Det Gamle Evangelium
Den
sjette preken over Jesu
Kristi lidelse Matt.
26,47-57; Mark. 14,43-53; Luk. 22,47-54; Joh. 18,2-13. Inngang I l. Mos. 37,12
fig. leser vi, at det fromme barn Josef besøkte sine brødre, da de voktet
får i ørkenen. Og da de så ham langt borte, rådslo de om å drepe ham
og sa innbyrdes: Se, der kommer denne drømmeren! Kom nå og la oss slå
ham i hjel og kaste ham ned i en av brønnene her, også vil vi si: Et
vilt dyr har ett ham opp. Så får vise hva det blir av hans drømmer.
Men fordi hans eldste broder Ruben ville ugjerne at Josef skulle bli
drept, så gav han det råd at de skulle kaste ham levende ned i en brønn,
og det skjedde. Så satte de seg til å holde måltid; og da de så opp,
fikk de se et reisefølge av ismaelitter som kom fra Gilead, og deres
kameler bar krydderier og balsam og ladanum; de var på vei med dette
ned til Egypten. Og da kjøpmennene reiste frem der, besluttet de å selge
sin broder, og drog ham opp av brønnen, og så solgte de Josef til ismaelittene
for tyve sekel sølv. De førte ham ned til Egypten. Dette er et skjønt
forbilde på den himmelske Josef, vår Herre Jesus Kristus. For likesom
Josef blir av sine brødre forrådt og solgt, så har det og gått vår Herre
Kristus. Og likesom Josef ble solgt av hat og avind av sine brødre,
for at hans drøm ikke skulle bli sann og gå i oppfyllelse - da han hadde
drømt at solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for ham - og at
hans brødre ikke måtte få ham til herre, at de måtte tjene ham: likeledes
har det og gått vår Herre Kristus, så som Herren selv sier at jødene
har sagt: «Vi vil ikke at denne skal råde over oss,» kom, la oss
slå Ham i hjel! Matt. 21,38). Men likesom Guds råd har gått frem
med Josef, at Han allikevel har gjort ham til en herre over sine brødre
(og de har ved det at de solgte ham, befordret ham til hans herlighet):
så kunne og Kristi fiender ikke hindre Guds råd, ennskjønt de forakter,
selger og dreper Ham; derved befordrer de Kristus til Hans herlighet. Vi
vil i denne preken tale om følgende fire stykker: 1.
Hvorledes Kristus er blitt forrådt av Judas. 2.
Kristus ville ikke at man med sverd skulle forsvare Ham. 3.
Om vår Herres Kristi forsvarstale imot yppersteprestene. 4.
Hans disipler forlot Ham. Herre Jesus vær
med oss! Amen.
Det
første stykke Her begynner nå
Herrens utvortes lidelse. Om Hans innvortes sjelelidelse og hjertekval
har vi forut hørt. Nå begynner Hans legemlige lidelse, og begynner fra
det falske vennskap og broderskap. For ettersom Herren skulle lide alt
det som kan ramme et menneske, så har Han og måttet lide dette, at Han
av falske venner og falske brødre er blitt bedratt og forrådt. Og for
det første er dette for Herren et stort utvortes og innvortes kors,
at Han av sin egen disippel blir forrådt. Er ikke dette en stor djevelsk
falskhet? Evangelisten Johannes omtaler i kap. 13, at djevelen hadde
innskutt i Judas hjerte at han skulle forråde sin Herre. Og til det
er Judas blitt bedratt av gjerrigheten og at han måtte ha gunst og ære
hos yppersteprestene. Altså har kjærligheten til penger og ærgjerrigheten
bedratt ham til legeme og sjel, ja, historien omtaler at Satan helt
og holdent har faret inn i ham. Er ikke det skrekkelig,
at den onde fiende ved gjerrighet og timelig ære besitter mennesket?
Derfor sier ap. Paulus i 1. Tim. 6,10 -11: Vi har her i vår
Herre Kristus en trøst, at vi må være tålmodige og anbefale det til
Gud, når vi blir betynget med slike falske venner. Herren klager over
dette i Sal. 41,10: «Også den mann som jeg hadde fred med, som jeg stolte
på, som åt mitt brød, han oppløftet sin hæl imot meg.» (Likeså Sal.
