Det Gamle Evangelium
Takknemligheten
Av
Poul Madsen
Det,
som kan erkjennes om Gud, ligger åpent for ethvert menneske. Gud har jo
åpenbart det for dem. For Hans usynlige vesen, både Hans evige
kraft og Hans guddommelighet, har kunnet sees fra verdens skapelse (Rom.
1,1 9).
Skulle
vi omskrive apostelens ord i dette vers, kunne det bli på følgende måte:
Vi tror på Gud den allmektige, himmelens og jordens Skaper
- med andre ord det første ledd i trosbekjennelsen.
Paulus
går så vidt, at han kaller skaperverket for en åpenbaring
- en åpenbaring av det, som gjennom skaperverket kan erkjennes om Gud, nemlig
at Han er, og at Han er Skaperen.
For
tiden myldrer snøklokker og erantis opp av den frosne jord, og tulipanene
begynner også å melde seg. Våren så satte kommer. Dagene lenges merkbart,
solen begynner å varme. Når disse linjer leses, er stæren sikkert kommet
tilbake til sin redekasse etter sitt lange opphold sydpå, og når det blir
mai, står våren i sitt herligste skrud og overvelder oss atter, skjønt vi
har opplevd det så mange ganger.
Det
er i følge Paulus en åpenbaring - ikke av Gud som Frelser
og Forløser, men som Skaperen og Opprettholderen av sin skapning.
Dette
kjennskap til Gud fremkaller, når man ikke avviser det, ærefrykt og takknemlighet.
Paulus
skriver imidlertid, at "skjønt de kjente Gud, æret eller takket
de Ham dog ikke som Gud, men deres tanker ble tomme, og deres uforstandige
hjerte ble formørket. Mens de påstod, at de var vise, ble de dårer ...de
æret og dyrket skapningen fremfor Skaperen, Han, som er høylovet i evighet!
Amen" (Rom. 1:21-25).
Her
møter vi grunnsynden i syndige mennesker:
Utakknemligheten
Ethvert
brød, et egg, et eple, er krus melk fremkaller takknemlighet hos dem, som
ærer Gud, for
Den,
som tar imot det som en selvfølge uten noen følelse av takknemlighet, vitner
om, at han/hun er på dårskapens vei, behersket av grunnsynden.
I
Bibelen ser vi, at vår Herre Jesus alltid takket for brødet, endog den natt,
da Han ble forrådt.
Utakknemlighet
og utilfredshet
følges ad og fører lengre og
Den
visdom, som er en følge av utakknemligheten, er dårskap. Det er kun en dåre,
Vernet
imot utakknemligheten er å si takk under alle forhold (1.
Tess. 5,18) . Dette forutsetter, at man er takknemlig; i
overensstemmelse hermed sir apostelen: "Vær takknemlige"
(Kol. 3,15).
Verden i dag
Det
har aldri vært så stor en velstand i Danmark som i dag - og tross dette
neppe heller så stor en utakknemlighet og utilfredshet.
Vi
har mere enn noensinne grunn til å takke Skaperen for alle Hans velgjerninger
imot oss som folk - men grunnsynden hersker og får danskene til å kreve
mere enda - mere enda, for utakknemligheten gjør blind og dum.
Grunnsynden
åpner for et menneskeuverdig forhold til tilværelsen, således som Paulus
beskriver det i resten av kap. 1 i Romerbrevet.
Utakknemligheten
blir satt i system av utakknemlighetens profeter, derunder mange moderne
pedagoger, som lærer barna å ikke si takk for maten, for den er deres
rett!
Å
si takk blir vanskeligere og
Menigheten
Alt
i Herrens helligdom roper: "Ære" (Slm. 29,9). Her bevares
og utdypes takksigelsen og tilbedelsen uavlatelig. I Guds menighet kjenner
man ikke alene første del av trosbekjennelsen: "Vi
tror på Gud den allmektige, himmelens og jordens Skaper," men også
annen del: "og på Hans Sønn, vår Herre Jesus Kristus..."
Man kjenner altså ikke blott den åpenbaring, som skaperverket bringer, men
også den, som Guds Ord bringer: åpenbaringen av Guds frelse av syndere ved
sin Sønn den elskede. Til sammen er det åpenbaringen av Guds kjærlighet,
som overgår all erkjennelse.
Guds
overveldende kjærlighet, som synes å bli større, jo eldre man blir, fremkaller
en takknemlighet, som også blir tilsvarende større og dypere år for år.
Den
gir seg uttrykk i en takksigelse, som aldri hører opp, og som regel munner
ut i ren tilbedelse. Et Guds barn føler seg kun som mottager
- mottager av en nåde så rik og ufortjent, at den hver dag oppleves som
ny og betagende.
Hvorfor
meg - hvorfor har Gud utvalgt mig - hvorfor har Han holdt fast ved meg -
hvorfor våker Han over meg dag og natt - hvorfor skjenker Han meg all sitt
hjertes kjærlighet, renhet og glede - hvorfor nekter Han meg intet godt
- hva kan vi annet enn å være takknemlige og si
takk under alle forhold!
En
stor del av Guds nåde rekkes oss gjennom andre mennesker - vi gir Gud æren
for det og sier dem takk, fordi de var villige til å være Guds sendebud
med Guds rike gaver til oss.
Utilfredsheten
har ringe kår, hvor takknemmeligheten råder og kommer til uttrykk i takksigelse.
Derfor er det godt å være i Guds hus, hvis det, vel å merke, virkelig er Guds
hus - for er menigheten det, da råder Guds Ånd, og
den herliggjør Guds overveldende kjærlighet til oss, så vi skammer oss
over
den minste ansats til utakknemmelighet og utilfredshet, vender oss fra den
og bryter ut i lovsang, takksigelse og tilbedelse sammen med alle de andre,
som hører hjemme i Guds hus.
Men ikke idyll
Denne
salighet og takksigelse, som jeg foran har antydet, kan kun bevares i troen,
for de ytre omstendigheter såvel som vårt eget
Brorson sier: "Ser surt det ut og mørkt i hver en krog, så tro kun dog!"
Asaf sier, at den, som ofrer takksigelse, ærer Gud (Slm. 50,23). Bibelen vitner om, at det står en kamp om takksigelsen, fordi det står en kamp om troen.
Troen prøves. Takknemligheten prøves. Skal takksigelsen forstumme?
Vil ingenting lykkes, falt håpet
til jorden,
er fremtidens ansikt forgremmet
og matt,
har verden og helvete sammen
seg svoren,
har Gud deg i lønndom
for domstolen satt:
I
tro skal du takke, ser mørkt det
enn ut,
ti Kristus har seiret, allmektig er
Gud.
Og
kan jeg ei se, hvor hen veien
den snor seg,
så er Du den samme i dag som i
går;
og hele min fremtid jeg trøstig
betror Deg,
til evig tid fast og urokket Du
står!
I tro jeg deg takker, o Gud, for din
makt,
i mørket Du seiret, Du har det
fullbrakt!