"Må jeg ha lov til å legge
beslag på Deres tid til en samtale? Jeg har i den senere tid gått og
arbeidet med et spørsmål, og nå kommer jeg til Dem for å be om veiledning.
Spørsmålet er: Skal jeg la meg døpe en gang til?"
Hvordan er dette spørsmål oppstått? Er det et spørsmål, som har trengt
seg på ved lesning av bibelen, eller er det igjennom andre mennesker,
at spørsmålet er blitt alvorlig for Dem?
"Egentlig det siste. Jeg arbeider sammen med en troende broder,
som ofte foreholder meg nødvendigheten av, at jeg skal la meg døpe igjen,
da barnedåpen er ubibelsk og ikke har noen gyldighet. Han har bl.a.
sagt til meg, at jeg kun har etterkommet den ene del av det, Peter formaner
til i Ap.gj. 2,38, at jeg nok har omvendt meg, men at jeg nå også bør
la meg døpe. Og så har han gitt meg forskjellige skrifter å lese, i
hvilke man søker å bevise, at barnedåpen ingen hjemmel har i Skriften."
Før jeg innlater meg i en samtale med Dem om dette emne, er det noe,
jeg først må spørre Dem om: Er de blitt overbevist om, at de skal la
dem døpe? Har den broder, de har talt med, og har de skrifter, de har
lest, overbevist dem om, at de skal gjøre dette skritt? Eller er det
bare slik, at spørsmålet har vakt uro i deres sinn, og at de derfor
ønsker råd og veiledning fra min side?
Nei, overbevist er jeg ikke ennå, selv om det er meget i de skrifter,
jeg har lest, som forekommer meg særdeles inn lysende".
Ja, det kan jeg tenke meg. De stiller med stor dyktighet alt det
sammen, som etter deres mening taler imot barnedåpen. Og når man således
kun får saken fremstilt fra den ene side, blir man lett påvirket. Men
overbevist om nødvendigheten av å la dem døpe igjen, er de altså ikke?
De ønsker å se saken fra begge sider for å finne ut av, hva som er det
riktige, ikke sant?
"Ja, slik står jeg. Jeg har lest skrifter, som taler imot barnedåpen,
og nå kunne jeg ønske å høre, hva som kan sies til fordel for barnedåpen,
for således å finne ut av, hva jeg har å gjøre".
Godt, når de står slik, vil jeg si dem min mening. Hvis de derimot hadde
sagt meg, at de i deres samvittighet var overbevist om voksendåpens
nødvendighet, ville en samtale derom neppe være av noen verdi. For hvis
man anser voksendåpen for en nødvendighet, kommer man ikke til ro, før
den er fullbyrdet. Men slik har de det jo ikke, og derfor vil vi nå
i ro tale med hinannen om spørsmålet. Altså hva er det, som i særlig
grad har foruroliget Dem?
"Står det noe i Bibelen om barnedåpen, er den ikke først oppkommet
senere ?"Ja, la oss sammen undersøke spørsmålet, og vi vil
til å begynne med se, hva Bibelen sier om det. Vi vil først ta beretningen
om høvedsmannen Kornelius. Det står om ham i Ap.gj. l0,2,at han var
en from mann, som fryktet Gud med hele sitt hus. Så kom Peter til ham
etter at Gud hadde veiledet ham gjennom et særlig syn, og den Hellige
Ånd falt på alle dem, som hørte ordet, og de ble døpt som førstegrøde
av hedningene. "Ja, men det står da ikke noe om, at også barn ble
døpt". Nei, ganske visst ikke. Det er ikke særlig omtalt, men det
heter, "Med hele hans hus", så er det dog minst like så stor
sannsynlighet for at det har vært barn, som at det ingen har vært. For
ved uttrykket "Med hele hans hus", forstår man familien, omfattende
både store og små
"Ja, det kan man nok si, men det sted synes jeg allikevel ikke
er noe bevis".
Godt, vi går videre. Jeg vil heller ikke i særlig grad fremheve denne
beretning. I Ap.gj. 16 har vi beretningen om Lydias omvendelse, der
står det ennå tydeligere: "Men da hun og hennes hus var blitt døpt".
Nå sier man ganske visst igjen, at det heller ikke har vært noen barn.
Men det er en påstand, som ikke lar seg bevise. Det sannsynligste er,
at det har vært barn, ellers er det vanskelig å forstå uttrykket "og
hennes hus" Ikke sant, når man taler om hr. N.N. og hans hus eller
fru N.N. og hennes hus, så forstår man ved det hele husstanden og i
første rekke naturligvis samtlige familiemedlemmer. Det er dog klart.
