1.
LØPER VI FRA GUD?
Predikeren 7,29: «Se, dette er det
eneste jeg har funnet ut, at Gud skapte mennesket som det skulle være,
men de søker mange kunster»
Det er vel egentlig på det religiøse
område de fleste kunster og de fleste skuespill er blitt laget, og
fortsatt lages i dag.
Men hvordan var det til å begynne
med da?
1. Mos. 1,31: «Gud så på alt det
han hadde gjort, og se, det var såre godt».
- Slik begynte livet med Gud. De
vandret med Ham, og Han med dem Av Ham og ved Ham og til Ham var det alt
sammen. Mennesket var slik som det skulle være - barn av Gud.
Så skjedde syndefallet, dvs.
djevelen fikk Adam og Eva til å glemme hva Gud hadde sagt. Og så døde
barneforholdet! «Dere skal bli likesom Gud og kjenne godt og ondt», sa
slangen. Hele hans mål var dette ene: Å ta Guds plass og dermed gjøre
seg til gud. Dermed begynte kunstene, og dem holder vi fremdeles på med
- etter alle kunstens regler. Løgnens far, Satan, dåret våre fedre og
vi følger organisk etter. Vi hører gjerne på løgn.
Tilbake
Guds vilje
blir da at vi lar våre kunster fare og vender om, til bake til det
forhold som gikk i stykker: Å bli barn igjen, og leve i Ham og ved
Ham som er livet. Mark. 10,15. Og Guds ord taler jo om at dette var
det store mål for Kristi forsoning: Å gjenopprette det tapte barneforhold
til Gud. Alt hva forsoningen utrettet - sone synden, to bort lovens
forbannelse og la en evig rettferdighet komme er bare deler av et
eneste stort verk: Gjenopprettelsen av barnets forhold til far.
Kanskje vårt egentlige behov,
f.eks. i forbindelse med arbeidet i Guds rike ikke er å spørre etter
Guds vilje i de mange spørsmål, men å bli ledet tilbake til Ham! Jeg
tror egentlig ikke at Gud har synderlig vanskelighet med markene og
arbeidet, men hele Skriften forkynner at Han alltid har hatt veldige
vanskeligheter med sine tjenere som løper, og som tar seg til munnen og
sier det ene og det annet.
Og så benytter vi bare Jesu navn attåt, for at det skal høres ut som om vi er sendt. Og så sier
Gud: Det er ikke sikkert at jeg har sendt dere. Dere har gjerne løpt.
Les Esek. 13, 3-7.
Løper
For man løper gjerne og som oftest
fra Gud, istedenfor å løpe til Ham. Og så har vi ikke tid å høre.
Vi skal jo tale! Det er jo så mangt som skal sies om så mange ting!
Det er så mange som skal nåes over hele verden! Vi må løpe! Det
haster!
Jeg sier igjen: Det er ikke farlig
å to et fly for å komme frem, men fly omkring og tro at vi utretter
noe for Gud - det er livsfarlig! Og hadde Gud strev med silt folk
Israel, så har vi neppe grunn til å tro at Han har mindre strev med
oss i dag. Og det ser ut som om Gud har strev med oss et helt liv for å
nå inn til oss for å få oss i tale.
Vi er altfor flinke, vi er altfor
sterke i musklene - inntil vi kanskje ligger der, og hva da? Da står
der en som sier: «Likesom Faderen har utsendt meg, sender også jeg
dere». Joh. 20,21. Da blir det ikke lett å løpe. Da blir det ikke
lett å tale. Da blir utveien kanskje:
Annerledes
«Ve
meg, arme syndige menneske». Jeg forkynner, jeg hyrde, jeg lærer, jeg
prest - ve meg, arme syndige menneske at jeg har krenket deg ved å løpe
fra deg. Og så tro at jeg skulle utrette noe for deg. Ta meg til nåde
igjen. Og la meg få høre din Sønns røst som sier at Han sender oss
annerledes enn andre. Og Han taler annerledes enn andre. Og får vi lov
å formidle det, så kan vi visst gå nokså stille alle sammen. Vi skal
nok bli hørt.
