Det Gamle Evangelium
Syvende
prediken Av
Martin Luther Jesus
blir dømt til døden Tekst:
Matt. 27, 11 - 31. Men Jesus sto
for landshøvdingen; og landshøvdingen spurte Ham og sa: Mine elskede! Dere
har i forrige prediken hørt om den rettergang som ble holdt mot den
Herre Kristus for yppersteprestene. Nå følger videre hva som hendte
etter at de hadde ført Ham for Pilatus. Evangelistene skriver litt forskjellig
om dette. Årsaken er at hver enkelt ikke omtaler alle stykker. Den ene
skriver om det, den annen om noe annet. Det er derfor nødvendig at man For det første skriver
evangelisten Johannes at jødene meget tidlig hadde ført Jesus fra Kaifas'
hus til domshuset. Der ville de imidlertid ikke gå inn, for at de ikke
skulle bli urene, og da ikke kunne ete påskelammet. For kom de Da nå disse hellige
folk ikke ville gå inn i domshuset, måtte Pilatus gå ut til dem. Han
sa da til dem: Hva klagemål fører dere mot dette menneske? De
svarte frekt og stolt: Var ikke denne en misdeder, da hadde vi ikke
overgitt Ham til deg. (Joh. 18, 29. 30.) De lot som om de var så
oppriktige og fromme at man ikke kunne vente at de ville gjøre noe galt. Vi ser her av lidelseshistorien
hvordan det går de kristne i verden. For som det gikk Kristus, deres
hoved, slik går det også de kristne til alle tider. Yppersteprestene
og de eldste vil at Pilatus skal respektere deres vitnesbyrd og myndighet,
så vel deres geistlige som deres verdslige, og tro at de ikke kan fare
vill eller ta feil, fordi de etter loven er de fornemste blant folket. Pilatus møter dem
imidlertid på en fin måte med disse ord: Ta dere og døm Ham etter
deres lov! Det er som om han ville si: Vi romere pleier ikke å dømme
noen uten etter forutgående kjennskap til saken. Er det rett hos dere,
jøder, kan jo dere avlive Ham. Jeg vil ikke gjøre det. Av dette ser
man at jødene ikke helt trodde seg selv, selv om de hadde tenkt nøye
over alt. De var redde for at deres klagemål ikke skulle holde stikk.
Likevel ville de ikke la dette være ubesvart, for det gjorde dem meget
ondt, og derfor svarer de: Johannes legger
her til disse ordene: For at de likevel
kunne anklage Han for noe, anklaget de Ham ifølge Lukas med disse ordene:
Denne finner vi at Han forvender folket og forbyr å gi keiseren skatt,
og sier om seg selv at Han er Kristus, en konge. (Luk. 23, 2.) Han
må tåle å bli beskyldt for å være en opprører som vender folket vekk
fra keiseren og forbyr å gi ham skatt, og som selv vil være konge. Således blir evangeliet
den dag i dag spottet av paven, kardinalene, munkene osv. De beskylder
det for å være en opprørsk lære. De sier at dersom man ikke i tide stanser
det, kommer all verdslig øvrighet i forakt og ingen vil gi det noe i
skatt. La dette gjøre deg ondt, og takk Gud for at du vet de lyver som
fortvilte skurker, som Herrens giftigste fiender og de største bespottere
av Hans evangelium. Evangeliet har å gjøre med andre og viktigere saker.
Det lærer nemlig hvordan du kan bli forløst fra synden og komme til
det evige liv alene ved troen på Guds Sønn. Dette lærer evangeliet deg.
Med verdslige saker har det ikke å gjøre, men lar dem være slik som
Gud allerede ved den verdslige øvrighet har forordnet dem. ja, det lærer
deg å lyde dem. Da
Pilatus nå hørte denne klage, svarte han ikke på den med en gang, men
gikk, som Johannes sier, inn i domshuset og kalte Jesus for seg og sa
til ham: Er
du jødenes konge? Jesus
svarte ham: Taler
du dette av deg selv, eller har andre sagt deg det om meg? (Joh. Pilatus svarte som
en stolt romer: Med dette vil Han
omtrent si: Dersom mitt rike hadde vært av denne verden, hadde jeg kommet
med en stor flokk bevæpnede folk til byen og slått mange i hjel. Jeg
gjør imidlertid ingen av delene. Det blir verken trukket sverd eller
slått i hjel. Ingen konge inntar et rike på den måten at ingen strider
for ham. Det gjør imidlertid jeg. Ingen strider for meg, og mine disipler
og tjenere til og med flykter fra meg. Du kan derfor ikke bare forstå
det av min tale, men til og med se og skjønne det av mine gjerninger
at jeg ikke er en verdslig konge, og at mitt rike ikke er av denne verden.