Og så kan man etter språkbruken heller neppe tenke seg annet, enn at
det også har vært barn med. Det er ikke fortalt noe om, hvorvidt barna
og husstanden har vært store og små, gamle eller unge. Men legg merke
til, det står ikke om andre enn Lydia, at hun ble troende. "Hennes
hjerte opplot Herren til å gi akt på det, som ble talt av Paulus".
Det står ikke et ord om, at de, som hørte til hennes familie og husstand,
ble troende. Men allikevel heter det: "Da hun og hennes hus ble
døpt". Gir det ikke noe å tenke på? - Når man påstår, at det i
Skriften kun tales om, at voksne, som var blitt troende, ble døpt, er
dette en påstand, som ikke kan bevises. Jeg er overbevist om, at det
motsatte var tilfellet. Jeg tror ikke at jeg gjør vold imot ordet, når
jeg forestiller meg saken således, at Lydia da hun var kommet til troen
ønsket at de, som hørte henne til, også skulle døpes sammen med henne.
Hun ville gi uttrykk for dette: "Jeg og mitt hus, vi vil
tjene Herren". Var de øvrige medlemmer av familien, som ble døpt,
ennå ikke selv kommet til troen, så tvilte Lydia ikke på, at det under
hennes innflytelse nok skulle skje.
"Jeg må tilstå, at man kan se således på saken, men jeg ville dog
ønske, at det hadde stått der med klare ord".
Etter min oppfattelse står det der med klare ord. For meg beviser ordene
"og hennes hus" tydelig nok, at også de i hennes hus, som
ennå ikke hadde forstått og personlig tilegnet seg frelsen i Kristus,
er blitt døpt, og jeg skal straks si Dem, hvorfor jeg er overbevist
om det. Men først må jeg ennå henlede oppmerksomheten på en annen begivenhet,
som er omtalt i samme kapitel, og som forekommer meg å være ennå mere
avgjørende. Fangevokteren i Filippi, en hedning, som nettopp hadde tenkt
på å ta sitt liv, tror ved Paulus, forkynnelse. "Og han selv og
alle hans ble straks døpte". Lydia var en gudfryktig kvinne,
en proselytt. Hun var vant til å gå i synagogen, og i hennes hus var
man vant til å be. Men det kan man dog ikke si om fangevokteren. Han
var en romersk soldat, en mann, som plikttro og samvittighetsfullt passet
sitt embete. Derfor ville han ta sitt eget liv, da han trodde, at fangene
var flyktet, og hans ære derved mistet. Han var en ekte romersk soldat.
Sammen med alle dem, som er i hans hus, hører han en prediken og tror
ordet, og til tegn på, at hans hus fra nå av skal være et kristent hus,
begjærer han straks dåpen for seg og alle sine.
"For alle sine" var det lutter voksne? Var de alle sammen,
likeså hurtig som han selv, blitt troende? Det står det ikke et ord
om. Tvert imot, "frydet han seg med hele sitt hus over, at han
var kommet til troen på Gud". Det heter ikke, at "de"
var kommet til troen, men "han," Ap.gj. 16,34 (Se den nye
bibeloversettelse, som er i overensstemmelse med grunnteksten). Det
ville også ha vært høyst usedvanlig, om alle var blitt troende. Det
ville ha vært så stort et under, at det sikkert på en særlig måte var
blitt fremhevet. Jeg har ennå aldri hørt, at en hel familie, foreldre
og barn på selvsamme dag og i selvsamme time alle er blitt troende.
- Vi vil la ordet stå, således som Lukas har skrevet det. Fangevokteren
kom til troen, han bøyde seg for den korsfestede, som i denne natt hadde
møtt ham med sin makt og nåde, og han stilte ikke alene seg selv, men
også - hva som for ham var ganske selvfølgelig - hele sitt hus, alle
sine, under Guds herredømme.
Vi ser altså, at Kornelius, Lydia og fangevokteren kom til troen, men
de ble ikke alene selv døpt, men sammen med dem også hele deres hus.
Det var for dem ganske selvfølgelig å la seg døpe sammen med hele deres
hus. Og dette var likeså selvfølgelig for apostelen Paulus. Derfor sa
han til fangevokteren: "Tro på den Herre Jesus Kristus, så skal
du bli frelst, du og ditt hus". Og så døpte Paulus alle
husfolkene i den forvisning, at de også ville komme til troen på Kristus.
