Det Gamle Evangelium
Ved
troen alene "For vi holder
for at mennesket blir rettferdiggjort av tro, uten lovgjerninger." Ved troen alene - det høres
lettvint ut. For det gamle menneske er det
imidlertid ikke lettvint. For «jeg» må dø, når det blir alvor
av å rettferdiggjøres «ved troen alene». Her er sikkert grunnen til
at dette er så vanskelig å holde fast på både læremessig og i livet. Troen på mennesket er det vanskelig
for oss å oppgi. Hva det dog har vært lidt og kjempet av den grunn. Det gamle menneske kjemper
for livet. Derfor blir omvendelsen en veldig kamp. Det som egentlig
gjør den så tung er dette at «jeg» vil ha det godt med Gud,
men ikke dø. Vi har ovenfor forsøkt å følge
denne kamp (i forrige
kap. ikke gjengitt her).
Ennå vil vi bare stanse ved den vanskelighet for troen som kommer
av at vi har så lett for å gjøre troen til en prestasjon, en
gjerning. Uten tro er det visselig umulig
å bli frelst. Det står så ofte i Skriften, at det ikke er rom
for misforståelse. Det står også at det ikke skal mer til fra vår
side enn tro, bare tro. Vanskeligheten oppstår ved
at vi har så lett for å betrakte troen som noe verdifullt hos oss
selv. Slik at Gud for dens skyld skulle rettferdiggjøre synderen. Enten kan man da se i troen
et bevis på at sinnet er blitt forandret. Eller man kan betrakte troen
som det første skritt på hellighetens vei. Så blir rettferdiggjørelsens
nåde en slags forskudd. Gud tar i betraktning det synderen skal bli
i fremtiden. Han ser ham for seg i den stund da synderens helliggjørelse
er fullendt og den siste syndige lyst er drept. Derfor kan Han allerede
på forhånd uttale sin frifinnelsesdom og erklære synderen for å være
det han i fremtiden skal bli. Ved første øyekast kan det
synes spissfindig å sysle med disse tanker. Men tenker man seg litt
om, vil man lett innse hvilken veldig praktisk betydning det har for
kristenlivet å holde fast på at det er og blir «ved troen alene»
vi kan bestå for Gud. Ved de ovennevnte tanker forkludres
trosforholdet. Er troen en verdi Gud finner hos meg, da er altså min
ære berget. Og Guds ære forminsket i samme grad. «Jeg» berger
seg igjennom, selv om det skjer «ved Guds hjelp». Men frelsen er og blir Guds
verk alene. Derfor heter det «ved troen, uten lovgjerninger».
Rom. 3, 28. Troen er gjerningenes motsetning. Den er
ikke fortjenstfull, men en erklæring om min fullstendige avmakt, intethet
og hjelpeløshet. Paulus blir ikke trett av å
gjenta at «vår ros er utelukket» ved troen. Var dette ikke så, ville det
sannelig bli vanskelig å hvile i tro. Det er vel derfor Gud sørger
for at den som kommer til troen ikke ser sin egen tro. Han finner
intet godt og verdifullt hos seg slev. All ros er fratatt ham. Selv
mener han at han er blitt «avstumpet». Han kan ikke lenger
tro. Men han legger dog sin dødssyke sjel i Guds hånd. Selv ser han ikke at det han
gjør, er nettopp å tro. For troen blir til i den som er tilintetgjort.
Den som ikke lenger regner med seg selv, han regner bare med Gud.
Og Gud regner bare med tro. Ved troen alene. Det betyr at Gud behøver
ikke påvirkes for å gi meg nåde og syndenes forlatelse. Men ved å
gi meg omvendelse og tro, påvirker han meg til å ta imot - uforskyldt. Vi
tenker ofte smått om Gud. Vi har så vanskelig for å tro at Han er
all nådes Gud. Og Gud har dog intet annet gjort siden fallets dag
enn å oppsøke oss for å påvirke oss med alle mulige midler til å ta
imot det Han mest av alt ønsker å gi oss: En full og fri syndenes
forlatelse. Han er aldri uvillig til å gi. Men vi er
ofte uvillige til å ta imot. Hos oss spør han bare etter
villighet. Men det å ta imot uforskyldt er Den rettferdiggjørende tro
er noe passivt. Jeg gjør intet for å bli frelst. Jeg lar være å gjøre
noe. Så lenge jeg var i aktivitet, fikk Gud intet gjøre. Men da jeg
ble passiv, gjorde Han alt. Da overførte Han til meg alt hva Han allerede
hadde gjort for meg. Det bli mitt - ved troen alene. Den urolige sjel får ikke hvile
før han får se at nåden er betingelsesløs. Så se dog inn i dette Guds
rike skattkammer, som heter uforskyldt nåde! Du vil ikke synde mer. Men
det er ikke derfor Gud tilgir din synd. Du ønsker av hele ditt hjerte
å leve et nytt, hellig liv i fremtiden. Men det er heller ikke derfor
Gud rettferdiggjør deg. Gud ser bort fra både din fortid
og din fremtid og tilgir av bare nåde. Han behøver intet vederlag av deg i form av et nytt sinn eller en forandret fremtid. Det eneste Han behøver, er den tilstand hos deg at du «hjelpeløs til nåden ser». Den tilstand kaller Guds ord å tro.
|