Til toppen
2.
Hvem ble du omvendt til?
Forrige gang talte vi om å la seg
lede tilbake igjen til det forhold som ble forstyrret og ødelagt ved
syndefallet: Vårt barneforhold til Gud. Men nettopp på dette punkt
viser Skriften at Gud har mye strev med oss. Og når det gjelder
arbeidet i Guds rike, så er det så lett - og så livsfarlig å løpe
fra Ham istedenfor å løpe til Ham.
Jeg kjenner trang til å si at det
er ikke bare å gå ut i all verden, og så tro at Han er med. Han har
jo sagt noe mer enn det. Og det Han har sagt er at Han kaller til seg
dem Han selv vil, for at de skal være med Ham, og at Han så kan sende
dem ut og gi dem alt de trenger. Dette står i Markus ev. kap. 3, og det
er godt å lese begynnelsen til kallet, og ikke bare avslutningen i
misjonsbefalingen, Matt. 28. Og når all makt er gitt Ham, så ønsker
Han å ta makten fra oss, og så gi oss bare akkurat det vi trenger dag
for dag.
«Dere skal ikke dra ut i hast og
ikke fare bort som flyktninger; for Herren går foran dere, og Israels
Gud slutter deres tog». Es. 52,12. Det var budskapet gjennom Jesaja til
folket. - Men de ville ikke! Å holde
seg bak så de ble skjult, så de kommer i skyggen, det behaget dem
ikke. Det behager heller ikke oss i dag. Nei, la oss bli brukt! Og så
klemmer en på og blir trett og motløs.
Ja, men er det ikke det vi skal
snakke om: Å bli brukt av Gud? - Nei, Herre lukk opp mine øyne så jeg
får se at det jeg skal jage etter, det er å kjenne deg på alle mine
veier! Å få se Jesus der Han er å finne: I sitt ord som Han åpenbarer
ved sin Ånd for de umyndige.
Les Matt. 4, 18-22 og 11, 25-27. Hos. 6,3.
Hvor viktig dette er som vi nå
taler om, det ser vi kanskje best i Joh. Åp. kap. 2-3. I denne
sammenheng bør du lese det som blir sagt til menigheten i Efesus, kap.
2, v. 1-7. I denne menigheten er der ingen svikt i læren, i bedømmelsesevnen
eller i aktiviteten. Og Herren har ingen innvendinger mot disse tingene.
Og allikevel er alt galt i
denne menigheten. «Men jeg har imot deg at du har forlatt din første
kjærlighet». - I all sin virksomhet og aktivitet hadde de forlatt
Jesus og fått en ny kjærlighet - nemlig sin kristne virksomhet,
tjenesten, og det Gud skulle bruke dem til.
Det er alltid
farlig for en kristen når noe annet kommer i stedet for Jesus.
Derfor sier Han: «Kom i hu hva du er falt ifra, og omvend deg». - Og
hvem var det vi ble omvendt til da vi ble omvendt? Det var da ikke til
tjenesten, til tålmodigheten eller til vårt arbeid, men det var til
Jesus!
Og her står vi i fare alle sammen,
for Han har jo sagt det i sitt ord. Du som leser dette, passer det på
deg? Hvordan er det med ditt hjerte? Hva er det du
er mest opptatt av - er det din innsats, er det alt som skal skrives,
dine mange gjøremål, er det dine prekener du er mer opptatt av enn
Jesus? Jeg bare spør, for det er slik det går til. Man får mange
oppgaver i Guds rike, man står med et stort ansvar i kristen
virksomhet. Og så skjer det at denne virksomhet og dette ansvar inntar
hjertet på en slik måte at hjertet forlater Jesus!
