Det Gamle Evangelium
Den
åttende betraktning som
inngang til den hellige lidelseshistorie Joh. 17,126 Herrens
kraftige bønn Det hellige profetiske vitnesbyrd
i Jes. 53,10 -12 har sin utleggelse i dette 17. kap. som ap. Johannes
har nedskrevet. For det første er Herren villig og beredt til å
gi sitt liv til et skyldoffer, dvs.: å betale hele verdens skyld
ved sitt legemes og blods offer, likesom ved skyldofferet alle et
menneskes synder ble tatt bort 3. Mos. 6,25 flg.. Til
dette offer bereder Herren seg nå ved bønnen i dette 17. kap. 2)
Så er også det blitt oppfylt, at Han skal se sæd, en avkom
av troende. For evangeliet og Kristi bønn oppholder og bevarer vår
tro, Luk. 22,32: «Jeg ba for deg, at din tro ikke skal avlate.» Kristi
blod er troens og kirkens sæd. 3)
Ser vi og i dette 17. kap. hvorledes Hans sjel har arbeidet
og hvor heftig Han har bedt for oss, og denne bønn har vært Hans sjels
arbeide. 4)
Er det trøstelig at vi hører hvorledes Jesaja og den Herre
Kristus stemmer overens. Profeten sier: Derved at de kjenner Ham,
skal min rettferdige tjener rettferdiggjøre mange. Den Herre Jesus
sier: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud,
og den du utsendte, Jesus Kristus. 5)
Sier profeten: Derfor vil jeg gi Ham de mange til del, og sterke
skal Han få til bytte. Også for disse store mektige folk av hedningene,
som skulle bli omvendt til Kristus, også for dem ber Herren her -
for alle som ved apostlenes ord skulle tro på Ham. Og disse er byttet
som Han har tatt fra denne verdens fyrste, hedningene, som Han har
fridd ut av mørkets makt, Kol. 1,13. Altså ser vi nå hvorledes det
i Kristus er blitt oppfylt, hva profetene har profetert om Ham; hvorved
vår tro blir mektig styrket og stadfestet. Men ettersom Herrens hjertelige
bønn i dette 17. kap. er et stykke av vår Herres Jesu Kristi yppersteprestelige
embete, og hører også med til vår forsoning og gjenløsning, så er
det riktig at den blir forklart forut for den hellige lidelse, for
seks årsakers skyld. For det første er 2)
Så sier man: Nøden lærer å be; men intet menneske har
noen gang vært i så stor nød som vår gjenløser. Derfor har aldri en
slik bønn skjedd. 3)
Har denne bønn skjedd for oss! Hvorfor skulle vi da ikke ta
den til hjertet? 4)
Er den til stor trøst for oss. For ved denne kraftige bønn
skal vi bli bevart til livet; for denne bønn kan ikke være uten kraft,
den kan ikke være uten trøst, den kan ikke være uten liv! 5)
Har jo Herren bedt for oss før vi ble født og før vi ble troende.
Har Kristus bedt for oss da vi ikke var troende, meget mer skal Han
be for oss og Hans bønn være kraftig for oss, ettersom vi nå har blitt
troende. 6)
Har profeten Jesaja profetert om denne bønn 700 år før Kristus
kom, og dertil er denne bønn et stykke av det yppersteprestelige embete
og hører til vår gjenløsning, som profeten i Jes. 53,12 uttrykkelig
har bevist. Denne Herrens bønn og hele
dette kapitel inneholder to hovedstykker. I det første ber Herren for
seg selv; i det annet for oss. Og når man rett betrakter det,
så har Herren bedt meget mer for oss enn for seg, dvs.: Han har elsket
oss mer enn seg selv. - Han har sørget mer for oss enn for seg selv,
likesom en from far når han skal dø, bekymrer seg mer over sine barn
enn om seg selv. Den første del vil vitale om
i denne preken. Gud være med oss og hos oss med sin Hellige Ånds nåde!