55, 13-14). Hvorledes forrådte Judas Herren? Med kyss; - og Herren forundrer seg over denne store djevelske falskhet, og sier: «Judas, forråder du Menneskesønnen med et kyss?» Likesom Han ville si: «Er da ikke dette en djevelsk, forræderisk og mordersk falskhet.» Se, elskelige, dette er en Satans kunst; han fremstiller det for menneskene så godt, så honningsøtt, med så mange kjærlighetsbevisninger og smigrerier, og søker dog derved intet annet enn menneskenes evige fordømmelse. Et
sådant kyss gav også
den gamle slange våre første foreldre i Men hvorledes forholder
Herren seg imot sin forræder? Min venn, sier Han, hvorfor
er du kommet? Forråder du Menneskesønnen med et kyss? Se Herrens
store vennlighet; med hvilken stor tålmodighet, langmodighet og saktmodighet
har Han ikke båret og tålt Judas! Der ser dere, med hvilken stor godhet
Kristus har overvunnet ondskapen hos Judas. Falskheten hos Judas er
stor, den kunne ikke være større. Kristi åpenhjertighet og vennlighet
er meget større, den kunne ikke være større. Kristus oppfylte det Han
selv sier: «Elsk eders fiender, velsign dem som forbanner eder» (Matt.
5,44). Og likesom ap. Paulus sier: «La deg ikke overvinne av det onde,
men overvinn det onde med det gode (Rom. 12,21). Det
annet stykke Herren forbyr Peter
å gripe til sverd. 1) Fordi vår
Herre Kristus ikke er noen verdslig konge, og Hans rike er ikke av denne
verden (Joh. 18,36), så vil Han ikke gjøre seg bruk av det verdslige
sverd. Herren har anbefalt ap. Peter et annet sverd som heter: Våk
og be, at dere ikke skal falle i fristelse. Jesaja beskriver dette
sverd i kap. 30,15: «I hvile og tillit skal deres styrke være.»
Med dette sverd blir Kristus forsvaret, og derved erholdes seier; Gud
seirer i korset i vår svakhet. Våre stridsvåpen, sier ap. Paulus, er
ikke kjødelige, men mektige for Gud til å forstyrre alt som opphøyer
seg imot Kristus (2. Kor. 10,4.5). Det er utrolig for fornuften hva
de troendes bønn formår. Den forhindrer onde anslag, og fører hindringer
i fiendens vei, som man vel ikke hadde kunnet tenke seg. «Guds ord er levende
og kraftig, og skarpere enn noe tveegget sverd» (Hebr. 4,12). Kristus
behøver intet utvortes sverd til sin beskyttelse, Han beviser sin makt
i sitt ord, hvorfor Han og slo den hele skare med deres sverd og stenger
til jorden med disse ord: «Det er meg,» da vek de tilbake og falt til
jorden. Her har Kristus vist hvori Hans makt består: Ordet er sverdet
som utgår av Hans munn (Åpb. 1,16), Hans munns ris som Han slår jorden
med, og Hans leppers ånd hvormed Han dreper de ugudelige (Jes. 11,4).
Jernspiret som sønderslår dem likesom leirpotter (Sal, 2,9), og røsten
som er som lyn og torden, (Sal. 29,3). Og om Han hadde
villet ha en livvakt, så hadde Han jo, som Han sier til Peter, kunnet
utbe av sin Fader mer enn tolv legioner engler. Hans kirke skal beskyttes
ved bønnen og ved engler. Ja, Han sier at Hans seier består den, at
Han drikker den kalk som Hans Fader har gitt Ham. I tålmodighet og lidelse
består de kristnes seier. Lactantius sier:
«Religionen skal man ikke forsvare med å drepe andre, men med å avdø
seg selv; ikke med raseri, men med lidelse; ikke med synd og last, men
med tro.» Men at paven fører
det verdslige sverd, som ikke er befalt ham, det Det er åpenbart,
at Herren gjerne og frivillig har lidt av stor kjærlighet til Gud og
nesten. For det er den rette kjærlighet, gjerne å gjøre Guds vilje (Sal.