"Hvordan kan De mene, at det var selvfølgelig for Kornelius, Lydia
og fangevokteren også at la deres familiemedlemmer døpe?" Det skal
jeg si Dem. Det er den tanke, jeg allerede antydet før, da vi talte
om Lydias omvendelse. Når vi leser disse beretninger er det en ting,
vi ikke må glemme:
Vi står her på østerlandsk grunn, og i Østerland hører de gamle patriarkalske
skikker hjemme, der hersker familiefaderen over hele sitt hus. Da Gud
inngikk omskjærelsens pakt med Abraham, var det ganske selvfølgelig,
at alle mannlige husfeller, også hans tjenere og deres sønner samtidig
ble omskåret, og slik er det ennå i Østerland. Hvis en eller annen sjeik
i østerland skifter tro, gjør hele familien ham følge. På den tid kristendommen
begynte, kunne man etter østerlandsk oppfattelse ikke tenke seg annet,
enn at også hele husstanden ble døpt, hvis en familiefader eller en
familiemoder som Lydia lot seg døpe. Det var den gang ganske utenkelig,
at et familiemedlem kunne slå inn på en annen vei enn den toneangivende
familiefaders. Dette er man i altfor liten grad oppmerksom på, og det
forekommer meg dog å være viktig ved bedømmelsen av dette spørsmål.
Vi er så tilbøyelige til å legge våre moderne synspunkter inn i Bibelen,
men vi må søke å forstå Skriften ut fra datidens forhold. Hvis vi gjorde
det noe mere, ville mange villfarelser kunne unngåes.
"De har rett, det er et viktig synspunkt, og det kaster for meg
et helt nytt lys over spørsmålet".
Men en ting til må ennå fremheves i denne forbindelse. Denne oppfattelse
av familiens samhørighet er ikke bare noe, som den gang hersket i østerland,
men det er en Guds tanke. Overalt møter vi dette i Skriften,
f.eks. i 1. Mos. 6,18, hvor Herren sier til Noa: "Men jeg vil opprette
min pakt med deg. Du skal gå inn i arken med dine sønner, din hustru
og dine sønnekoner".
Denne frelse av Noa's familie blir jo av Peter betegnet som et forbilde
på dåpen (1. Pet.3,20-21). Den samme tanke om samhørigheten innenfor
husstanden møter vi i 1.Mos.17,23, da Abraham omskar alle i sitt hus,
og beretningene om Kornelius, Lydia og fangevokteren må forstås på samme
måte.
"Disse tanker har jeg aldri møtt i de skrifter, jeg har lest. Der
heter det bestandig kun, "I Bibelen står det ikke et eneste ord
om, at barn er blitt døpt".
Naturligvis, etter bokstaven er det helt riktig. Men, når man
vil trenge inn i skriftens ånd, finner man noe annet. Men jeg må ennå
peke på et sted, som forekommer meg å være av interesse. I Ap.gj. 18,8
står det: "Men synagogeforstanderen Krispus trodde på Herren tillike
med hele sitt hus, og mange av Korinterne, som hørte til, trodde og
ble døpte".
"Ja, men det står da tydelig, at Krispus trodde med hele sitt hus,
så var dåpen da selvfølgelig".
Ganske riktig, men det er noe annet ved dette sted, som jeg gjerne vil
fremheve. I 1.Kor.1,14 taler Paulus nemlig om denne dåp av Krispus'
hus. Og hva sier han der; "Jeg takker Gud for, at jeg ikke døpte
noen av dere uten Krispus og Kajus". Derav fremgår for det første,
at det ikke for Paulus kom så meget an på dåpen, og at han ikke selv
har døpt rett mange. Hvor annerledes i dag, når man søker å overbevise
om og overtale til å la seg døpe en gang til. Og det annet, som forekommer
meg ennå viktigere ved dette sted, er, at mens det av Ap.gj. 18 fremgår,
at Krispus og hans hus ble døpt, så taler Paulus i 1.Kor. kun om Krispus
alene. Er det en motsigelse? Nei, slett ikke, begge delre betyr det
samme. Vi har her en bekreftelse på det, jeg før sa. For apostelen var
det ingen forskjell, enten han sa, jeg har døpt Krispus og hans hus,
for Krispus og hans hus hørte sammen, det var et begrep.
Ved denne fremgangsmåte å døpe familier på en gang, befant man seg helt
på linje med det, som Herren selv har sagt i sin dåpsbefaling. Denne
lyder etter nøyaktig oversettelse: "Gå derfor hen og gjør alle
folkeslag til mine disipler, idet dere døper dem i Faderens, Sønnens
og den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde o.s.v.". Altså gjør
alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem". Legg merke til
uttrykket "Alle folkeslag". Man taler så ofte om, at det er
ubibelsk å tale om en folkekirke. Her er det bibelske bevis for den.
Jesus har ikke kun hatt den enkelte for øye. Han har også tenkt på folkene.
Men det er naturligvis klart, at det i første linje var voksne, som
ble døpt, fordi forkynnelsen av det glade budskap henvendte seg til
de voksne. Derfor er det også liketil, at de steder, hvor det i Skriften
tales om dåp, har voksendåpen til forutsetning, men derimot er det ingenlunde
sagt, at kun voksne ble døpt. Den første kirke var en misjonskirke.
