Det Gamle Evangelium
1.
Møtet med Jakob, Kefas og Johannes (2:1-10).
,,Senere,
etter fjorten års forløp, drog jeg atter op til Jerusalem sammen med Barnabas
og tok også Titus med. Jeg drog der opp i følge en åpenbaring..." (2:l-2a).
Når var det? Noen mener, at det dreier seg om apostelmøtet i Jerusalem (Ap.
G. 15:2, hvor det uttrykkelig sies, at Paulus og Barnabas drog der
opp). Det synes imidlertid mere nærliggende å tenke på den reise, Paulus og
Barnabas foretok for å bringe den innsamlede gave fra vennene i Antiokia til
Jerusalem (Ap. G. 11:28-30), for denne reise skjedde jo nettopp som følge
av ,,en åpenbaring", idet profeten Agabus hadde profetert, at det skulle
komme en stor hungersnød over hele verden.
I
Jerusalem forela Paulus dem, men især de ansette, det evangelium, han forkynte
blant hedningene, for at han ikke skulle løpe eller ha løpt forgjeves (2:2).
Han forklarte dem, hvorledes det evangelium, han hadde forkynt hedningene,
hadde skapt troen i mange av dem, skjenket dem syndenes forlatelse og satt
dem i frihet til å tjene den levende Gud. Han kunne ikke gå med på, at man
skulle pålegge hedningene å la seg omskjære og dermed forkynne dem, at vel
var Kristi verk et stort verk, men hvis ikke de selv ytet et bidrag dertil,
kunne de ikke anses for virkelige kristne. Det dreier seg dypest sett om de
kristnes forhold til loven. Er Guds barn frie for lovens forbannelse
ja, det er alle enige om - er de også frie for lovens krav,
dens påbud og forbud? - det hevdet Paulus,
men her møtte han mange motstandere, som fremførte det synspunkt, at hvis
man forkynner, at de kristne er frigjorte fra lovens etiske bud, leder man
dem direkte ut i synd og lettsindighet - man må lære dem, at vel er de frigjorte
fra lovens forbannelse, men lovens bud gjelder fortsatt, for uten dem er det
intet vern imot synden og verden.
Det
er et problem, hver eneste generasjon møter. Er Guds barn forpliktet på loven,
eller er de ikke? Hva med de ti bud?
Paulus'
svar er, at hvis vi lar loven gjelde for den kristne, beskytter den ham ikke
imot synden, men virker tvert imot, at synden vekkes i ham. Loven leder med
andre ord til det, den forbyr. Syndens kraft er loven (1. Kor.
15:56). De lærere, som vil beskytte Guds folk imot lettsindighet ved å bringe
dem inn under loven, oppnår altså det stikk motsatte!
Det
var Paulus' evangelium - og det er Guds evangelium.
Det er det evangelium, Paulus ikke hadde lært av noe menneske. Det ligger
helt uten for fromme og religiøse menneskers begreper. Det er det stikk motsatte
av, hva mennesket kan uttenke. Det er Guds kraft til frelse. Det bygger ikke
på menneskets egen kraft, hans karakterstyrke eller lignende, men er helt
igjennom en Guds gave, som skjenker mennesket det ellers uoppnåelige.
Paulus
kaller det for frihet - ,,den frihet, vi har i Kristus" (2:4) - og mener
den absolutte frihet fra loven - både lovens forbannelse og dens bestemmelser.
Dette evangelium har det alltid stått kamp om. Dets verste motstandere finnes
i de frommes og religiøses leir. Men de ansette hadde intet å innvende imot
Paulus' evangelium. Det var nemlig også deres. Derfor ble Paulus' medarbeider
Titus, som var greker, ikke tvunget til å la seg omskjære - derfor påla de
ansette ikke Paulus noe nytt (2:6) - derfor gav de Paulus og Barnabas håndslag
på fellesskapet (2:9) - og de erkjente den nåde, som var gitt Paulus (2:9).
Hans
evangelium kunne med andre ord bestå for de ansette. Derfor kunne det bestå
overalt, også hos galaterne.
Men
det besto ikke uten kamp, uten møye og besvær, for overalt fantes og finnes
det ,,falske brødre, som lister seg inn for å lure på den frihet, vi har i
Kristus, og trellbinde oss" (2:4). De går som regel ikke straks åpenlyst
til verks, men arbeider mere i det skjulte. De begynner ,,stillferdig"
med å reise visse spørsmål - de kaster tvil inn i hjertene, om alt nå også
er, som det skal være - de smiler underfunnig og bedrevitende og lar forstå,
at de bærer på en hemmelighet, en dypere innsikt - og i det beleilige øyeblikk,
når de har vunnet deres ofres fortrolighet, kommer de frem med den dype innsikt
i Guds hemmelighet og hvisker dem i øret, at ,,vil du virkelig fremad, da
må du ta Gud og Hans bud mere høytidelig - da kan du ikke leke deg gjennom
livet - da må du gjøre hans vilje til punkt og prikke!"