40,9). Og det er den aller største kjærlighet til menneskene: å dø for
dem, og ved en så smertefull død å forløse dem fra den evige død. Det er den største
og mest fullkomne lydighet: å bli en forbannelse på treet og dø på det.
Og derfor er også Gud fullkommen forsonet ved denne fullkomne lydighet,
Guds vrede vendt fra oss, synden utslettet, alle menneskers ulydighet
forsonet og den evige straff tatt bort. O store Kristi kjærlighet og
barmhjertighet! Hvorledes kunne vi nok takke Ham derfor i evighet? Hvorledes
kan et menneske være så grov og utakknemlig, at han ikke skulle ha sin
Herre Kristus hjertelig kjær derfor, og hvile i Hans kjærlighet og fornøye
seg i den? Det
tredje stykke Dere er
gått ut som mot en røver. Tre ting gir Herren
til kjenne med disse ord: a) sin
uskyldighet; b) sin makt,.
c) og deres blindhet. Han
vil si: Om jeg var skyldig i en misgjerning og var en røver, så hadde
dere rett til med væpnet hånd å overfalle meg. Men at jeg er ganske
uskyldig, er derav åpenbart at jeg daglig har vandret iblant dere, ikke
hemmelig, men offentlig, i skolene, i templet hvor alle jøder kommer
sammen, og ingen har lagt hånd på meg. Derav kan dere jo merke, at jeg
ikke har fortjent at dere overfaller meg. Kjære, betenk dog hvilken stor
blindhet det er, og hvilken mørkes makt som har overfalt dere. Om man
hadde rett mot meg, så hadde dere jo kunnet finne meg om dagen, og hadde
ikke behøvd å overfalle meg om natten og i mørket. Disse ord er nå elskelige i Herren,
bedrøvelige ord med hvilke Herren gir til kjenne sin uskyldighet, for
dermed å erindre oss om hvilken stor utakk Han har fått for sine velgjerninger
og kjærlighet. Og hvorledes Han har forsøkt å bevege høvedsmennene og
de øverste til å erkjenne sin uskyldighet, og bevege dem til omvendelse. Herren vil også lære oss: At
om vi lider stor vold av verden, og lider det også tålmodig, er det
derfor ikke forbudt å legge vår uskyldighet for dagen, og trøste oss
derav offentlig. Det er et stort mørke og djevelens
forblindelse, når man forfølger Det
fjerde stykke Det er ikke et lite kors å være
forlatt av sine venner, ja, av alle mennesker. Dette kors har Herren
også måttet erfare, for at Han måtte kjenne all menneskelig elendighet.
Hans disipler forlot Ham. Akk, vi har forlatt Gud, derfor måtte Kristus
betale, i det Han en liten tid har vært forlatt av alle mennesker, av
engler, og av Gud (Sal. 22,2). Hvorledes klager Han ikke i Sal. 31,12.13:
«For alle mine fiender har jeg vært en spott, ja, en meget stor spott
for mine naboer og en skrekk for mine kjenninger; de som ser meg utenfor
huset, flyr for meg. Jeg er glemt av hjertet som en død, jeg er blitt
som et fordervet kar.» Men Herren trøster seg i denne
forlatte tilstand. Han sier i Joh. 16,32: «Se, den time kommer, og er
allerede kommet, da dere skal spredes hver til sitt og late meg alene;
dog jeg er ikke alene, for Faderen er med meg.» Måtte også dette være
alle deres trøst som er forlatte: At når mennesker forlater oss og blir
utro, så blir dog den beste venn hos oss, nemlig Faderen, Sønnen, den
Hellige Ånd og de hellige engler. Ap. Paulus sier også i 2. Tim. 4,16.17:
«I mitt første forsvar var ingen med meg, men alle forlot meg; gid det
ikke tilregnes dem. Men Herren stod meg bi og styrket meg. Og Herren
skal fri meg fra all ond gjerning og frelse meg til sitt himmelske rike.»
Det lover oss også Gud Herren i Jes. 41,10: «Frykt ikke, for jeg er
med deg! Se deg ikke engstelig om, for jeg er din Gud! Jeg har styrket
deg og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferdighets høyre hånd.» |