På denne måten forsvarer Herren seg mot jødenes klagemål og gjør sine
anklagere til skamme som offentlige løgnere for landshøvdingen Pilatus. Da sa Pilatus til
Ham: Så er du dog en konge? Du har jo bekjent at du ikke er en
verdslig konge, og at ditt rike ikke er av denne verden. Men når du
likevel sier at du er en konge og har et rike, så spør jeg deg: Hva
er du da for en konge, og hva for et rike er det du har? Jesus svarte: Du
sier det; jeg er en konge. Jeg er dertil født og dertil kommet til verden
at jeg skal vitne Vil du vite hva
for en konge jeg er, og hva for et kongerike jeg har? Jeg vil si deg
det: Mitt kongerike kalles og er et sannhetens kongerike. Det
har ikke å bestille med løgn og falskhet, men er et evig kongerike,
og i det er det evige og sanne ting, og jeg er sannhetens Konge. Til
det er jeg født, og det er mitt embete. Jeg er kommet til verden for
at jeg skal predike sannheten, og for at verden skal anta den. Dette
forkynner jeg for alle mennesker, enten det er konger, keisere, borgere,
bønder, høye eller lave. Således holdt Kristus en vakker og herlig prediken
i retten og for Pilatus. I den gjorde han en klar forskjell mellom sitt
rike og verdens rike. Pilatus hørte nå
at Jesus ikke var en verdslig konge, og at Hans rike ikke var av denne
verden, men at Han var en sannhetens Konge. Jesus understøttet og hjalp
jo keiseren med sin lære og prediken mer enn Han skadet ham. Pilatus
spurte derfor: Hva er sannhet? Med dette ville han si: O, du
elendige Jesus, hva for en elendig konge er ikke du! Er du en sannhetens
Konge, så er du en ussel konge. For den som vil bli rik og komme til
ære, må ikke begynne med Gud og æren eller ha å bestille med sannhet.
Omgåes du med sannhet, så gå bare bort. Du narrer ikke meg med kongeriket
ditt. Bærer du ikke rustning, og lar du ikke dine tjenere stride for
deg, så gjør du, om Gud vil, verken meg eller keiseren noen skade. Han
tenkte nemlig at Kristi rike var et rike som man bare forestilte seg,
eller oppførte som et skuespill. Med
disse ordene til Pilatus: Hva er sannhet?
er vår tid treffende skildret. På samme måte går det jo Her
ser man at også dette anslaget som yppersteprestene og de eldste hadde
besluttet mot Kristus, gikk over styr. Likesom deres krav, at Pilatus
skulle la Jesus henrette uten forhør, ikke lykkes for dem, så lyktes
heller ikke deres anklage for opprør. Også i dette ble disse hellige
folkene gjort til skamme. Da
nå Pilatus hadde forhørt Herren tilstrekkelig, gikk han igjen ut til
jødene og sa: Jeg finner ingen skyld hos Ham. Jeg finner ingen
grunn til anklage hos dette menneske. Men jødene fortsatte og sa, som
Lukas skriver (Luk. 23, 5-12): Han opprører folket, idet Han lærer
over hele Jødeland, fra Galilea av, hvor Han begynte, og like hit. Da
Pilatus hørte om Galilea, spurte han om det menneske var en galileer,
og da han fikk vite at Han hørte under Herodes' herredømme, sendte han
Ham til Herodes, som også var i Jerusalem i de dager. Og da Herodes
så Jesus, ble han meget glad; for han hadde i lang tid ønsket å få se
Ham, fordi han hadde hørt meget om Ham, og håpet å få se et tegn av
Ham. Han spurte Ham da med mange ord; men Jesus svarte ham intet. Og
yppersteprestene og de skriftlærde sto og anklaget Ham hårdt. Men da
Herodes med sine krigsfolk hadde foraktet og spottet Ham, kastet han
et hvitt kledebon om Ham og sendte Ham til Pilatus igjen. Den dag ble
Pilatus og Herodes venner med hverandre; før hadde de vært hverandres
fiender. Noen
forundret seg sikkert over at Slike