Den henvendte seg ved sin prediken til de voksne, ganske som våre misjonærer
i India og Kina også gjør det i dag. De, som ble vunnet igjennom forkynnelsen,
ble døpt.
Således skjer det også på misjonsmarken i våre dager. De første døpte
er ifølge sakens natur alltid voksne. Om disses dåp fortalte man, for
over disse gledet man seg særlig, for enhver voksendåp var et bevis
på, at de åndelige krefter virket, på ordets makt og den Hellige Ånds
makt. Men når de voksne kom til troen, var det for dem en selvfølge,
at de med hele deres hus, deres barn og familiemedlemmer stilte seg
inn under Jesu Kristi herredømme, og de handlet fullstendig i overensstemmelse
med dåpsbefalingen, når de lot seg døpe "med hele deres hus".
For grunnlaget for folkeslagene er familiene, og det var for dem en
selvfølge, at de lot seg døpe med deres familie for å bane vei for og
forberede oppfyllelsen av ordet: "Gjør alle folkeslag til disipler,
idet dere døper dem".
"Men viser da ikke kirkehistorien, at barnedåpen er en senere
innretning? Jeg er ikke i stand til selv å kontrollere det, men i et
skrift, jeg har lest, er det henvist til, at flere kirkefedre allerede
på et tidlig tidspunkt har erklært seg imot barnedåpen".
Ja, det kan ikke nektes, men det kommer her igjen an på, fra hvilket
synspunkt man ser på en kjensgjerning, og hvordan man vurderer den.
Når en kirkefader som Tertullian, for å nevne et eksempel, uttaler seg
imot barnedåpen, så kan man med full rett si: "Se, Tertullian var
også imot barnedåpen", men man kan dog også av Tertullians motstand
slutte, at barnedåpen eksisterte. Han bekjemper ikke en praksis, som
er ved å bli innført, men han treder opp imot overhodet å anvende barnedåpen.
Derav fremgår det dog, at barnedåpen ble praktisert. Således kan man
altså anføre en kjensgjerning for å støtte eller motbevise en påstand,
etter som man ser på kjensgjerningen. Det gjelder om å være så nøktern
som mulig og ikke forutinntatt, når man vil prøve Skriftens vitnesbyrd
og det, som kirkefedrene har sagt.
"Ja, det har jeg allerede innsett, at man ut av de samme steder
kan lese noe forskjellig, alt etter det standpunkt, man selv inntar".
Vel, derfor er det godt og riktig, at de nå også engang ser på spørsmålet
fra et annet synspunkt, etter at de har lest de skrifter, som forkaster
barnedåpen og alene holder voksendåpen for bibelsk. Jeg
er overbevist om, at både voksendåp og barnedåp har vært i bruk samtidig.
Det beviser også Tertullian for meg. Omkring år 200 utsendte
han et skrift om dåpen. Han var en lærd mann, en jurist. I artikkel
18 - se her - taler han om, at man ikke skulle døpe barn. Han sier:
"En utsettelse av dåpen er å anbefale, især når det gjelder de
små, og hvorfor skal man også utsette fadderne for, at de ved å dø (før
barnet vokser til) hindres i å oppfylle, hva de har lovet, eller at
de skal skuffes i deres forhåpninger, ved at barnet ikke arter seg vel.
Ganske visst sier Herren: "Hindre dem ikke i å komme til meg".
Ja vel, så la dem komme, når de lærer, når de er blitt undervist om,
hvem det er, de skal komme til. La dem bli kristne, når de kan erkjenne
Kristus. Men hvorfor iler den uskyldige alder til syndenes forlatelse?
Forsiktigere ville man handle med jordiske ting. Her betror man himmelske
verdier til slike, som man ennå ikke vil betro jordiske. La dem dog
først attrå frelsen, og deretter kan man, når de selv ber om det, døpe
dem".
Tertullian sto altså, om jeg så må si, på det baptistiske standpunkt.
Som en dyktig jurist har han her stilt de grunner opp, som man ennå
i dag gjør gjeldende imot barnedåpen. Men som jeg allerede har sagt,
derved blir han etter min erkjennelse og oppfattelse selv et vitne for
barnedåpen. For, for det første fremgår det dog tydelig av hans skrift,
at barnedåpen ble praktisert på hans tid. Og for det annet taler
også et annet forhold til gunst for barnedåpen. Ikke med et ord sier
Tertullian: "Apostlene har jo ingen barn døpt". Hvis han hadde
sagt dette, hadde spørsmålet dermed vært avgjort. Det bevis ville ha
vært avgjørende. Hvorfor har han ikke benyttet det? Fordi et slikt bevis
ikke eksisterte.
