inneholder, som «en Guds kraft til frelse
for hver den som tror». (Rom. 1, 16).
Forfatteren vil tilføye at han med
forsett har opptatt utdrag av andre forfattere, for at den bekymrede sjel
må nyte fordelen av å ha den frelsende sannhet forelagt i forskjellige betraktninger.
De kristne som er lærte av Ånden er fullkommen enige med hensyn til
den eneste vei for synderes antagelse hos Gud «ved Jesu bod».
Den utgis nå med den inderlige bønn, at Den Hellige Ånd må velsigne
den for enhver som leser den, at de måtte «i Jesu blod ha frimodighet til