Det Gamle Evangelium
Noter 1)
Når Luther taler om troen, kaller han den som regel en sikker, fast og
frimodig tillit. Dette er nettoppden frelsende tros frukt, men på ingen
måte dens egentlige vesen. For at ikke noen skal få den tanke, at
Moulins
skrift strider mod Luthers lære, er det nødvendig å gjøre oppmerksom på
følgende: På Luthers
tid hadde det sneket seg en falsk lære inn i kirken, en papistisk tvil
- tro, som gikk ut på, at ingen kunne oppnå visshet om Guds 2)
Moulin hentyder her ganske tydelig til Helligåndens åpenbare og direkte
vitnesbyrd. som jeg har beskrevet
i Del II av denne bok, og som ikke straks blir alle rettferdige og troende
til del. Men om noen spør,
hvorvidt Helligåndens indirekte vitnebyrd, som f.eks. trangen til å be
og Åndens kamp mod kjødet, kan finnes hos oss, da må ingen benekte,
at dette bør være noe, som (unntatt i anfektelsen) hører alle sant
troende til. 3) Mange skribenter forsvarer ivrig den oppfattelse, at det er nødvendig å ha en sikker overbevisning om å ha mottatt syndenes forlatelse. Men denne overbevisning er en frukt av rettferdiggjørelsen, og den følger ikke alltid umiddelbart etter syndsforlatelsen. Aller minst er, den et middel til å oppnå rettferdiggjørelsen. En sådan tanke er urimelig, hva Moulin også ganske riktig gjør oppmerksom på. Det ville være det samme som å spenne vognen for hestene. Ingen får syndsforlatelse, bare fordi han tror, han har fått det. Nei, det er helt omvendt: han tror den, fordi han har fått den. Papistene
gjør oss således urett, når de beskylder oss for å havne i selvmotsigelse.
De sier bl.a. om oss: »Ved den rettferdiggjørende tro forstår sektene
den besynderlige tro, at man i tillit til Guds løfter stoler på, at alle
ens synder er forlatt for Kristi skyld.« - Disse ord er både sanne og
usanne, alt etter hvordan man
vil oppfatte dem. Papistene bruker dem kun imot oss og sier: »Se engang
disse absurde lutheranere! De lærer, at man kan få syndenes forlatelse
ved å tro, at synden allerede er tilgitt. Spør jeg, hvor jeg skal begynne
for å kunne bli rettferdiggjort og få del i Guds nåde, så svarer de: Tro
blott, at det er sådan. Er det ikke helt urimelig? Tenk at de kan si,
at et menneske, som enda ikke er rettferdiggjort, skal tro, at han er
det, for at han kan bli det!« - Men der tillegger man oss en mening, vi
aldri har hatt. Vi vet, at troens tillit ytrer seg på to måter ved rettferdiggjørelsen:
Før rettferdiggjørelsen retter tilliten seg mot Kristus (directe); etter
rettferdiggjørelsen påberoper den seg den nåde, som den allerede har mottatt
og hviler trygt i den (reflexe). På
denne måte har den frelsende tro to funksjoner ved rettferdiggjørelsen: 1)
Når synderen har angret sin synd og sett evangeliets løfter, så tennes
troen i menneskets hjerte ved Helligånden. Den løfter synderens hjerte
opp og drar det mot Kristus. Og når mennesket i sin nød rekker etter
og griper om Jesus og all Hans fortjeneste, har det omtrent disse tanker:
O, du Guds lam, som bærer verdens synd! Din fortjeneste, din død,
dit blod skal hjelpe meg i denne angst og nød. I dine
hellige sår vil jeg skjule meg. Din død, din lidelse og fyllestgjørelse
setter jeg mellom meg og Guds dom.
- En sådan lengsel etter og tillit til Kristus kan først komme til uttrykk,
når mennesket omvender seg. Det er den sanne tros første virkning,
og når den inntreffer, blir mennesket rettferdiggjort, ved at Gud
oppfyller sitt hellige evangelium på den stakkars synder, dvs. erklærer
ham rettferdig og fri fra fordømmelsen for Jesu skyld, den frelser,
som synderen i tro har tatt sin tilflukt til. 2) Etter rettferdiggjørelsen blir troens andre funksjon virksom. For når den botferdige synder ved troen er blitt rettferdiggjort for Gud, opplever han en frimodighet og fred i samvittigheten, så han nå føler seg rettferdig og kan trøste seg ved deri nåde, han har fått i Kristus. Med rettferdiggjørelsen er det altså ikke sådan, at jeg straks sier til det menneske, som sørger over sine synder: »Tro blott, at dine synder er deg forlatt for Kristi skyld.« Nei, at synden er forlatt, det kan et menneske først tro, etter at det er rettferdiggjort. Derfor sier jeg til den angrende synder: »Se på Jesus Kristus, Han har betalt for deg. Hvis du ønsker å få del i Hans nåde, så du påberoper deg Ham, griper om Ham og fører Ham med deg hen foran Guds domstol, da vil Gud gjøre deg rettferdig.«- Synderen skal således komme til Jesus og tilegne seg Hans fortjeneste, og så blir han rettferdiggjort. Deretter, når han er rettferdiggjort, kan han i Guds navn tro, at han har fått nåde i Kristus. 4) Når man sammenligner dette med, hva forfatteren tidligere har forklart om troens rette grunn, ser det ut, som om han motsier seg selv. med mindre man antar, at han her med troens »rettferdiggjørende egenskap« ikke mener rettferdiggjørelsen selv, men vissheten om denne. Og så er motsigelsen kun tilsynelatende. |