Barnedåpen var en overlevering fra den apostoliske tid. Hadde dette
ikke vært tilfellet, ville han visselig ikke ha glemt å fremheve dette
punkt. Han taler jo heller ikke som en, som bekjemper en just nå oppkommet
uskikk, men som en, som uttrykker sin bekymring over noe bestående,
noe nedarvet, som han anser for å være galt, og som han mener å måtte
gjøre front imot. Det nye er ikke, at det er noen, som vil innføre barnedåpen,
men det nye er, at Tertullian drar til felts imot denne. Jeg finner
således i Tertullians skrift et sterkt bevis for, at barnedåpen allerede
på hans tid var i bruk i kirken".
"Men er det ikke også andre stemmer fra kirkehistorien?"
Jo visst, men de taler ennå mere til gunst for barnedåpen og dens apostoliske
opprinnelse. En yngre samtidig var kirkefaderen Origenes, den
mest fremragende lærde på sin tid. Han er den første, som uttrykkelig
bekrefter, at barnedåpen var en skikk fra apostlenes tid. Han sier det
i forbigående ved utlegningen av et bibelsted. Saken er for ham ennå
ikke noe stridsspørsmål, og just derfor har hans ord så meget større
vekt.
I hans utlegning av Romerbrevet sier han: "Kirken har fra apostlene
mottatt den overlevering også å meddele de små barn dåpen".
Meg forekommer det, at saken må være avgjort. Origenes hadde sikkert
ikke skrevet således, dersom en av hans samtidige, som jo måtte vite
det, hadde kunnet motbevise ham. Han levde jo også ennå den apostoliske
tid så nær (år 183 - 252), at det er utenkelig annet, enn at
han igjennom pålitelige kilder kunne være nøye underrettet. Hans egne
foreldre var kristne, dannede, vidtskuende mennesker. Han var fra ungdommen
nær forbunden med biskopen i Alexandria, som var rik på erfaring, og
selv sto han som lærer for en kateketskole, midt i menighetslivet, der
hvor det pulserte sterkest. Man kan gå utenom hans ord, men de blir
dog stående, og de beholder nettopp deres betydning derved, at det er
Origenes, som har sagt dem.
"Origenes har altså ganske tydelig sagt, at kirken har mottatt
den overlevering fra apostlene, også å meddele dåpen til de små barn?"
Det har han, se, her kan de selv lese det: "Ecclesia ab apostolis
traditionem accepit etiam parvulis baptismun dare".
"Det har jeg aldri før visst. Det stiller saken for meg i et helt
annet lys, enn jeg hittil har sett den".
Det forstår jeg. For meg er dette sted også et avgjørende bevis for,
at min oppfattelse er riktig. Jeg vil dog også uten denne uttalelse
av Origenes finne barnedåpen i Bibelen, men denne uttalelse beviser
for meg, at jeg har rett i min oppfattelse, at barnedåpen fra begynnelsen
av er blitt praktisert ved siden av voksendåpen.
"Ja, jeg må innrømme, at det er en viktig uttalelse".
Men for å gjøre denne henvisning til kirkefedrene kort, vil jeg ennå
kun si, at snart etter Origenes' død, i året 256 ble det i Kartago i
Nord-Afrika av holdt et kirkemøte under ledelse av den senere
martyrbiskop Cyprian. 66 biskoper deltok. Ved denne leilighet ble det
bl.a. behandlet et stridsspørsmål vedrørende barnedåpen. Det var dog
ingen uenighet om, hvorvidt man skulle døpe barn eller ei, men kun om,
hvorvidt man skulle døpe barna den annen eller tredje dag etter fødselen,
eller man skulle vente, til de var 8 dager gamle. Kirkemøtet holdt på,
at man skulle foreta dåpen den 2. eller 3. dag. Om nødvendigheten av
barnedåpen ble det ikke diskutert, den var man enige om. Jeg tenker
dermed, å ha gitt dem tilstrekkelig svar, hva det første punkt angår.
For meg står det klart, at det utifra Skriftens og kirkefedrenes
vitnesbyrd ikke kan være noen tvil om, at barnedåpen fra begynnelsen
av er blitt utøvd av apostlene side om side med dåpen av voksne.
Hvilke andre punkter er det, som har foruroliget Dem, og som De ønsker
opplysninger om?
"Et annet punkt, som jeg atter og atter har møtt i de skrifter,
jeg har lest, er dette, at dåpen forutsetter troen hos den, som
døpes, og at altså barn ikke kan bli døpt, fordi de ennå ikke har noen
tro."