folk fortjener ikke samkvem med noen. De er hyklere, som bare later
som om de er fromme og taler gode ord. I Mark. 6,20 står det om Herodes
at han var redd for Johannes, fordi han visste han var en from og hellig
mann. Ja, Herodes adlød ham i mange saker og hørte gjerne på ham. Men
det er ikke deres alvor. De er bare spottere, som holder evangeliet
for en fabel og de kristne for store dårer, som for sin tros skyld setter
seg opp mot store herrer og setter det de har på spill. Av den grunn
skal man verken tale med eller svare slike folk, likesom Kristus her
gjorde med Herodes. Man
skal også legge merke til at Herodes og Pilatus for Kristi skyld blir
gode venner, skjønt de før var fiender. På samme måte går det også for
seg den dag i dag. Alle som ellers ikke kan fordra hverandre, setter
seg med væpnet makt mot evangeliet. Den ene biskop kan ikke komme overens
med den annen. Den ene orden har imot den annen. Enhver vil være den
beste, ha fortrinn for andre og undertrykke og kue andre. Men når Kristus
kommer på bane, og Hans evangelium vil trenge seg fram, blir de alle
enige. Da er de Da
nå Herren igjen ble ført fra Herodes til Pilatus, kalte Pilatus yppersteprestene
og de øverste og folket sammen, og sa til dem: Dere har ført dette menneske
til meg som den som forfører folket til fra fall; og se, jeg har forhørt
Ham for dere og finner ingen av de saker hos dette menneske som dere
anklager Ham for. Herodes heller ikke; for jeg sendte dere til ham;
og se, Han har ikke gjort noe som fortjener døden. Derfor vil jeg refse
Ham og gi Ham løs. Men på høytiden måtte han gi dem én løs. (Luk.
23, 13-17.) Både
Pilatus og Herodes visste at Herren var uskyldig. Ennå i vare tider
styrer Gud det slik at de som har makten, må bekjenne
at de kristne blir behandlet urettferdig. Da Pilatus ikke fikk utrettet
noe med å sende Jesus til Herodes, prøvde han på to måter å få Jesus
fri. Den første måten var at han sa til folket: Dere har en skikk, og
ifølge den pleier jeg på høytiden å gi dere en fange fri, den dere selv
vil. Nå har jeg en fange ved navn Barabbas, en opprører og morder. Han
hadde nemlig i et opprør begått et mord, og var, ifølge Matteus, meget
beryktet. Hvem vil dere at jeg skal gi dere løs, Barabbas eller Jesus,
som kalles Kristus? Pilatus
var en klok mann, og tenkte slik: De ber ikke om Barabbas, men om Jesus,
som både kong Herodes og jeg, ja de selv i sin samvittighet, holder
for uskyldig. Derfor sier han: Jeg vil ikke gi dere noen annen fri enn
Barabbas, den største forbryter blant alle de fanger jeg har. Dette
var meget gjort av en hedning. Men
er det ikke skrekkelig å høre av dette hellige folk at de alle roper:
Ikke Da
de nå ba om Barabbas og fornektet Jesus, måtte Pilatus holde sitt løfte.
Han måtte gi dem denne storforbryter fri, han som hadde fortjent døden.
Det kan man kalle en kristelig lidelse. Ja, slik går det Kristus og
Hans evangelium her på jorden. Til og med tre og stein må bevitne uskyldigheten
til den Herre Kristus og Hans evangelium. Pilatus
tenkte da som så: Selv om yppersteprestene og jødene er temmelig onde
og giftige, tror jeg likevel at de vil bli tilfredse når de ser at jeg
har latt Ham piske så grundig. Av den grunn overga han Jesus til stridsmennene
i salen. Disse kledde helt av Ham og hudstrøk Ham på det grusomste.
For dersom man gir slike karer en finger, tar de hele hånden. Og
stridsmennene flettet en krone av torner og satte den på Hans hode,
og de kastet et purpurklede om Ham og sa: Vær hilset, du jødenes konge!