Amen. Den
første del av dette kapitel Så
er her nå først å merke Herrens adferd i Hans bønn: Han oppløftet
sine øyne til himmelen. Det er den rette inderlige andakt og den himmelske
ånd, som oppløfter vårt hjerte og våre øyne til himmelen. Våre sukk
stiger oppad, går gjennom skyene og oppløfter også vårt legeme: Det
er den himmelske ånd, som oppløfter hender og øyne til himmelen. Derfor
skal og den troende sjel som har sin bolig og omgjengelse i himmelen,
oppføre med seg sitt legeme i himmelen på hin dag. Og det er ikke
mulig at legemet kan bli her nede; for når sjelen Hva
ber så Herren om da Han oppløfter sine øyne til himmelen? Han ber
om å bli forklart (herliggjort). Og Han takker sin himmelske Fader,
at Han har gitt Ham menneskeslekten å gjenløse, Han takker Ham for
sitt høye embete. Den Herre Kristus takker ennå sin himmelske Fader,
at Han hadde pålagt Ham å dø for oss, dvs.: Han takker Ham for sitt
kors, for en så forsmedelig død. Det er den rette lydighet å ta tålmodig
sitt kors på seg, og takke Gud for det. Lær av meg, sier Herren i
Matt. 11,29. Dette er den høyeste ydmykhet og saktmodighet. Herren
har en ganske kort inngang til sin bønn: Fader, sier Han. Med
dette ord trøster Han seg, at Gud likevel er Hans Fader i Hans store
nød, og påminner også Gud om Hans faderembete, at Han ikke skulle
forlate Ham. Likesom
Herren selv har bedt, så har Han også lært oss å be, (Matt. 6,9).
Den som av sitt hjertes grunn kan kalle Gud Fader, den rører
så ofte Hans hjerte som han nevner navnet, og dette ord er vår bønns
kraft og liv. For uten Kristus kan vi ikke kalle Gud vår Fader. Så
ofte du av hjertet sier: Fader, så ofte sier Gud til deg: Mitt
kjære barn, hva vil du? Herren
svarer: Timen er kommet, ja, timen til min lidelse og død -
jeg er i stor nød. Til denne time har du forutsett meg; O, at denne
time måtte gå over! Så bedrøvelig som dette ord enn er, så stor en
trøst er i det. For det første har Gud forutsett det - denne time
kommer da fra Gud. Og for det annet er det jo blott én time - hva
er dog en bedrøvelig time imot den evige herlighet! Hva
skal så følge på når lidelsenes time er over? Forklar din Sønn, for
at din Sønn kan forklare deg. Akk, så hører jeg vel at min bedrøvelses
time skal være min forklarings, dvs.: min forløsnings time, at Gud
på meg må bevise sine under, allmakt og barmhjertighet. Og jeg skal
atter forklare (herliggjøre) Gud ved mitt kors, likesom Kristi død
har tjent til Guds ære og herlighet, som Paulus sier, Rom. 6,3 at
Kristus er oppreist fra de døde ved Faderens herlighet. Merk nå her
hvordan Kristus blir forklaret. I Kristi død og oppvekkelse har Gud
bevist at Kristus er Hans Sønn og en sann Gud. Dette er Kristi forklarelse
og herlighet, at Han ved sin død har bevist at Han er verdens rette
gjenløser og frelser - og ved sin oppstandelse at Han er en allmektig
Gud. Derved er Fader og Sønn blitt forklaret (herliggjort). Derfor
er disse ord herlige: Fader! forklar din Sønn, for at din Sønn kan
forklare deg. Så
er nå dette det første stykke av Kristi forklarelse, at Hans
kors skal være Hans ære og herlighet. Dette er dårskap for fornuften.
Men betenk om ikke dette skal være Herren til en evig ære og berømmelse,
at Han har lidt døden for oss. «Lammet, som er slaktet, er verdig
til å få makt og ære, i himmelen og på jorden, fordi det er slaktet
og har med sitt blod kjøpt oss til Gud!» Dette synger de utvalgte,
Åpb. 5,9-13. Denne ære tilkommer verken engel eller menneske. Det
annet stykke av Hans forklarelse er: Likesom du har gitt Ham makt
over alt kjød. Dette må vel hete et herlig stykke av Kristi forklarelse.
