Det Gamle Evangelium
Den
syvende betraktning som inngang til den hellige lidelseshistorie
I Joh. 12,24 sier Herren: «Uten at hvetekornet faller i jorden og dør, blir det alene; men dersom det dør, bærer det megen frukt.» Med denne skjønne lignelse som er tatt av naturen, beviser Herren denne de dødes frydefulle og underbare oppstandelse, som den Herre Gud stiller oss for øynene ved ethvert lite frøkorn, som etter sin første skikkelses hensmuldren ikke alene grønnes, men fører dertil med seg megen frukt og forøker seg, etter sin første skikkelses bortdøen. Gjør nå Gud Herren dette med et lite frøkorn, skulle Han ikke meget mer gjøre det med et menneske? 2)
Bør det vel å merkes, at Herren ligner seg med et hvetekorn,
uten tvil av særegne årsaker, ettersom Han ved sin lidelse og død
skulle bli vårt rette livsens brød, som Han selv kaller seg i Joh. 6,35
flg. For likesom vårt naturlige legeme ved brødet blir styrket og
oppholdt til det naturlige liv, likeså vår sjel ved Kristus til det
evige liv. Derfor kaller Han seg livsens brød og det levende brød, hvori
det evige liv er, så som Han sier: «Mitt kjød gir verden liv.» 3)
Antyder Herren med denne lignelse frukten og kraften av sin
frydefulle oppstandelse, at Han ikke alene for seg selv skulle oppstå,
men Hans oppstandelse skulle bli så kraftig og fruktbringende, at alle
mennesker skulle ved Ham bli levende på den ytterste dag, og de troende
likesom ren hvete, bli innsamlet med Ham i den himmelske lade. Men de
ugudelige skal likesom klinte og agner, bli skilt fra den rene hvete
og brenne i den evige ild, Matt. 13,30. Om disse herlige frukter av
vår Herres Kristi frydefulle oppstandelse profeterer profeten videre,
og oppregner fem frukter. 1)
Når Han har gitt sitt liv til et skyldoffer, skal Han se sæd
(avkom), og forlenge sine dager. Her kalles de troende en sæd av
Herrens død og oppstandelse. 2)
Og Herrens vilje skal lykkes ved Hans hånd. Dette er gjenløsningens
verk og kirkens forsamling. 3)
Fordi Hans sjel har arbeidet, skal Han se det, Han skal mettes.
Herren skal ha velbehag i sine troende barn. 4)
Derved at de kjenner Ham, skal min rettferdige tjener
rettferdiggjøre mange; for Han skal bære deres misgjerninger. Denne
herlige frukt av Kristi oppstandelse er vår rettferdighet. Rom. 4,25. 5)
Derfor vil jeg gi Ham de mange til del, og sterke skal Han få
til bytte, likesom en seierherre. Etter utført slag og vunnet seier
skal fiendene bli lagt til Hans føtters skammel. Sal. 110,1 fig. 6)
Til slutt vitner profeten om hvorfra en sådan herlig seier og slike
velgjerninger kommer fra: Derfor, at Han uttømte sin sjel til døden,
og ble regnet blant overtredere, så skal han være herlig etter sin
oppstandelse. Og fordi Han bar manges synd, skal Han og være
manges rettferdighet, nemlig de troendes, og fordi Han skal lide
for overtredere, skal Han være en yppersteprest, og ha et evig prestedømme. Og om dette vil vi nå i korthet
tale. Gud skjenke oss dertil sin Hellige Ånds nåde for Jesu Kristi
skyld! Amen.
Om
frukter av Kristi oppstandelse 1.
For det første blir alle troende kristne her kalt Kristi sæd
(avkom), fordi de på en åndelig måte er født av Kristus ved troen, som
ap. Peter sier i sitt 1. brev kap. 1,5: Vi er gjenfødte til et levende
håp ved Jesu Kristi oppstandelse. De som er fødte av Kristus, av Hans
død og oppstandelse, de har et levende håp om det evige liv. Derfor
kaller apostelen det et levende håp ved Herrens oppstandelse, og profeten
kaller de troende en sæd. Likesom ingen sæd vokser opp uten sædekornet
forut hensmuldrer og dør, så har det og vokst opp en herlig sæd av Kristi
uskyldige død og frydefulle oppstandelse, som ikke dør mer. For slik
som roten er, så er og frukten og sæden. Derfor sier profeten: Han
skal leve lenge, dvs.: leve evig. Likeså skal og Kristi sæd, eller
alle troende, leve evig. Dette gir oss en skjønn lære
om den nye fødsel. Og det er en ny fødsel når vi ved troen på Kristus
mottar syndenes forlatelse og den evige rettferdighet imot vår synd
og urettferdighet, og det evige liv mot den evige død, og blir begavet
med den Hellige Ånd, som fornyer oss og virker i oss et hellig levnet.