Skal
vi da slutte å tale om kall og tjeneste og arbeid i Guds rike? - Nei,
men vi må tale om det slik som Guds ord taler om det. Det ble sagt til
dem i Efesus: «Kom tilbake og gjør de første gjerninger». De første
gjerninger er de gjerninger som kommer fra et hjerte som er rettet på
Jesus. Salme 40,4: «Han la i min munn en ny sang, en lovsang for vår
Gud. Mange ser det og frykter og setter sin lit til Herren».
Til toppen
3.
Byggematerialet
Vi har i to artikler prøvd å se
litt på hva som kan skjule seg bak en slik formulering.
Og vi fortsetter i dag.
Vi ser først
litt på 1. Kor. 3, 9- 15. «Hvordan enhvers verk er, det skal ilden
prøve. Om det verk som en har bygget, står seg, da skal han få lønn;
om ens verk brenner opp, da skal han tape lønnen; men selv skal han
bli frelst, dog således som gjennom ild»,
I v. 9 i 1. Kor. 3 er det sagt at vi
er Guds medarbeidere. Merk uttrykket! Det tales jo mye om å arbeide for
Gud, men det riktige er å arbeide sammen med Ham, å være med Ham. Og
den som er med Ham, blir også for Ham - og det på en rett og sann
mate. Det sies videre at vårt verk, alt det vi gjør som kristne i Guds
rikes arbeid - skal frem for Guds dom.
Det som blir stående for dommen,
kalles i 1. Kor. 3,12 for «gull, sølv, kostelige steiner». Det er
edelt materiale. Det som brenner opp, kalles «tre, høy, strå». Det
er uedelt, brennbart materiale. Selv om en er kristen - dette ordet
gjelder jo bare kristne - går det an å arbeide og bygge videre på to
måter: Enten med et edelt materiale som blir stående for Gud, eller
med et uedelt materiale som ikke blir anerkjent av Gud. Derfor kommer
formaningen: Enhver se til hvorledes
han bygger videre på grunnvollen!
Det edle materialet - det som kommer
til å stå for Guds dom - er alt det som Gud selv virker og utretter i
og gjennom oss. Det uedle, brennbare materialet er alt det som vi mener
vi kan gjøre for Gud ut fra våre evner og forutsetninger.
Tror du at du som kristen kan gjøre
en innsats for Gud, fordi du er en kristen så bygger du med tre, høy
og strå. For som det står i Joh. 15,5: «Uten meg kan dere intet gjøre».
Og 1. Kor. 15,58: «Derfor, mine
elskede brødre, vær fast, urokkelige, alltid rike i Herrens gjerning,
da dere vet at deres arbeid ikke er unyttig i Herren!»
- Og Herrens
gjerninger slett ikke det samme som våre
gjerninger for Herren!!
Vi tar med et eksempel fra Skriften
-- nemlig Moses. Vi hører om Moses at 40 gammel stod han der mektig i
ord og gjerning. Sml. Ap.gj. 7, 22-30 med 2. Mos. 2-3. Og så trodde
Moses at han kunne gjøre noe for sitt folk. «Nå må sannelig Israels
folk forstå at Gud har sendt utfrielse ved min hånd». - Det gikk så
galt som det kunne gjøre. Han måtte flykte ut i ørkenen. Ja, det var
egentlig Gud som sendte ham ut der. Og i 40 år ble Moses værende der
som gjeter – i Guds skole. Så spør om ikke Gud har strev med oss! Så
møter Moses Herren igjen. Da er Moses blitt 80 år. Og så sier Herren:
«Nå er jeg steget ned for å utfri alt mitt folk. Er du med på det,
Moses?». Da sier Moses: «Nå er du for sent ute Gud! Nå er jeg blitt
80!». - Og så hadde han en masse unnskyldninger. Du kan lese om det i
2. Mos, kap. 4. Da hadde Moses mistet enhver tro på seg selv . Det var
meningen, det. Og ikke bare det, men også: Moses
hadde mistet enhver tro på at Gud kunne bruke ham!