Riktig, det er en av hovedinnvendingene imot barnedåpen. Vi vil undersøke,
hvordan det har seg med denne innvending. I Markus 16,16 står det: "Den
som tror og blir døpt, skal bli frelst". Altså først tro og så
dåp, slik står det. Men nå spør jeg: "Og hva så?" Det er ikke
et overflødig og tåpelig spørsmål. La oss tenke oss, at et menneske
er blitt døpt, men etter dåpen begynner igjen det daglige liv med alle
dets besværligheter og fortredeligheter, med dets møye og kamp utenfra
og innenfra. Hvorfra vil han hente kraft til å leve? Hva vil han åndelig
talt ernære seg ved? Og hva vil han engang dø på? Mon han kan nøyes
med sin dåp? Det var derfor, jeg spurte: "Og hva så?"
Hører troen ikke også til etter dåpen? Ja, må den ikke være alt? Det
går et år etter dåpen, det går 5 og 10 år. Erindringen om dåpen er nesten
bleknet, og de følelser, han hadde, den gang han ble døpt, er forsvunnet.
Enhver, som overhodet har åndelig liv, må leve av tro. Dåpen, som man
hadde ventet så meget av, skrumper inn, men troen vokser seg stor og
sterk. Det er en sunn utvikling. Troen er i liv og død det avgjørende.
Derfor fortsetter Jesus også: "Men den, som ikke tror, skal bli
for- dømt". Derfor spører jeg: "Og hva så?" Jeg må advare
imot en overvurdering av dåpen, og så må jeg videre si: Det gis en bestemt
regel for utlegning av Skriften. Den lyder således: Man må forstå Skriften
i sammenheng. La oss derfor også sette Markus 16,16 inn i sammenhengen.
I verset foran har Jesus sagt: "Gå ut i all verden og predik evangeliet
for all skapningen". Han har vist dem misjonsbefalingen. Det dreier
seg altså her om en anvisning fra Jesus vedrørende grunnleggelse
av menigheten. Og ser vi oss omkring i vår samtid, så finner vi,
at overalt, hvor det dreier seg om grunnleggelse av en menighet,
altså i hedningeverdenen, der går man frem i overensstemmelse med Jesu
ord:
Prediken, tro, dåp. Men hvordan skal man bære seg ad, når det allerede
er dannet en menighet, derom blir det intet sagt på dette sted. Den,
som ikke anvender Mark. 16,16 på menighetsgrunnleggelse, men på tid
og forhold, hvor det allerede består en menighet, river ordet ut av
sin sammenheng og anvender det galt.
Og videre, en annen grunnsetning for skriftfortolkning lyder således:
Man må fortolke Skriften ved hjelp av Skriften. Og nå har Jesus ikke
alene talt om dåpen i Mark. 16,16, men også i Mt.28. Vi har forøvrig
allerede talt om det. Der heter det i vers 19: "Gå derfor hen og
gjør alle folkeslagene til mine disipler, idet dere døper dem til Faderens
og Sønnens og den Hellige Ånds navn, og idet dere lærer dem å holde
alt det, som jeg har befalet dere". Etter disse ord skal det altså
først døpes og deretter læres, og om troen er det slett ikke tale. Hvis
nå et menneske lar seg døpe igjen, handler han i motsatt rekkefølge
av, hva dette skriftsted lærer, idet han først er blitt undervist og
deretter døpt. Hvis altså noen vil støtte seg til bokstaven i Mark.
16, kan man med like så full rett støtte seg til bokstaven i Mt.28.
Jeg vil ikke dermed si, at man etter Mt.28 alltid først skal døpe og
siden lære. Også dette er jo en misjonsbefaling. Men jeg vil kun peke
på, hvorledes man ved en bokstavelig utlegning av det ene sted kan slå
det annet til jorden, og at man, ved således å presse bokstaven, kommer
til motsigelser og får galt resultat ut av det.
Dåpsbefalingen i Mark. 16 lyder: Først tro, så dåp. Dåpsbefalingen i
Mt.28 setter dåpen først, og baketter kommer undervisningen. Det ville
altså være ganske galt å klynge seg til bokstaven det ene sted. Jeg
finner også i denne forskjellige ordlyd av dåpsbefalingen en bekreftelse
på min oppfattelse, at voksendåp og barnedåp har foregått ved siden
av hinannen. Naturligvis var voksendåp det første. Først døpte man de
mennesker, som var kommet til troen i overensstemmelse med Mark. 16.
Men like så naturlig var det, at foreldre, som var blitt troende, også
lot deres barn døpe i overensstemmelse med Mt.28. Begge slags dåp foregikk
ved siden av hinannen, som man ennå ser det på misjonsmarken.
Når våre misjonærer kommer ut på misjonsmarken, tenker de ikke først
og fremst på å døpe barn, men de prediker evangeliet for å føre mennesker
til tro på den korsfestede frelser. Først når det finnes kristne familier,
og barna kan få en kristen oppdragelse, først når det er dannet kristne
menigheter, treder barnedåpen i kraft. Slik var det fra begynnelsen.