For den er i sannhet født på ny, som av en synder blir en rettferdig,
av en forbannet en velsignet, og som blir oversatt fra den evige død
til det evige liv og denne
nye fødsel kommer fra Kristi død og oppstandelse. Denne edle sæd hadde ikke kunnet
oppkomme, hvis ikke hvetekornet hadde dødd og blitt atter levende. Men
med dette får det ikke bli, uten at vi og måtte leve i den nye fødsel,
leve i Kristus og Kristus 1055. Vi måtte la det gamle adamittiske kjødelige
liv fare, og la den nye Adam, som er Kristus, leve i oss, Rom. 5,14;
1. Kor. 15,22.45.49. Så vi tar på oss Kristi nye edle liv, Hans
hellige ydmykhet og saktmodighet. For da er vi en rett Kristi sæd når
vi påtar oss Hans liv. Ellers vil Han si: 2.
Den annen frukt av Herrens oppstandelse er: Og Herrens
vilje skal lykkes ved Hans hånd. Profeten kaller vår Herre en
Guds tjener. Likesom en Herres verk går fremad ved tjeneren, især
ved en flittig og tro tjener, således og her Guds verk og forsett i
gjenløsningens verk: Guds sanne kunnskap er blitt
utbredt i hele verden ved Kristi oppstandelse, og derved er djevelens
rike blitt forstyrret. Djevelens rike er stiftet ved løgn og avguderi.
Likesom Guds ords kunnskap ble utbredt i hele verden ved Daniels frelse
fra løvehulen, at Daniels Gud var den rette Gud, Dan. 6,26 fig. Og likesom
Guds verk ble utbredt ved de tre menn i den brennende ovn, 3,28: så
er det og skjedd ved vår Herre Kristi oppstandelse. Av dette har vi
å lære hvorledes Gud ved Kristus har besluttet å gjøre oss salige av
idel nåde og barmhjertighet. Det er Herrens verk og intet menneskes.
Sal. 22,32: «De skal komme og forkynne Hans rettferdighet for det folk
som blir født, fordi Han har gjort dette.» Jes. 9,7: Dette skal den
Herre Sebaots nidkjærhet gjøre. Og for dette skal vi takke Gud i
evighet, og gi Ham alene ære for vår rettferdighet og salighet. Den tredje frukt Fordi Hans
sjel har arbeidet (har hatt møye), skal Han se det og mettes. Her
er først å betenke Kristi sjelsarbeide for oss. Det var en stor åndelig
sjelenød som vi lå i, og mot denne nød hjalp intet legemlig arbeid.
Samson gjorde et legemlig arbeide da han slo mange filistere og ble
avmektig, så han nesten var død av tørst. Men Gud gjorde et underverk,
da han av den selvsamme asenkjeve hvormed Samson slo filisterne, lot
en kilde springe ut som Samson drakk av, og som ble kalt Påkallelsens
kilde, Dom. 15,15 fig. Likeså er og av den himmelske Samsons,
Kristi arbeide, blitt gjort en levende kilde for oss. Likeledes David,
som slo og drepte Goliat med hans eget sverd, 1. Sam. 17,50flg. Kristi sjel har for oss måttet
arbeide, stride med djevelen, døden og helvete, føre krig med alle menneskers
synder og kjempe med forbannelsen, hvilket sjelsarbeide intet menneske
kan uttenke. Og dette sjelsarbeide vitner Han om hos Es. 43,24.25: «Du
har trettet meg med dine synder, voldt meg møye med dine misgjerninger.»
Og i Hvorledes har ikke Kristi sjel
arbeidet for oss. Med kraftig bønn under utståelsen av den store bespottelse,
med stor saktmodighet, med overvinnelsen av stor forakt ved en så hellig
ydmykhet, under utholdenheten av sådanne innvortes og utvortes plager
ved så høy tålmodighet - så har Hans sjel arbeidet for å forløse vår
arme sjel. Derfor har Han gitt sin sjel i elendighet for alles våre
sjeler, for at Han måtte gjøre våre sjeler troende og salige. Derfor
skal Han se det og mettes, fordi Hans sjel har arbeidet. I sitt sjelearbeide sa Han: «Min
sjel er ganske bedrøvet inntil døden, og begynte å skjelve og storlig
å engstes» Matt. 26,37.38; Mark. 14,33. Dette var Hans sjelearbeide.