Og det er Herren svært interessert
i at vi skal! Når Gud skal bruke et menneske, gjør Han ham først
ubrukbar. Det står om Peter at han hadde oppgitt å være fisker og
kunne si: «Vi har forlatt alt!». Men seg selv og sin egen kraft hadde
han ikke forlatt på det tidspunkt. Det lærte han først etter sitt
fall. En sier: «Likesom vår egenrettferdighet er gjort til skamme ved
vår omvendelse, og vi har tatt imot Kristi rettferdighet, så
må også før eller senere vår egen kraft bli gjort til skamme, for at
Kristi kraft kan bo i oss».
Å,
bare Guds barn ville forstå at deres
egen kraft er en av deres største fiender! Å, om arbeiderne i Guds
rike kunne se at deres egen kraft er den
største hindring for å bære frukt for Gud. For Guds kraft kan
aldri fullendes uten gjennom vår skrøpelighet. 2. Kor. 12,9.
Til toppen
4.
Du har liten styrke
Forrige gang talte vi om å være
Guds medarbeidere, og at enhver må se til hvorledes han bygger videre.
Og jeg sier igjen: Før eller senere må var egen kraft bli gjort til
skamme, for at Kristi kraft kan bo i oss. 2. Kor. 12,9.
La oss i dag se på det som er sagt
til menigheten i Filadelfia. Joh. Åp. 3,8: ”Jeg vet om dine
gjerninger; se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, og ingen kan
lukke den til; for du har liten styrke, og har tatt vare på mitt ord og
ikke fornektet mitt navn».
Det er Jesus
som taler til sine menigheter gjennom dette ordet, og det er også
et ord fra Herren til oss i dag. Han sier om seg selv at Han har Davids
nøkkel, v. 7. Og det betyr at alt som skjer, det skjer ved Ham, og
uten Ham er det ingenting som skjer i Guds rike. Han er den som lukker
opp, og når Han gjør det kan ingen lukke til. Og motsatt: Han er også
den som lukker til, og da kan ingen lukke opp. Så er spørsmålet om
vi hører til dem som det er en åpnet dør foran. - For dette ordet
gjelder ikke hvem som helst. Det er noen ganske bestemte kristne som
har en åpnet dør foran seg. Legg merke til at det ikke står en åpen
dør. Den har vært stengt for disse menneskene, og menneskelig sett
er det ikke åpent for dem. Men det er en som åpner der hvor det er
stengt, og det har Han gjort for denne - menigheten. Derfor sier Han:
«Jeg har satt foran deg en åpnet dør». - Og grunnen til at Han har
gjort det, er den at menigheten har liten styrke!
Dette er den eneste av disse syv
menigheter som får en anerkjennelse av Jesus uten forbehold -
Filadelfiamenigheten. Når det i bibeloversettelser er blitt innført et
«dog» eller «likevel»: «Du har liten styrke, og har likevel tatt
vare på mitt ord» så er det ikke riktig! Ja, det strider faktisk mot
en av grunntankene i hele Det nye testamente, ja, i hele Skriften. Vi
anerkjenner ikke den som har liten styrke, menneskelig talt, men det gjør
Herren. «Du har liten styrke» - det er sagt som en anerkjennelse, som
deres ros. For saken er den nemlig at det er bare de som har liten
styrke som virkelig tar vane på Herrens ord, og dermed ikke fornekter
hans navn.
Ordet for «liten» er egentlig
mikroskopisk - det er ingenting å regne med. En øver
ingen innflytelse, en blir kanskje ikke regnet med i det hele tatt.
Denne menigheten seiret uten å gjøre noe! Det sørget Herren for. Og
ikke bare det: Filadelfia - den har et annet navn i dag - men det er det
eneste stedet i Lilleasia der det virkelig er en levende kristen
menighet også i dag.
