Det Gamle Evangelium
Fjerde
prediken
Men de som hadde grepet Jesus, førte Ham til ypperstepresten Kaifas; der hvor de skriftlærde og eldste var samlet. Men Peter fulgte Ham langt baketter like til ypperste prestens palass; og han gikk innenfor og satte seg hos tjenerne for å se hva enden ville bli. Men yppersteprestene og de eldste og hele rådet søkte etter falskt vitnesbyrd mot Jesus, for at de kunne få avlivet Ham, og fant intet. Og enda mange falske vitner kom fram, fant de ikke noe. Men til sist trådte to falske vitner fram og sa: Denne har sagt: Jeg kan bryte ned Guds tempel og bygge det opp igjen på tre dager. Og ypperstepresten sto opp og sa til Ham: Svarer du intet på hva disse vitner mot deg? Men Jesus tidde. Og ypperste presten svarte og sa til Ham: Jeg tar deg i ed ved den levende Gud at du sier oss om du er Kristus, Guds Sønn! Jesus sa til ham: Du har sagt det. Men jeg sier eder: Fra nå av skal I se Menneskesønnen sitte ved kraftens høyre hånd og komme i himmelens skyer. Da sønderrev ypperstepresten sine klær og sa: Han har spottet Gud! Hva skal vi mer med vitner? Se nå har I hørt gudsbespottelsen. Hva tykkes eder? De svarte og sa: Han er skyldig til døden. Da spyttet de i Hans ansikt og slo Ham på munnen; men andre slo Ham med kjepper. Og de sa: Spå oss, Kriste! Hvem var det som slo deg? |
Hittil
har dere, mine elskede, hørt hvorledes vår Herre Kristus ble forrådt
av Judas i hagen, og hvorledes Han ble fanget av jødene.
Nå følger her hvorledes de førte Ham for ypperstepresten Kaifas og der
anklaget Ham, og hvorledes de ble enige om at de hadde årsak nok til
å overgi Ham til Pilatus og kreve Ham dømt til døden. Denne fortellingen er ikke bare av den grunn så omstendelig fortalt av evangelistene at vi av den skulle se vår Herre Kristi hellige uskyldighet; men en tjener især til at vi ikke skal forarges, om det samme også skulle hende oss. Vi skal alltid se på dette forbilde, for ved det å trøste oss og venne oss til tålmodighet, da det skal gå kirken og evangeliet i verden akkurat som det gikk den Herre Kristus. (Det første, nemlig Hans uskyldighet, vet vi jo ellers av Skriften, nemlig at Han er Guds Sønn, unnfanget av den Hellige Ånd og født av jomfru Maria. Av det må vi jo slutte at Han har vært helt ren og uten all synd.) For dersom det således gikk vår Herre og vårt hoved, Guds Sønn, at Han på falsk grunnlag ble anklaget av yppersteprestene, de skriftlærde og eldste, og av dem overlevert i Pilatus's og hedningenes hender for å korsfestes, hva under er det da om det samme også skulle hende oss? Tjeneren skal ikke ha det bedre enn sin herre, og vi skal glede oss når det kommer så vidt med oss at vi med sannhet kan si med ros; Således gikk det også min Herre Kristus! Vi kan da ha det håp at så sant vi er lik Ham i lidelser, så skal vi også bli lik Ham i herligheten. Ja, vi skal til og med finne trøst, hjelp og redning i lidelsen, før herligheten blir åpenbart. Altså er denne fortellingen for det første skrevet til trøst for oss, for at vi skal være trøstige og tålmodige i lidelser, da vår Herre Kristus selv ikke har kunnet unngå dem. For det annet tjener den oss imot den alminnelige forargelse i verden. For sådanne som her kalles yppersteprester og eldste blant folket, holder enhver gjerne for fromme og hellige folk på grunn av deres embete, stand og vesen. Men lær av dette ikke å se på embetet, for da blir du bedradd. Se derimot heller hvorledes de omgåes med Kristus, og hva for hjerte og vilje de har til Ham. Ettersom du da finner hjertet å være ondt eller godt, skal du dømme dem. Dommen kan da ikke slå feil. Embetet er uten tvil hellig og godt, men den som har embetet, kan likevel være en skurk. For her ser du at yppersteprestene, de skriftlærde, eldste og hele Rådet har ifølge Matteus og Markus vært samlet i huset til Kaifas. Yppersteprester og skriftlærde var slike folk som hadde hele den geistlige myndighet. De eldste og Rådet hadde den verdslige makt. Jesus ble derfor framstilt, bundet og fanget både for yppersteprestene og for Rådet i Jerusalem, det vil si både for den geistlige og den verdslige myndighet. Begge slags øvrigheter var jo samlet, sammen med de beste, høyeste og lærdeste personer som fantes i hele landet. Alle disse i forening avsa dommen og rådslo mot Kristus. Dette er skrekkelig å høre, men likevel verdt å tenke over, at disse to ordener og stender, nemlig den prestelige og kongelige stamme, har samlet seg her mot Kristus. Yppersteprestenes fedre var Moses, Aron og Levi, ja yppersteprestene var jo deres barn og etterkommere. Og disse høye patriarkers barn skulle i den grad forsynde seg at de skulle forråde Kristus og fordømme Ham til døden! Rådsherrenes fedre var Abraham, Isak, Jakob og Juda, ja rådsherrene var jo deres barn og etterkommere. Og disse høye folk skulle gå med på å forråde og selge deres Gud, som var forjettet dem! Det er å undre seg på at Gud ikke ble så vred på begge øvrigheter at Han aldri mer ga oss prester eller verdslig øvrighet. For når disse to stender forfulgte Kristus, hvem ville da beskytte Ham på jorden? På denne måten gikk det da
til at Kristus ble forrådt, solgt og dømt til døden, ikke av ringe
folk, men av de geistlige og verdslige, ja av sitt eget folks myndigheter.