Det
lyder så oppriktig - ja, så sant - men det er helt
Derfor
vek Paulus ikke et øyeblikk i ettergivenhet (2:5). Han var av
sannheten og kunne ikke selge sannheten for å ,,bevare freden" med dem,
som underminerte den - hvor ,,oppriktige", "helhjertede", ,,fromme",
,,alvorlige", ,,velmenende" og ,,nidkjære" de enn var. Det
skulle senere vise seg i Antiokia, at han trådte frem med samme uforferdede
sannhetskærlighet overfor apostelen Peter.
Hvordan er da Guds barns forhold til loven? Hvis de er frigjorte både fra lovens forbannelse og fra dens bud, blir de da ikke tøylesløse og synder på nåden? Nei, tvert imot! De står jo i direkte forhold til Herren! Han er deres Herre og deres liv - og i motsetning til loven, nøyes han ikke med å tilkjennegi sin vilje - han utvirker i dem å ville og å kunne og gjør dem til det, han ønsker. Vår oppgave er derfor ikke å tenke på loven, men å vandre med Kristus (d. v. s. vandre i Ånden eller i friheten), da oppfyldes lovens krav i oss på en befriende måte, som vi som regel ikke selv er oss bevisst.
2. Paulus i Antiokia (2:11-21)
,,Men
da Kefas kom til Antiokia, trådte jeg opp imot ham like i hans åpne
øyne, for dømt var han" (2:11) Således innleder han dette avsnitt
om en skjellsettende begivenhet i menighetens historie. Han satte sitt vennskap
med Peter på spil, heller enn å selge evangeliet. Han beviste her, at han
sannelig er apostel, Guds apostel, og ikke står tilbake for de andre apostler
på noe punkt. Snarere kunne man hevde, at han er forut for dem i innsikt
og fasthet.
Hvor
var det, Peter sviktet? Jo, ,,før det kom noen fra Jakob, pleide han nemlig
å spise sammen med hedningene, men da de var kommet, trakk han seg
etterhånden tilbake og skilte seg ut av frykt for
de omskårne. Og sammen med ham hyklet også de øvrige jøder,
så endog Barnabas ble dratt med av deres hykleri" (2:12-13).
Men så kom det noen fra Jakob i Jerusalem
- og plutselig kom det en sky over den glade og fri forsamling av brødre og
søstre i Herren - Peter trakk seg nemlig tilbake fra fellesskapet - og lidt
etter trakk de andre jødekristne seg også tilbake - selv den elskelige Barnabas
trakk seg tilbake!
Så satt de kristne av hedningerot alene
tilbake - gleden var borte - lovsangen forstummede - stemningen var trykket
- man lot dem jo vite, at de ikke var riktige kristne, som man kunne ha fellesskap
med - det fattedes dem noe - ja, noe vesentlig - noe så vesentlig, at en apostel
mente, det utelukkede dem fra samfunn med ham.
Hva
var det? De trodde jo på Jesus og elsket ham. ? Han var død for dem og hadde
båret deres synder. Han
Nei,
det var i virkeligheten det, Peter lot dem vite
Peter
innså neppe konsekvensene av sitt skritt - Barnabas ei heller - de ville blod
,,holde fred" med dem, som var kommet fra Jerusalem, og forsto ikke,
at de forrådet Kristus og forvansket evangeliet, ja ødela det.
Men
Paulus så det! Derfor nølte han ikke, men trådte med det samme frem - Peter
og de andre gikk jo ikke rett frem etter evangeliets sannhet - og sa til Peter
i alles påhør: ,,Når du, skjønt jøde, lever på hedensk og ikke på jødisk vis
(således som du gjorde, da du satt til
Om
de følgende vers er en del av Paulus' oppgjør med Peter eller er hans egen
kommentar dertil, er ikke ganske klart, men spiller ingen avgjørende rolle,
da de under alle omstendigheter representerer hans tankegang:
,,Vel
er vi jøder av fødsel og ikke syndere av hedensk byrd - (Gud har skjenket
oss mange privilegier, loven, gudstjenesten, pakten) - men da vi vet, at ingen
(verken jøde med alle sine privilegier, loven, gudstjenesten og pakten, eller
hedning uten disse privilegier), blir rettferdiggjort av lovgjerninger, men
kun ved tro på Kristus Jesus, så har vi også satt vår tro
til Kristus Jesus, for at vi måtte bli rettferdiggjorte av tro
på Kristus og ikke av lovgjerninger, for av lovgjerninger vil intet
menneske bli rettferdiggjort" (2:15-16).