Å ha makt over alt kjød, det bør således forstås: Da Guds evige Sønn
så at den hele menneskeslekt skulle være evig fortapt for syndens
skyld, utvirket Han ved sin bønn den arme menneskeslekts befrielse,
og bad sin himmelske Fader at Han måtte skjenke Ham menneskeslekten,
fordi Han ville fyllestgjøre for den. Da skjenkte Gud Ham hele menneskeslekten,
slik som det står her: Gitt Ham makt over alt kjød, intet menneske
unntatt, - Gud har gitt Ham dem alle. Med menneskene gjorde Guds Sønn
et sådan forbund og testamente: Nå kjære Herre Kristus, ettersom
du av Gud har fått makt over alt kjød, og å gi det evige liv, så lær
meg nå videre, kjære Herre, hva jeg dog må gjøre for at jeg kan arve
et evig liv, Luk. 18,18, hvilket alene er å finne hos deg. Herren
svarer: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne
Gud, og den du utsendte, Jesus Kristus. Så hører jeg nå og lærer at
det evige liv består i kunnskap om Gud eller Hans vesen og vilje,
og i Jesu Kristi kunnskap etter Hans person og embete. Nå måtte noen si: Skal denne
kunnskap være det evige liv, så vet og bekjenner jo også de ugudelige,
at Gud er evig og allmektig etter sitt vesen, og barmhjertig etter
sin vilje; for det sier jo også de ugudelige: Svar: Profeten Jesaja sier:
«Derved at de kjenner Ham, skal min rettferdige tjener rettferdiggjøre
mange,» Jes. 53,11, og Jer. 9,24: Jeg finner at den levende kunnskap om Kristus ikke består i ord eller tanker, men i Guds kraft. Og dette er altså begynnelsen til det evige liv, blott begynnelsen. Hvorfor? Fordi at kunnskapen om Gud og Kristus er i dette liv ikke fullkommen, men i stykkevis (1. Kor. 13,9-10). Derfor må jeg la meg nøye med smulene, likesom en hund. Men i det evige liv skal kunnskapen være fullkommen. Det er en Stor trøst at Gud har gitt oss en forsmak av det evige liv ved sin kunnskap, og sender oss en liten drikk vin fra det forjettede land. - Men om jeg ikke erfarer en sådan livets kraft, og jeg kjenner bare forskrekkelse, hva da? Svar: Derfor er Gud ikke veket fra deg, for i sådanne anfektninger blir alltid en hunger og tørst etter Guds nåde og trøst. Se, dette er Gud i deg, og er Guds kunnskap hvori livet består. Se på din Herre Kristus i Hans forskrekkelse og angst, Gud var derfor ikke veket fra Ham, Guds trøst oppholdt Ham. For det fjerde: Dette
er vår gjenløsers embete, fryd og ro, at Han har ført menneskene som
Fade ren har gitt Ham, til Guds og sin kunnskap, og videre ved den
til det evige liv. Dette er fullførelsen av Kristi embete, derfor
sier Han: Jeg har forklart (herliggjort) deg på jorden idet jeg har
fullbyrdet den gjerning som du har gitt meg å gjøre. Her har vi den
lærdom hvor viselig Gud fører menneskene til sin kunnskap, ved at
Han selv blir vår doktor og lærer. For hvem kan bedre lære oss Guds
kunnskap enn Gud selv? For vi kan uten Gud, ikke lære å kjenne Gud.