Disse hadde Han jo selv forordnet og innsatt, og hele folket måtte
jo bøye seg for dem. Intet av det de ble enige om og forordnet
kunne forandres. Ingen torde tale noe imot det. Når folket så
at noen ble dømt til døden av den geistlige og verdslige øvrighet,
så måtte det tie stille til det. Det kunne vel hemmelig tenke at det
skjedde Ham urett, men ingen torde offentlig påtale det. Da de nå
hadde denne store myndighet, så misbrukte de den til gagns. For på
grunn av denne makt slo de i hjel alle profetene, ja Kristus selv,
alle profeters Herre. Når vi derfor ser at det går
slik til nå for tiden, så skal vi tenke at dette ikke er noe nytt,
men at det alltid er gått slik til. Ingen profet er hemmelig drept,
men de er alle drept av dem som har hatt den rette og ordentlige myndighet.
I våre tider går det også således til: Alt det blod som for Kristi
skyld blir utøst, blir utøst av dem som er konger, fyrster, dommere,
råd osv. i den verdslige myndighet og av biskoper, lærere osv. i den
geistlige myndighet. Disse var vår Herre Kristi mordere og forrædere.
som vi ser av lidelseshistorien, og som martyrenes eksempler til fulle
vitner om. De andre mordere, som holder til på veiene og i skogene
er snikmordere, og et snikmord er ikke en profetisk
død. En profetisk død skjer av den ordentlige
myndighet, og folket må til og med tie stille til det. Her ser du hvor urimelig yppersteprestene handlet mot Kristus, for de var både anklagere og dommere. Herren måtte derfor ha urett, selv om Han hadde en god sak. Det hadde ikke noe å si hva Han enn sa og gjorde. I verdslige saker er det en stor urettferdighet, for det er ved lov forbudt at noen til samme tid skal kunne være både anklager og dommer. Men intet er synd for disse hellige folk. De har makt til å gjøre alt det de lyster. De mener a gjøre riktig, og refser derfor dem som tør si at de gjør galt.De vil ha den Herre Kristus avlivet. Men da de ikke kan finne tilstrekkelig årsak til anklage, må de hjelpe seg med løgn og falske vitner, inntil Kaifas, som var dommer, til sist kommer fram med en klage. Den synes på en måte å være av betydning. Iblant de falske vitner sto det fram to som vitnet at Han hadde sagt: Jeg kan bryte ned Guds tempel og på tre dager bygge det opp igjen. Hvorledes Herren har sagt og
ment dette, kan man se i Job. 2, 21. Han har ikke talt om Guds tempel
i Jerusalem, men om sitt legemes tempel, som Johannes uttrykkelig
tilføyer. Han har heller ikke sagt at Han
vil bryte ned dette tempel, men at de, nemlig jødene, skulle bryte
ned dette tempel - med disse ord har Han da pekt på sitt legeme -
og at Han ville oppreise det igjen om tre dager. Markus skriver i
kap. 14, 58.59: Vi har hørt at Han sa: Jeg vil bryte ned
dette tempel som er gjort med hender, og på tre dager bygge et annet,
som ikke er gjort med hender. Og enda stemte deres vitnesbyrd ikke
overens. Da de nå ikke kan finne ut at Han på noen måte har forbrutt seg mot keiseren eller bespottet ham, søker de til sist videre i håp om å kunne finne noe annet mot Ham. Ifølge Matteus og Markus står derfor ypperstepresten opp og sier: Svarer du intet på hva disse vitner mot deg? Da Jesus tidde stille, ble ypperstepresten enda mer vred og sa: Jeg tar deg i ed ved den levende Gud at du sier oss om du er Kristus, Guds Sønn. Her ser du at djevelen også kan nevne vår Herre Gud og tale om Ham, samt føre Hans navn i munnen. Jeg besverger deg, sier han, ved den som alene er den sanne Gud, at du sier oss om du er Kristus. - De synder med vitende og kan ikke unnskyldes. Jesus sier da til ham: Du har sagt det, eller som Lukas skriver: Dere sier det, for jeg er det. For da ypperstepresten besverger Ham ved Guds, Hans Faders, navn, svarer Han nå, skjønt Han før tidde. Med dette lærer Han oss at vi, når vi blir krevd eller oppfordret ved Guds navn til å avlegge ed, vi da skal svare og bekjenne sannheten, hva det enn angår. Han sier videre; Men jeg sier eder: Fra nå av skal I se