Det var deres styrke; at de ikke
hadde noen styrke! Kan det sies om oss i dag? Hører vi til dem som
dette ordet passer på? Vi mennesker, vi ser på det at
vi ingenting kan som en anklage og en dom. Men Jesus lykkønsker deg
med at du har liten styrke.
Dersom vi er sterke og mektige. kan
ikke Gud bruke oss. Og vi ser det også i brevet til menigheten i
Laodikea, Joh. Ap. 3, 14-22. At den som er rik og har overflod og
mangler ingenting, og er stor og mektig, kan ikke Gud bruke. Mektige
kirkesamfunn kan ikke Gud bruke, mektig organisasjoner kan Han heller
ikke bruke. Men hjelpeløse kristne kan Han bruke - de som har liten
styrke og som derfor, ikke likevel men derfor tar vare på Herrens ord.
Dette tror jeg er noe som
sjelefienden hele tiden prøver å snu rundt, slik at «hadde du hatt
mer styrke, så hadde du kunnet tatt mer vare på Herrens ord, og bli
brukt mer og båret mer frukt». Og så må Gud plukke styrken og hele
greiene fra oss - og djevelen vil introdusere det på nytt og blåse liv
i det: «Hadde du bare kunnet det eller vært det eller hatt det, så
skulle du sett!».
Ja, jeg sier igjen: Deres styrke i
Filadelfia var at de ikke hadde noen styrke, og derfor tok vare på
Herrens ord. - Men det er dette som er så vanskelig for oss å få se,
og som vi ikke går med på før vi er nødt til det. Når
det ikke er noen annen vei, først da skjønner vi det.
Måtte
bare vårt strev for Gud mislykkes! Men måtte Guds strev med oss
lykkes! Med litt andre ord: Må Gud gi deg å eie så liten styrke at du
tar vare på Herrens ord! Og da
gjelder ordet: «Jeg har satt foran deg en åpnet dør». - Det er ikke
døren inn til frelsen det er tale om her, men det er døren ut til
andre - Guds rikes utbredelse i bygd og by og utover hele verden!
Til toppen
5.
Dersom Gud ikke bygger huset
«Vårt strev
for Gud Guds strev med oss». - Denne overskriften er ikke brukt for
at det skal sies smart eller for å vekke oppmerksomhet. Det er fordi
hele skriften egentlig taler om dette; fra 1. Mosebok og utover til
det siste blad i Åpenbaringen. Og fordi den kristelige aktivitet nødvendigvis
ikke behøver å være Kristi gjerning.
Haggai kap. 1: «Legg merke til
hvorledes det går dere! Dere sår meget, men høster lite i hus. Og når
dere bærer det i hus, så blåser jeg det bort», sier Herren. (Les v.
5-9).
Ja, når Gud blåser resultatene
bort, da trenger vi sannelig å snakke sammen. Hvorfor gjør Han det?
Hvorfor arbeider vi forgjeves? Hvorfor bygger vi og det ramler?
Vi går til Salme 127, v. 1-2: «Dersom
Herren ikke bygger huset, arbeider de forgjeves som bygger på det;
dersom Herren ikke vokter byen, våker vekteren forgjeves. Det er
forgjeves at dere står tidlig opp, setter dere sent ned, eter møysommelighets
brød; det samme gir han sin venn i søvne».
Forgjeves
Det underlige er at det er kong
Salomo som har gitt oss denne salmen. Han som ble brukt til å bygge
tempelet. Det er fra hans munn Den Hellige Ånd har gitt oss dette: At
hvis Herren ikke bygger, så stråler tempelet forgjeves med sine tårn
og med sine sederpaneler, ifølge Haggai. Så spilles orgelet forgjeves!
Og så spilles gitarene forgjeves! Og så kan dere øve til dommedag;
forgjeves! Og så kan jeg preke til jeg går i grav forgjeves! - hvis
ikke Herren selv gjør det!