Og det er en god lærers art at han ikke alene lærer med ord, men og
med gjerninger. Derfor, for at menneskene ikke alene måtte høre hva
Gud var, men og se med sine øyne, så er Gud blitt menneske, og Gud
har i Kristus gitt oss seg selv å kjenne, for at vi skulle høre og
se Gud (Joh. 14,8). Altså har den usynlige Gud avbildet og åpenbart
seg synlig i Kristus, for at menneskene skulle se og høre hvor vennlig,
liflig, god, nådig, trøstelig, trofast og mild Gud er. Akk, det er
jo en høy hellig lære, og en salig trøst, at den milde Gud kommer
menneskene så nær for deres salighets skyld, at de ikke skulle tape
det evige liv. Hva kunne eller skulle Gud mer gjøre for vår salighets
skyld? For det femte: Etter
at Guds Sønn i sin fornedringsstand hadde Dette er et av de fornemste
språk i Det nye testamente om den Herre Jesu Kristi evige guddom,
og om Hans menneskelige naturs herlighet og majestet. Har Han hos
Gud hatt en klarhet før denne verden var, så måtte Han være en allmektig
Gud. Derfor kaller apostelen Ham i (Hebr. 1,3): Guds herlighets avglans,
- likesom når et skinn utgår fra solen og er dog forenet med solen,
- og Hans vesens rette bilde. Endog Han er Guds bilde, så er
Han likevel ikke på den måte Guds bilde som menneskene, men Hans vesens
rette bilde, således: at Han også er Gud. Men fordi Han nå ber at Faderen
vil forklare Ham, så ber Han sådan etter sin menneskelige natur. Altså
er Hans menneskelige natur blitt forklart med guddommelig klarhet
og herlighet, så at den guddommelige klarhet i og gjennom hans hellige
legeme lyser nå klarere enn solen, således som det skjedde på berget
Tabor til et vitnesbyrd og forbilde (Matt. 17,2). Derfor lyser nå
den evige guddom fullkommen i Kristi hellige legeme, i sitt evige
tempel som Guds herlighet oppfyller (Kol. 2,9). Denne herlighet var
skjult i tjenerskikkelsen (Fil. 2,~7) med unntagelse av det som undertiden
fremskinte i Herrens underverk, likesom solen gjennom en tykk sky. Dette tjener oss til en kraftig
trøst, at våre legemer skal også bli likedannet med vår Herres Jesu
Kristi forklarede legeme (Fil. 3,21). Selv om vi ikke kan bli forklaret
på den særdeles høye måte som Kristi hellige legeme, så skal dog våre
legemers klarhet ligne Kristi forklarelse. For likesom vi har båret
den jordiskes bilde, så skal vi og bære den himmelskes bilde, (1.
Kor. 15,49). For det sjette: Jeg
har åpenbart ditt navn for de mennesker som du har gitt meg av verden.
Dvs.: at du alene er en sann Gud, for alle hedningers guder er intet,
men du alene er allmektig, sanndru, rettferdig og hellig. Den som avdør fra egenkjærlighet
og gir Gud alt, Ham gir Gud alt igjen. Dette har Kristus gjort i den
høyeste grad. Derfor har og Gud gitt Ham alt i den høyeste grad, og
opphøyet Ham over alt. Den derimot, som ved egenkjærlighet og ære
vil være alt, fra ham tar Gud alt. Djevelen har ved egenære villet
være alt, dvs.: han ville være gud. Derfor har Gud tatt fra ham alt
i den høyeste grad, og den høyeste fattigdom og evig fordømmelse hører
ham til. I disse ord: Jeg åpenbart ditt
navn for de mennesker som du har gitt meg av verden, er også en kraftig
trøst imot anfektninger angående utvelgelsen. For dem som Faderen
har gitt Ham av verden, har Han For det syvende: Her
følger og en herlig trøst, for Herren sier: De er dine, og du har
gitt meg dem, og de har bevart ditt ord. De var dine på grunn
av utvelgelsen og opptagelsen til barneretten; mine er de nå ved gjenløsningen.
Se, hvorledes Gud Fader og Guds Sønn bemøyer seg like meget for menneskene. Akk, hva er et menneske, at
du kommer ham i hu, og et menneskebarn, at du besøker ham? (Slm. 8,5).
«Visselig, du er den som elsker folkene» (5. Mos. 13,3). Merk
dog Herrens ord, hva Han sier om oss: O, du edle hjerte, Herre Jesus,
opptenn stadig vår ånd i oss, at vi lar ditt ord være vårt liv, og
at vi her må være dine, og at du i evigheten må være vår evige fryd,
ære og herlighet. Amen. |