Menneskesønnen siste ved kraftens høyre hånd og komme i himmelens skyer. Med dette vil Han likesom si: Dere skal få se og erfare at jeg er Guds Sønn og den Herre som i full herlighet skal dømme dere og hele verden. Det kan man kalle en ren unnskyldning og et fritt selvforsvar, skulle jeg mene. Jeg er, sier Han, ikke bare uskyldig og ingen morder, forræder eller bespotter mot hans keiserlige majestet, men til og med så mektig at jeg skal sitte ved kraftens høyre hånd og dømme hele verden. Da yppersteprestene og Rådet hørte dette, ble de forbitret og rasende. Nå har vi vunnet, tenkte de. Bort med Ham! Til døden med Ham! Ypperstepresten sønderrev da sine klær av bare hellighet. Hva for stor ærefrykt og kjærlighet nærer ikke denne hellige mann for Gud? Han kan ikke tåle at Gud skal miste sin ære. Hva har vi, sier han, lenger vitner behov? Med dette vil han likesom si: Er ikke vi dårer som vil hente vitnesbyrd av andre mot Ham? Her hører dere jo at Han selv bekjenner at Han er en gudsbespotter og skyldig til døden, for egen bekjennelse er det største vitnesbyrd. Han vitner jo selv at Han er skyldig til døden, da Han selv bekjenner at Han er Guds Sønn, og at Han skal sitte hos kraftens høyre hånd - det vil si, at Han skal bli lik Gud og sitte på den stol som Gud sitter på. Derfor behøver vi ikke noe mer vitnesbyrd, for vi har selv hørt Hans gudsbespottelse. Hva tykkes dere? Nå må Han sannelig dø. Dette er beretningen om det forhør og klagemål som gikk for seg i huset til ypperstepresten Kaifas. Alt dette er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal lære at Kristus for vår skyld ble fornedret så dypt. Ja, som den største ugjerningsmann lot Han seg for vår skyld anklage, dømme og drepe, skjønt Han var uskyldig. Hans motstandere måtte til og med hemmelig erkjenne - for de følte det til fulle i sine hjerter - at de ikke fant noen dødssynd hos Ham. For det tredje beretter evangelistene Matteus, Markus og Lukas at de har bespyttet og bespottet Herren i huset til ypperstepresten. Hvem kan vel nevne alle disse bespottelser? Denne bespyttelse og bespottelse har vart hele natten inntil morgenen. Evangelistene forteller kort at de har skjult ansiktet Hans og slått Ham i ansiktet, spurt Ham og sagt: Spå oss, Kristus! Hvem var det som slo deg? Men som jeg før har vitnet, vitner jeg også ennå: Likesom Kristus for vår skyld frivillig og gjerne ble svak og lot seg fange og binde, således blir Han også her for vår skyld frivillig og gjerne til en synder. Han lar seg anklage, bespotte, bespytte, dømme, fordømme og drepe som en misdeder, skjønt Han dog ikke var skyldig til døden. Dette skal vi legge vel merke til, for at vi ikke skal tenke slik om vår Herre Kristi lidelse, som fornuften og jødene tenker når de sier: Dersom Han hadde vært mektig, så hadde Han nok reddet seg. Hadde Han vært rettferdig og uten synd, hvorfor lot Han seg da dømme til døden? Vi tenker og taler derimot slik: Han har til fulle vist at han frivillig og gjerne ble svak og en synder for vår skyld. For ellers kunne Han vel ha vært sterk og reddet seg fra fengsel, dom, fordømmelse og død. Fornuften og jødene lar oss kristne få høre at vi tilber en Gud som har vært en bespotter og opprører. Vi kristne derimot bekjenner med takk og pris at Kristus, sann Gud og sant menneske, villig og gjerne har lidd. Han har ikke villet bruke sin makt, og Hans motstandere har ikke overbevist Ham om noe ondt. Alt dette gjorde Han for vår skyld, for å oppheve den makt som synden, døden og djevelen har over og i oss. Vi måtte ellers for syndens skyld fare til helvete. Kristus trer derimot i vårt sted og farer uskyldig til helvete, for at vi ved Ham og i Ham kan fare derfra. Ved sin urettferdige og uskyldige død frelser Han oss fra vår velfortjente død, det vil si, fra synden, som vi har for tjent døden og helvete med. Holder vi oss til Ham med fast tro, så blir vi frelst. Til det skjenke Gud oss sin nåde for Kristi skyld! Amen. |