Det Gamle Evangelium

 

 

 

 

 

Brev nr 2


I forrige brev snakket vi litt om det som lå gjemt i verket som blev fullbrakt på Golgata.

Mange har sett og stoppet opp for alt dette før. Noen har sett mer, andre mindre; men forhåpentlig vil vi alle gjerne kjenne kraften av det vi har sett. At det lys som Gud har latt skinne i vare hjerter måtte stråle frem igjen som en virkelighet. (2.kor.4,6). Vi er jo trette av å måtte gå omkring, for med ord best mulig å bevise at vi er troende; at vi er Guds barn. Hvorfor skal det endog synes som om vi blir liggende etter ? (Hebr. 4 1.) Hvorfor skal ikke lyset skinne klart og saltet svi der hvor det møter sår? (Mat.5,13). Hvorfor skal ikke Kristi vellukt åpenbares på et hvert sted, enten til liv eller død? (2.Kor.2,14). Hvorfor skal det ikke også på oss kjennes at vi ikke bare har vært med Jesus (Ap.gj.4, 13), men er med Ham og i Ham ? Slik spør vi og slik undrer vi oss.

Nå kunne vi snakke lenge sammen, men la oss igjen spørre litt! Når vi ser på hva Han gjorde der på korset; skal så det nye få gjelde? Han tilintetgjorde ham som hadde dødens velde, men skal så Han som er livet, det nye, få være ditt liv? (Kol. 3,3). Skal den død Han døde få gjelde som din død? (Kor.5,15). Skal den grav Han blev lagt i også få gjelde som din grav? (Rom. 6,4).Vil du være forent med Ham (Rom. 6,5)? Eller er det bare en alminnelig kristelig forening du vil tilhøre? Hvis Han ved å beseire den gamle herre, synden, har muliggjort det for deg å tjene en ny; skal så han få være din nye Herre, eller vil du fremdeles være din egen Herre og derved også syndens tjener; tross verket, Hans befriende verk.

I samme grad som du går med på at disse sannheter skal få gjelde ditt liv, med andre ord tro dem - for egentlig så tror vi ikke en ting for den får gjelde i vart liv - skal du få erfare kraften av dem og virkeligheten av at det forholder seg som Han sa.

La oss ta for oss noe av det som blev nevnt i siste brev. Når det er sagt i Guds ord at du er skyldig for Gud (Rom. 3, 9-20), og at der intet håp er for deg utenom Kristus; skal det få gjelde? Går du med på at det er sant? Når det ikke skjer forlatelse uten blodsutgytelse (Hebr. 9,22), hvor ledes våger du å gå utenom blodet med din synd? Når du må inn i lyset for at det skal rense (1.Joh.1,7), hvorledes våger du å vandre i mørket og elske det framfor lyset ? (Joh. 3, 19). Når det står at Han brakte sonofferet og fant en evig forløsning (Hebr.9,12), hvorledes våger du så å gå til en "annen" nådestol (Rom. 3,25) skjønt det ikke er noen annen; og hvorledes våger du så å prøve på å bli rettferdiggjort på "annen" måte enn ved troen på Jesus Kristus (Rom. 3,28), som jo er det Guds Lam som bærer verdens skyld (Joh. 1,29). Skal Frelserens soningsverk få gjelde for deg, du som jo uten det verk som en virkelighet i ditt liv går fortapt, da du ikke har aktet så stor en frelse (Hebr. 2,3) og har ringeaktet paktens blod (Hebr. 10,29). Pass deg for gjenstridigheten (Hebr 10, 27) for den er trolldomssynd (1. Sam 12, 23) Kristus døde til fastsatt tid for ugudelige, står det i Rom.5,6, og dette er din frelse, nettopp fordi du går med på dommen over deg selv som en synder, og fordi Kristus døde for syndere. Dette får altså gjelde; vi bøyer oss for sannheten, for dommen; vi dømmes av Herren for ikke å fordømmes med verden. ( 1. Kor. 11 ,32).

