Det Gamle Evangelium
Vi
vet ikke med sikkerhet, hvem galaterne var. Muligvis var det
dem, Paulus vant for Herren under sin første misjonsreise (Ap. G. 13 og 14),
altså menighetene i Antiokla i Psidien, Ikonium, Lystra og Derbe.
Er dette tilfellet, må Galaterbrevet sikkert anses for det første av Paulus'
brev, skrevet før apostelmøtet i Jerusalem (Ap. G. 15) i år 48 eller 49. Mange
sakkyndige hevder imidlertid, at galaterne bodde i den nordlige del av det
nåværende Tyrkia, og at brevet er skrevet langt senere. Vi vil senere berøre
dette problem, som for øvrig ikke er av avgjørende betydning for forståelsen
av brevet.
Anledningen
til brevet er ganske klar. Etter at Paulus hadde ført galaterne til frelsende
tro på vår Herre Jesus Kristus, kom det fra Jerusalem noen andre arbeidere,
som tilbød å hjelpe galaterne ,,videre frem" i livet med Gud. De fortalte
dem, at Paulus ikke hadde gitt dem alt, det som var å få fra Herren.
Ville de ,,videre frem", måtte de ,,naturligvis" selv vise sig helhjertede.
De kunne ikke regne med å nå frem til målet på så billig en måte som den,
Paulus hadde anvist. Vel var tro nødvendig - det hadde Paulus rett i - men
for å bevise, at de virkelig ,,var helt med Herren", måtte de la sig
omskjære. Det stod ganske klart å lese i Skriften. At Paulus
ikke hadde lært dem det, skyldtes ganske enkelt, at han ikke var noen riktig
apostel. Han var en ensporet, med egne ideer. De virkelige apostler så helt
annerledes ,,alvorlig" på livet med Gud. De tok det ikke så lett, de
visste, at Gud er hellig og fryktelig; de lærte derfor ,,lydighet", frem
for alt imot Guds vilje, således som den
Galaterne
kunne ikke motstå disse ,,hellige" og ,,helhjertede" menn. Deres
argumenter var underbygget av Skriften. De kom med et ,,vektigere" evangelium
enn Paulus. Deres appell til ,,helhjertethet" og ,,lydighet" var
innlysende riktig. De ville derfor ikke ,,stå Gud imot" eller ,,vike
tilbake for noe offer" - de var rede til å la seg omskjære, for de ville
,,videre frem".
Da
dette kom Paulus for øre, blev han grepet av sorg, for han visste, at den
nye lære var en løgn, og at den ikke kunne hjelpe galaterne så meget som ét
skritt videre frem i livet med Gud, men tvert imot ville føre dem bort fra
ham. Derfor skrev han sitt brev.
Inndelingen
gir stort sett seg selv. De to første kapitler er et forsvar
for hans eget apostolat. De inneholder en kort selvbiografi, som viser, at
Paulus virkelig er apostel, og at det evangelium, han forkynder, er Guds evangelium,
som de andre apostler intet har hatt å føye til. De to neste kapitler
(3 og 4) beskjeftiger seg med, hva Skriften (Det gamle Testamente) lærer.
Her viser Paulus, at hans evangelium allerede var forkynt for Abraham, vår
fader i troen, og at loven, som kom til flere hundrede år senere, ikke kan
sette evangeliet (Guds løfte) ut av kraft. De to siste kapitler
beskjeftiger seg med det praktiske liv. Her viser Paulus, at evangeliet ikke
fører til lettsindighet, men at det er en Guds kraft til et frigjort liv i
hellighet.
Hvem var
galaterne?
Anledningen
til brevet