Og da er det ikke mange av oss -
hvis vi hører dette, som har veldig sterk lyst til å forsvare oss og
si: «Ja men . . .» - Går dette inn i våre tanker og i vårt liv og i
vår erkjennelse, da får vi lyst å ydmyke oss for Gud i bønn og
faste, og kanskje også si: «Herre, tilgi oss vårt misjonsarbeid».
Egyptens
taktikk
Nå går vi til 5. Mos. kap. 11. Der
forteller Gud sitt folk om Kanaan sammenlignet med Egypten: «Det land
som du nå drar inn i for å ta i eie, det er ikke som det land du drog
ut fra, hvor du sådde din sæd og så vannet jorden med din fot som en
kålhave. Men det land du drar inn i, det er et land som Herrens omsorg
hviler over, fra årets begynnelse og til dets slutt, og av himmelens
regn drikker det vann». (Les v. 10-12) - I Egypten planter man selv.
Der må man også sørge for at det blir vannet for at det skal bære
frukt, at det skal gi grøde. Og da tar man et tredehjul og så begynner
man å gå, og kommer selvfølgelig aldri av flekken. Det er heller ikke
meningen - fordi nå skal der ved min kraft og ved min utholdenhet og tålmodighet
gjøres noe som skal gjøre at mitt arbeid ikke er forgjeves. Og så
klemmer en på. - Det kaller vi kristelig utholdenhet og nidkjærhet og
aktivitet. Gud kaller det for hedenskap. Han kaller det for Egyptens
taktikk.
Så sier Gud i sitt ord: «Det land
dere drar inn i for å ta i eie, det er helt annerledes. Der skal du få
lov å være fri. Du skal få lov å gå omkring og ta til deg av
landets goder. Og vanningen og fruktbarheten besørger Herren. Og Hans
omsorg hviler over dem som ferdes der. De skal få lov å ferdes som
glade, frimodige, frie Guds barn som synger yndig for Gud i sine
hjerter, og som Herren sender ut eller kaller tilbake». - De har det
vidunderlig fordi de tjener en underlig Herre - ja, de tjener Ham ikke
engang, de blir betjent av Ham, egentlig.
Og da begynner man å forundre seg.
Kan dette være sant? Du er jo ansvarsløs! Du tar jo ikke byrden
innover deg! Du tar det jo ikke alvorlig! Du er jo ikke noe annet enn et
lite vidunderlig sprudlende barn av Gud! Og som dette barn skal du få
lov å gå ut til verdens ender med Far, som har ansvaret. Det er saken!
Alene
Så har Gud da minnet sitt folk om
hvordan det går når de skulle klemme på og så ha
Gud attåt - for sikkerhets skyld. Da var Gud verken foran eller attåt
eller i midten. De var helt alene. Og de klemte på fra morgen til kveld
- både timelig og åndelig. Og når kvelden kom, så ønsket de det var
morgen. Og når morgenen kom, så ønsket de det var kveld. De var under
forbannelsen fined sin gjerning. Jer. 17 5-8. «Forbannet er det
menneske som holder kjød for sin arm, og hvis hjerte viker fra Herren.
Han skal bli som en hjelpeløs, som et tre som er plantet i et land som
ingen bor i. Og når der kommer noe godt, skal han ikke se det».
«Salig
er det menneske hvis tillit Herren er. Han skal bli som et tre plantet
ved rennende bekker» - og så gjentar profeten det som Salme 1 sier: At
begynner vi å få røtter inn der hvor Han nærer dem, og Han
vanner dem og Han beskjærer grenene og Han klipper dem - da bærer du
frukt, og andre eter den. Du skal ikke ete frukten av din kristendom.
Det skal andre mennesker gjøre.
Du
skal få lov å nyte godt av hans sol og av hans regn. Og så skal vi
leve for Hans åsyn og så skal vi jage etter å kjenne Herren! Da bærer
du frukt. Og frukten kommer fra Ham, derfor er også æren Hans!
Til toppen
|