Og de slo Ham i ansiktet (Joh. 19, Her
og i hele lidelseshistorien ser du, kjære kristen, hvordan djevelen
har utøst hele sitt giftige, bitre og djevelske Pilatus
har ennå håp, og forsøker om Han på en annen måte kan få Ham fri. Etter
at stridsmennene hadde hudstrøket Jesus og igjen iført Ham purpurkledet
og satt tornekronen på Ham, førte han Ham ut og sa til dem: Se, jeg
fører Ham hit til dere, for at dere skal vite at jeg ikke finner noen
skyld hos Ham. Jesus
gikk da ut og bar tornekronen og purpurkledet. Og han (Pilatus)
sa til dem: Se det menneske! (Joh. 19, 5.) Det var som om Pilatus
ville si: Dere skal være tilfredse med denne straff, for deres anklage
er jo helt intetsigende, Hans uskyldighet derimot åpenbar. Heller ikke
dette hjalp. For da yppersteprestene og tjenerne deres så Jesus, og
merket at Pilatus gjorde seg umake med å få Ham fri, ropte de: Korsfest,
korsfest! Denne urimelighet gjorde Pilatus ondt. Han visste nemlig,
som Matteus sier, at de hadde overgitt Ham av hat. Derfor svarte han
dem igjen: Ta dere Ham og korsfest Ham! for jeg finner ikke noen
skyld hos Ham. Jødene svarte ham: Vi har en lov, og etter denne vår
lov er Han skyldig til å dø, fordi Han har gjort seg selv til Guds Sønn. Med
dette angrep de Ham med sitt Her
ser vi to av dydene til djevelen, nemlig løgn og mord. Dem må Kristus
tåle med tålmodighet, og de uskyldige kristne må også bære dem. De virkelige
gudsbespottere, forførere og mordere bærer navn av hellige, rettskafne
og fromme lærere og ledere, som viser folket veien til himmelen. Guds
sanne tjenere og rettskafne lærere og ledere må derimot tåle å bli skjelt
ut for gudsbespottere og folkets forførere.
Under dette skinn forfører man verden. Nå
ble Pilatus enda mer redd. Han tenkte nemlig at Jesus muligens kunne
være en av de gamle gudene til hedningene. Men da han talte store ord
om sin makt, holdt Jesus en god og skarp prediken for ham. Og da Pilatus
hørte at også denne beskyldning av jødene var løgn, strebet han alt
det han kunne, for å få Jesus fri. Deretter
gjentar jødene den første beskyldningen sin, skjerper den og sier: Da
Pilatus hørte at jødene ville anklage ham for keiseren, ble han redd
for at keiseren skulle bli vred på ham, som den som ikke på en rett
måte forrettet sitt embete. Av den grunn overga han Jesus til å korsfestes.
Hadde han bare hatt med jødene å gjøre, så hadde Likevel
ga han til sist enda et vitnesbyrd imot jødene. Han tok vann og vasket
sine hender for folkets øyne og sa: Jeg er uskyldig i denne rettferdiges
blod; se dere dertil! Med dette ville han si: Pilatus
avsa da denne dom: Jeg, Pilatus, i den romerske keisers sted, dømmer
denne Jesus til døden på korset, fordi Han har villet være jødenes konge.
Med sine sterke og uavlatelige rop og skrik hadde jødene drevet
Pilatus til denne dom. Dette
er nå fortellingen om det som hendte for landsbyhøvdingen Pilatus. Først
har vi hørt at yppersteprestene og folkets øverste krevde at Pilatus
uten forhør skulle la Jesus henrette. For det annet har vi hørt at de
anklaget Ham for å være en opprører
og morder. Den beskyldningen kunne de ikke bevise. For det tredje at
Jesus ble sendt til kong Herodes. For det fjerde at opprøreren og morderen
Barabbas ble gitt fri, og den uskyldige Jesus ble overgitt til å korsfestes.
For det femte at Jesus ble pisket og jammerlig tilredt, og det uten
at jødene ble tilfredsstilt. For det Jesus
måtte da således dø som en kjetter og gudsbespotter, ja som en forbryter
og morder. Derfor sang de over Ham, da Han hang på korset: Er Han
Israels konge, da la Han nå stige ned av korset, så vil vi tro Ham.
Han forlot seg på Gud; Han fri Ham nå om Han har behag i Ham! Han har
jo sagt: På
samme måte går det også for seg den dag i dag. Først utskjeller paven
og biskopene osv. oss for kjettere. Dersom dette ikke vil hjelpe, sier
de at vi ikke adlyder keiseren, og at man må straffe de ulydige. Likesom
Kristus, vårt hoved, har tålt disse djevelens to dyder, løgn og mord,
således må også vi tåle dem. På denne måte har det gått, og således
vil det gå til verdens ende. Djevelen med sine lemmer: forførere, løgnere
og mordere, fører tittel og navn av sanne ledere, lærere og hjelpere
til livet. Kristus derimot, som er sanndru og livets giver, må dø med
sine lemmer, som en morder, opprører og kjetter. Herren gi oss nåde til vel å tenke over dette, for at vi kan tre i vårt hoveds og vår store yppersteprests fotspor, dersom det samme skulle møte oss! Amen. |