Barnedåpen er den selvfølgelige følge av voksendåpen.
- Men må jeg i denne forbindelse ennå få si et par ord angående barnas
stilling i menigheten: Det forekommer meg, at det hører hjemme her.
Hvordan var barnas stilling i den gamle pakts tid? Man opptok barna
i pakten ved å omskjære dem på den åttende dag.
"Ja, men man kan da ikke sammenligne dåpen med omskjærelse. Enhver
israelitt hørte jo ved fødselen med til paktsfolket, og derfor måtte
han også motta paktstegnet, omskjærelsen. Men i den ny pakt er det dog
annerledes. Ingen hører med til den ifølge den naturlige fødsel. Det,
som er født av kjødet, er kjød".
La oss engang undersøke saken. Vi leser i 1.Mos.17,9 - 14 om, hvorledes
Abraham av Gud fikk befaling vedrørende omskjærelsen og i vers 23 -
27 om, hvorledes han utførte den.
Omskjærelsen er det synlige tegn på den pakt, som Gud har sluttet med
Abraham. For i vers 13 heter det: "Min pakt på deres legeme skal
være en evig pakt". Gud hadde kalt Abraham og opprettet en pakt
med ham. Abraham var gått inn i denne pakt, han trodde Herren hans pakts
Gud og var villig til å vandre i hans bud, og så er det så lett forståelig,
at omskjærelsen nå ble gitt ham som det synlige tegn, som den ytre stadfestelse
på den allerede fullbyrdede inngåelse av pakten. Men det er verd å legge
merke til, at dette paktstegn skulle fullbyrdes på hans etterkommere,
når de var 8 dager gamle. Det leser vi i vers 12: "Åtte dager gamle
skal alle av mannkjønn omskjæres hos dere i kommende slekter."
Og saken blir ennå merkeligere, når vi tilføyer det, som Paulus sier
om omskjærelsens betydning i Rom. 4,11: "Og han fikk omskjærelsens
tegn som et segl på den troens rettferdighet, som han hadde som uomskåret".
For Abraham var omskjærelsen altså seglet, den synlige bekreftelse på
den troens rettferdighet, som han ifølge 1. Mos.15,6 hadde, før han
mottok det synlige bekreftende tegn. Altså var det hos Abraham først
tro og deretter omskjærelse. Men nå skal hans etterkommere motta det
samme tegn med den samme betydning - for det tales ikke om noen endring
- når de er åtte dager gamle og altså ennå er ganske umyndige.
"Ja, det gjelder alt sammen om omskjærelsen, men dog ikke om dåpen.
Hvor tør man anvende det på dåpen?"
La oss se. I Kol.2,11 - 12: "I hvem dere også er blitt omskåret
med en omskjærelse, som ikke er gjort med hender, ved avførelsen av
kjødets legeme, ved Kristi omskjærelse, idet dere ble begravet med ham
i dåpen". Kort sammenfattet er meningen med disse ord: "Dere
ble omskåret, da dere ble døpt, hva omskjærelsen betydde under den gamle
pakt, betyr dåpen under den nye pakt". Så svarer altså den nytestamentlige
dåp til den gammeltestamentlige omskjærelse.
Jeg tror, at Gud har ledet kirken i dåpsspørsmålet. Det behøves ingen
ny åpenbaring vedrørende dåpen, da anvendelsen av paktstegnet klart
fremgår av de gammeltestamentlige anvisninger vedrørende omskjærelsen.
Vi følger den linje, som den hellige skrift anviser, når vi slutter,
at det må forholde seg med det nytestamentlige paktstegn, som det etter
Guds befaling forholdt seg med det gammeltestamentlige. En ny anvisning
er overflødig. 1.Mos.17 er tilstrekkelig for i dette stykke å erkjenne
Guds vilje, og derfor savner vi heller ikke i det nye testamente anvisning
vedrørende barnedåpen.
Vil man innvende, at barna intet vet om deres dåp og intet forstår av
dens betydning, så stiller jeg motspørsmålet: Hva kan en liten gutt
på åtte dager vite og forstå vedrørende sin omskjærelse. Anser man dåpen
av umyndige barn for verdiløs og tåpelig, så kritiserer man derved Gud,
som har befalet, at paktstegnet skal meddeles til de umyndige.