Men når det nå videre er sant at Jesus kom i syndig kjøds lignelse og fordømte synden i kjødet (Rom. 8,2 og 1.Peter 4,1), og at Han led i kjødet for å røve fra synden dens rett til å herske, vil vi så også betrakte oss som avdøde med Ham fra synden (Rom. 6,11)? Eller vil vi diskutere med den, leke med den, kort sagt akte oss som levende for den? Gjør du det siste, skal du sannelig få finne at den hersker. Står vi imot, fast i troen på det Gud har sagt (Hebr. 12,1; l. Peter 5,9. og Ef.6,11-13 flg.) nemlig at vi er avdøde fra den, sa skal vi derimot finne at den ikke hersker.

Står vi vår fiende, satan imot så skal Gud innfri sitt løfte at han skal måtte fly fra oss (Jak.4,7), selv om han nok vil komme tilbake; men også da, neste gang og neste gang skal vi få møte ham fast i troen ( 1. Peter 5,9) iført den fulle rustning, grunnfestet og rotfestet i det levende ordet.

Videre: Når det er sant at Jesus knuste slangens hode, skal Han selv så få være det nye hode over alle ting også i ditt liv? Med andre ord, skal Han få være den som bestemmer over ditt legeme og over ditt liv? Ellers nytter det lite alt det vi snakker om. Hvis ikke det verk Han gjorde får lov å tre i virksomhet og gjelde for ditt liv, så står jo disse rikdommer der ubenyttet og for ditt livs vedkommende uten betydning. Det blir ord og teori, som fordi de bare får være bokstaver, nødvendigvis må slå i hjel (2.Kor.3,6). Når Han har utfridd fra frykt og død, skal Han så få være ditt liv, og Hans kjærlighet den tvingende makt i ditt liv? (2.Kor.5,14). Ja, selv om dette skjer på bekostning av ditt liv og din såkalte menneskelige rett til å være bitter nå og da når noe gjør deg urett? Når Han nå har brutt det gamle åk med verden, synden og satan, skal så samåket med Ham få være det gjeldende åk for deg (Matt. l1, 29), slik at når fristelsen kommer til å dra i åk med vantro så står det for deg som et fremmed åk? (2.Kor.6, 14). Når den gamle ektemann som ved døden er skilt fra deg, kommer for å gjøre seg gjeldende, da spørs det om du vil klynge deg til din nye ektemann, om du vil holde deg til Ham? (1. Kor. 6,17 og Ap.gj. 11,23). Ved at vi fra stund til stund kommer i hu vart brudeforhold til Ham, skal det nok bli kraft til å stå imot de ting som ikke passer seg for en brud som venter på sin brudgom. Og mens vi venter - bruker vi ikke vår skrøpelighet som unnskyldning for at vi kommer til kort, for så å dekke oss med hva vi kaller nåde, men vi takker fordi nåden er nok, og fordi kraften fullendes i skrøpelighet. (2.Kor.12,9). Så skal Hans kraft få te seg virksom i oss som tror, (Ef. l,l9). Så er vi glade over at vi skal få eie den sanne skrøpelighet som aldri ønsker å bli forandret til, eller byttet om med menneskelig kraft eller makt, men som fryder seg i Hans nåde velde kraft. (2.Kor.13,4; 2.Tim.1,7; Kol.1,11 og 29).

Skal dette få gjelde i våre liv? Vil vi bære Jesu død med oss i vare legemer, for at Jesus liv også kan åpenbares i vårt dødelige kjød. (2.Kor.4, 10).

Måtte så Herren selv få klarlegge disse sannheter for oss ved sin nåde. Og det er meget mulig at dette også kan skje ved at vi snakker den ene med den annen (Malek.3, 16) om disse ting. At vi f.eks. kommer sammen to - tre stykker fra tid til annen og snakker om det vi har pekt på i brevene.

Så særlig hilsen til de av vennene som er spredt rundt om som enslige lys på mørke steder. Husk: Han er lyset som du bare skal tillate å la skinne som Han vil.

Stavanger den 5. november 1934.                                           Nils Skjælaaen