Det Gamle Evangelium
Om
skriftet
Dette lille skrift ble oversatt fra fransk til tysk: og utgitt i Wurgburg av universitetskopperstikkeren, under tittelen: "Åndeligt Sædernes Speil, hvori enhver kristen, som lenges efter Salighed, kan kjende sin Sjels tilstand, og derefter nyttigen indrette sin livsvandel; utgivet efter fromme Hjerters ivrige ønske."
Utgiveren har tilegnet det til den høyverdigste biskop i Wurgburg og Vamberg, Fredrik Carl; "thi han lever i det sikre håp, (som han sier i tilegnelsen) at det vil behage Høystsamme med nådigst Velbehag gunstigen å modtage et sådant Værk."
Fra 1732 til 1812 har den åndelige smak forandret seg mye, men sannheten ikke; - den blir evig uforandret, og jeg lever også i det sikre håp, at tidsånden visst ikke med velbehag og visst ikke gunstig, men høyst unådig og ugunstig, vil se ned på et slikt verk. For dette lille verk fremstiller syn- dens opphavsmann djevelen - så vel som Opphavsmannen til Livet og til Guds barns frihet Kristus i oss - det er tydelig; men tidsånden ler av djevelen, som om han ikke var til, nekter hans tilværelse eller innvirkning på menneskene. Tidsånden tror ikke på Kristus, og ikke på forløsningen ved Ham, slik som Den Hellige Skrift lærer oss den. Og da vet vi, at nettopp derfor er denne tidsånd ikke av Gud, men av djevelen, så bekymrer vi oss heller ikke mye om, enten dette skrift behager den eller ikke. Vi blir ved Kristus og Hans apostlers lære, og finner den ennå bestandig så fortreffelig, så helliggjørende og saliggjørende, at vi ikke ville bytte den bort for noen som helst mening i tiden.
Men Kristus og Hans apostler lærte uttrykkelig: Liksom Gud har Sitt Rike i de troende og fromme, i det Han regjerer og bor i dem, som i Sitt Tempel, oppliver, renser og helliggjør dem med Sin And, og oppfyller dem med guddommelig kraft, med himmelsk fred og evig liv. På samme måte har satan sitt rike i de onde, vantro og ugudelige. Han, den onde virker ondt i dem, bor i dem, gjør dem elendige og evig ulykkelige. Kristus lærer: Fienden, som sår klinte iblant hveten imens folkene sov, er djevelen, Matt. 13, 25-39.
Klinten er der, vi kunne ikke overse det, ikke nekte det. Hvem vil da nekte såmannen som sådde det? Da ville vi jo enda mer oppmuntre ham, den listige fiende, til å så sin onde sæd.
Kristus lærte og sa til de onde og vantro; djevelen er deres far, og etter deres fars vilje vil dere gjøre - han er en morder fra begynnelsen - han er en løgner; når han taler løgn, taler han av sitt eget, fordi han er en løgner og løgnens far. Joh. 8, 44. Paulus lærer: Satan er denne verdens - de ondes og ugudeliges - gud, som forblinder deres sinn, at de ikke ser det herlige Evangeliums rene lys og Kristi klarhet. 2. Kor. 4, 4. Det er derfor et djevelsk verk, en djevelsk blindhet å ikke tro på Kristi Evangelium.
Paulus lærer: Satan virker og driver sitt vesen i de vantro. De onde er døde i synden, de nemlig, som lever etter den nå herskende tidsånd, etter den fyrste som hersker i luften. Ef. 2, 2.
Peter lærer: Satan er de frommes og troendes motstander, deres fiende, deres frister, som aldri hviler, som alltid sniker seg omkring som en brølende løve, og søker hvem han kan oppsluke. Vi skulle derfor våke, være edrue, og motstå ham, faste i troen. 1. Pet. 5, 8-9.
Johannes lærer: Satan er den forfører, som forfører den hele verden. Ap. 12,9. Han er syndens opphavsmann, og har gjort begynnelsen til synden; ført synden og ved synden døden inn i verden. 1. Joh. 3, 8.
Johannes lærer videre: Hver som gjør synd, er et djevelens barn - men Kristus er kommet for å forstyrre djevelens gjerninger. 1. Joh. 3, 8. Jakob skriver: Stå djevelen imot, og han skal fly fra eder. Jak. 4, 7. Jesus har gitt Sine makt til å utdrive djevler, og makt over all fiendens velde. Matt. 10, 8, Mark. 16, 17-18, Luk. 10, 19.
Paulus viser oss til Ef. 6, 13, Guds våpenrustning, hvormed vi skulle kjempe imot satan, beholde seieren over ham og slukke de gloende piler, som han retter imot oss.
Hver som altså tror Jesu og Hans apostlers lære, tviler ikke på, at menneskets hjerte er enten et tempel for Gud og for Den Hellige Ånd, eller et satans verksted: eller at liksom Gud, Kristus og Den Hellige And bor, virker og lever i de troende, slik driver satan sitt vesen i de onde, og behersker dem.
Disse aldeles bibelske og kristelige sannheter, som alltid har vært trodd av den hellige kirke, blir i dette lille skrift fremstilt i sinnsbilleder og figurer, deretter forklart og brukt til å avskrekke de onde fra syndens og satans slaverier, og til å styrke de fromme i gudfryktighet.
På hver figur sees et hjerte med et ansikt. Av hjertets tilstand må hele mennesket bedømmes, om det er en sæd av det Godes eller det ondes verk sted. Ansiktet er liksom det skilt det innvortes menneske henger ut. Av det kan vi noenlunde kjenne hvilket ånds barn det er. Derfor se ved hvert bille de i ditt eget hjerte, kjære leser! Betrakt ditt indre for å erfare hvilken til stand du befinner deg i. Om Kristus eller satan hersker i deg, om Guds eller djevelens rike er i deg, om du er en slave under synden og satan, eller et frigjort Guds barn. La det være ditt alvor! Gå ikke likegyldig forbi det. Vær ærlig i å tilstå det for Gud og deg selv, og oppriktig å bekjenne hva og hvorledes du finner det i deg. Du står for Gud, som prøver hjerter og nyrer, som ser og vet alle ting; for Ham er ikke noe skjult av det som er i deg. Fin ner du ondt i deg, så angre det, og fortvil ikke. Bekjenn det ærlig, og vend deg til Kristus. Han er også din Frelser, også for din skyld kommet til ver den, også for deg tilstede for å forstyrre djevelens verk, drive deg ut av satans makt, og sette deg over i Sitt Rike. Kol. 1, 13. Han kan også gi deg kraft og styrke, så at du ikke fremdeles skal være satan underlagt eller tjene synden. Han kan gjøre deg fri, når han frigjør deg, så er du virkelig fri. Joh. 8, 36.