Det at Han her sier: Han skal mettes, dermed sees hen på Det
gamle testamentes skyldoffer 3. Mos. 7,37; 8,22 flg.. som ikke alene
betyr fullkommenheten av Kristi fortjeneste, men også hedningenes fylde
som er blitt opptatt i jødenes sted. Fordi det jødiske folk forarget
seg på Kristus, skal et sådant frafall bli erstattet ved hedningenes
fylde, som ap. Paulus sier: Den fjerde frukt «Derved
at de kjenner Ham, skal min rettferdige tjener rettferdiggjøre mange,
for Han, Han skal bære deres misgjerninger.» Her
har vi den skjønne frukt av Kristi oppstandelse, som heter rettferdighet. Fordi synden er blitt betalt
og syndsforlatelse tilveiebrakt, så måtte en overflytende rettferdighet
komme ved Kristi oppstandelse, ja meget mer rettferdighet enn det var
synder. For Kristi død og oppstandelse er mektigere og sterkere enn
synden. Hvetekornet dør vel alene, men det oppstår ikke alene; det bærer
meget frukt Joh. Derfor er denne kunnskap ikke
bare en vitenskap, men en sådan levende og kraftig kunnskap som omfatter
Kristus ved troen og erkjenner Ham som sin gjenløser, oppofrer og overlater
seg ganske og aldeles til Ham, søker sin rettferdighet og salighet alene
i Ham, hjertelig elsker Ham, håper alene på Ham, og alene ved Ham vinner
nåde, syndenes forlatelse og salighet hos Gud. Ap.gj. 4,12 og kap. 10,43.
Akk, dette er en herlig Kristi kunnskap, om den står det skrevet i Joh.
17,3: «Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud,
og den du utsendte, Jesus Kristus. » Kristus tar fra oss det som er
vårt, nemlig synden og skjenker oss det som er sitt, nemlig rettferdigheten,
Fil. 3,9: «Ikke min rettferdighet, men den som kommer ved Kristi tro.
» Den femte frukt «Derfor
vil jeg gi Ham de mange til del, nemlig Av dette skulle vi fatte denne
trøst, at denne seier er forvervet for oss, 1 Kor. 15,54.57: «Døden
er oppslukt til seier. Død! hvor er din brodd? Helvete! hvor er din
seier? Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!
Amen.» Altså seirer Kristus ennå i oss,
og overvinner fremdeles daglig i oss disse mektige fiender, Rom. 8,37:
«Men i alt dette mer enn seirer vi ved ham som elsket oss.»
Sammendrag Hvorfra kommer nå denne
herlige seier? 1)
Derfra, at Han gav sitt liv i døden. Dette er Kristi døds kraft hvorved
synden er betalt (sonet). Fordi fundamentet (grunnvollen) er revet ned,
som døden og djevelen hadde bygd sin makt på, nemlig synden, så har
de nå ingen makt, men er kraftløse. Likesom Samson med stor kraft rev
ned de to pilarer som filisternes avgudshus var bygd på, og ble selv
død, Dom. 16,20 flg.: «Så har og Kristus nedrevet de to pilarer, den
arvelige og gjørlige synd, og de helvetes filistere, døden, djevelen
og helvete er drepte. 2) Fordi
Han ble regnet iblant overtredere, så har Han sonet for alle
misgjerninger som menneskeslekten har gjort, for at alle dem som tror
dette, skal misgjerningene ikke tilregnes, Sal. 32,2. 3)
Fordi Han bar manges synd, all synd ble lagt på Ham; derfor
hviler ingen forbannelse over de troende. Lær nå her i en sum, at den Herres
Kristi lidelse og død skal virke i dere to slags frukter. 1.
Troen, så at dere imot alle eders synder, død, djevel
og helvete søker alene i Kristus og i ingen annen hjelp, råd, trøst
og legedom, og uten tvil tro at dere ved Ham har alle deres synders
forlatelse - ved Ham er dere fullkommen rettferdige og saliggjorte.
Dere må ikke akte deres synd større enn Kristi fortjeneste, og heller
ikke akte Kristi fortjeneste ringere (mindre) enn hele verdens synd.
Syndegjelden er 2.
Skal Kristi lidelse og død virke i dere et nytt levnet. For
her sier profeten: a) Han uttømte
sin sjel til døden. Å - store kjærlighet! Akk, la dog denne kjærlighet
virke kjærlighet i deg! b)
Han ble regnet iblant overtredere. Å - store tålmodighet!
Akk, la dog denne tålmodighet også virke tålmodighet i deg! c)
Og Han, Han bar manges synd, som en forbannelse og et
renselsoffer for hele verden. Å - store lydighet og ydmykhet! Akk, la
denne uskyldige hellige lydighet og ydmykhet også virke i deg lydighet
og ydmykhet! d) Og Han skal be for overtredere. O store saktmodighet! Kristus ba for dem som myrdet Ham. Akk, la dog denne Kristi saktmodighet også virke i deg saktmodighet og ydmykhet; se, da skal Kristi lidelse, død og oppstandelse virke i deg megen frukt, og det edle hvetekorn (Kristus) skal vokse i deg til det evige livs frukt. Det gi da og forlene oss den hellige Trefoldighet, Gud Fader, Sønn og Hellige Ånd, høylovet og priset fra nå av og inntil evig tid! Amen, Amen. |