Dette
er evangeliet i et nøtteskall - i dette avsnitt fant Luther hjelp
i sin fortvilte kamp for å komme til å bestå for Gud. Her taler Paulus om
å bli rettferdiggjort og fører oss dermed hen til det altavgjørende
i tilværelsen: Hvorledes står vi den dag, Gud avsier sin endelige
dom over oss? Det er spørsmålet over alle spørsmål. Får vi visshet
om å kunne bestå for Gud på hin dag, løses alle andre spørsmål som en følge
herav ,,av seg selv". Allerede i den gamle pakt forkyntes det, at ,,for
deg er ingen, som lever, rettferdig" (Salme 143:2) - det visste Peter
og Barnabas og de fra Jerusalem - enn ikke den mest nidkjære blant menneskenes
barn kunne bestå for Gud - gjennom nok så mange og nok så helhjertede lovgjerninger
vil ingen komme til å stå rettferdig for Gud på hin dag, da enhver skal trede
frem for Gud, som han er.
Nei,
kun ved tro på Kristus Jesus blir et syndig menneske rettferdiggjort.
,,Alle har jo syndet og mangler herligheten fra Gud og blir rettferdiggjorte
uforskyldt av Hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus, hvem Gud ved Hans
blod fremstilte som sonemiddel, ved tro" (Rom. 3:23-25). Kun ved
tro - altså ikke ved tro pluss gjerninger (det ville slett ikke være
ved tro) - kun ved tro - ikke slik å forstå, at troen er menneskets
prestasjon, til gjengjeld for hvilken Gud rettferdiggjør ham, men slik, at
mennesket intet har å rose seg av, fordi det ikke
har kostet ham noe, men Gud alt, å tilveiebringe menneskets rettferdiggjørelse
- kun ved tro således
å forstå, at så snart mennesket tror på seg selv, kommer det bort fra Guds
rettferdighet kun ved tro
uten noen egen rettferdighet - kun ved tro på Jesu Kristi
rettferdighet - kun ved tro på Jesus Kristus! Men - nå kommer
den sedvanlige innvending - dette kan ikke unngå å føre til overfladiskhet
og lettsinn
Samme
erfaring hadde Peter selv gjort. Hvordan kunne han da forlade troens enkle
vei og tvinge sine brødre og søstre av hedningerot til å gjøre det samme
- det kunne jo kun lede bort fra Kristus - tilbake til loven og dermed tilbake
til synden!
For
ved loven er jeg død for loven, for at jeg kan leve for Gud" (2:19).
Han hadde satt al sin kraft inn på å behage Gud ved å oppfylle loven og
hadde opplevd, ikke at loven levendegjorde ham, for det kan den ikke (3:21),
men at den var en bokstav, som slo ham i hjel
Derfor
skriver han: ,,Med Kristus er jeg korsfestet" (2:19).
Det må forstås rent evangelisk og ikke mystisk, som var det
noe, som foregikk inne i sjeledypet og kunne etterspores der - det har intet
med sjeleskvulp å gjøre - det er et evangelium, et gledesbud,
som vi kun tilegner oss ,,med blikket på Kristus", altså bortvendt
fra oss selv, oppadvendt imot Ham - det skjedde, da Kristus ble korsfestet
og har ikke noe å gjøre med Paulus' subjektive erfaring - det er Kristi
verk, ikke Paulus' - det er som sagt ikke mystikk, ikke religion, eller
selvpineri eller selvsuggesjon, men Guds evangelium - ,,med Kristus er jeg
korsfestet, og det er ikke lenger meg, som lever, men Kristus lever
i meg" - også dette er
evangelium, altså en guddommelig gave
Derfor
ville han ikke være med på å oppheve Guds nåde, således som Peter og Barnabas
hadde gjort, for var det rettferdighet å få ved loven, da var Kristus død
til ingen nytte (2:21). Det var i virkeligheten det, Peter og de andre hadde
forkynt, da de trakk seg tilbake fra deres brødre av hedningerot: ,,Kristus
er død til ingen nytte for dere, for dere må se å komme til å stå helt riktig
for Gud ved deres egne gjerninger!" Fryktelig å komme til å forråde
Kristus og menneskene således!
-
Dermed er hans korte selvbiografi ferdig. Han har bevist, at han -
om noen - kjenner evangeliet, og at han om noen er en apostel. Ingen bør heretter
heve røsten i protest mot Herrens tjener Paulus. Han er verd å lytte til.
Han kan hjelpe galaterne. Han kan hjelpe oss!
Guds barn
og loven
Friheten
i Kristus
Falske brødre
Peter svikter
Strekker
Kristus ikke til?
Evangeliet
Ved tro alene
Egenrettfer-
dighet leder
til synd
Død for loven
Korsfestet
med Kristus
Ikke oppheve
Guds nåde