Vi må under den gamle pakt såvel som under den nye regne med 2 klasser
av mennesker. Ikke alle, som hørte til Israel etter kjødet, hørte til
Israel etter ånden. Paktstegnet, omskjærelsen hadde de alle mottatt
etter Guds anordning. Men hvor mange av dem har ikke levd i synd og
er gått fortapt. Judas, som forrådte Jesus, og yppersteprestene, som
dømte ham. De var alle omskåret etter Guds befaling. Det synlige tegn
innrangerte dem i ytre forstand blant Guds folk, men det frelste dem
ikke. Men hos Israel etter ånden, den lille flokk midt i det store folk,
hersket tro, lydighet og vandring i Guds bud, og de, som hørte til,
dette Israel, hadde del i den samme åndelige velsignelse ved omskjærelsen
som Abraham.
Men nøyaktig på samme måte forholder det seg i den nye pakt og med paktstegnet
i den. Millioner mottar paktstegnet og kommer derved innenfor rammene
av den synlige kirke og nyter derved på mange måter fortrinn, men salige
blir de ikke derved. Men midt i den store mengde av døpte - likesom
under den gamle pakt midt iblant store mengder av omskårne - finnes
det et nytestamentlig Israel etter ånden, et Guds folk, en usynlig kirke,
og kun den, som ved omvendelse og tro er blitt knyttet dertil og av
takknemlighet er villig til å vandre etter Herrens bud, har del i den
egentlige åndelige velsignelse ved paktstegnet. Men ettersom, det intet
står om, at en israelitt, når han omvendte seg, skulle la seg omskjære
en gang til, så er det heller ikke Guds vilje, at den, som nå ved omvendelse
og gjenfødelse, blir innlemmet i det sanne Guds folk, skal la seg døpe
igjen. Det en gang mottatte paktstegn gjelder for bestandig.
"Jeg må tilstå, at det er noe innlysende i denne tankegang".
Ja, det kan man ikke nekte. Når barna under den gamle pakt fikk del
i paktstegnet, kan man heller ikke under den nye pakt nekte dem det.
Jeg leste en gang hva en omvendt jøde, J. C. F. Frei har sagt
om dette spørsmål.
Jeg har for øvrig boken her. De kan selv lese det: "Om en ting
er jeg overbevist, når engang mine kjære brødre av Israels og Juda hus
omvender seg til Messias og bringes tilbake til hans kirke, så vil de
aldri gå med på, at deres barn skal berøves deres medlemsskap og være
utelukket av den synlige kirke. Siden Abrahams dager var barna medlemmer
og delaktige i paktstegnet. "Hva for noe", vil de si, "er
Messias' kirke med det forunderlige frelsesbudskap ringere enn vår gamle
mosaiske kirke?" Nei, det kan ikke være riktig. Denne uttalelse
legger jeg megen vekt på. Den viser oss, hvordan jøder føler det. Gjennom
århundreder har barna vært medlemmer av pakten, og det skulle nå ikke
lenger være tilfellet. Det var etter jødisk oppfattelse en ganske umulig
tanke. Jødiske foreldre, som kom til tro på Messias, måtte etter deres
århundrede lange sedvane anse det for ganske selvfølgelig, at også barna
måtte ha del i den pakt, som foreldrene var gått inn i.
Når vi prøver på å tenke oss inn i den tid, da kristendommen begynte,
og den første kristne menighet ble dannet, den, som opprinnelig bestod
av jøder, som var blitt troende, da vil vi forstå, at det slett ikke
kunne være annerledes, enn at foreldrene også ønsket å se deres barn
som medlemmer av den nye pakt, like så vel som de tidligere hadde vært
medlemmer av den gamle pakt. Da Gud sluttet sin pakt med Abraham, de
troendes fader, sa han til ham: "Du skal holde min pakt, du og
ditt avkom etter deg fra slekt til slekt", og det første, Abraham
gjorde med sine barn for å oppfylle Herrens befaling, var å omskjære
dem for derved å gjøre dem til medlemmer av pakten. Så har vi da også
rett og plikt til å gjøre våre barn til medlemmer av den nye pakt og
formane dem til å leve i den. Spør vi: "Hvilken stilling har Gud
tildelt barna i det gamle og det nye testamente?" Så kan svaret
i begge tilfelle kun bli:
"Paktsstilling".
"Jeg må tilstå, at det har jeg ikke hittil forstått, men det forekommer
meg innlysende, at for jødene var opptagelsen av barna i den nye pakt
selvfølgelig".
Ja, sikkert. Det er ennå kun spørsmålet, om hvorvidt barna er skikkede
og verdige til å bli paktsmedlemmer, og nå kommer vi til det skriftsted,
som egentlig intet har med dåpen å gjøre, men som dog kaster lys over
spørsmålet. Jeg tenker på det sted, hvor det fortelles om, at Jesus
velsigner de små barn. Foreldrene brakte de små barn til Jesus, for
at han skulle legge hendene på dem. Det dreide seg om barn, som ennå
var så små, at de måtte bæres på armen, umyndige små barn. Foreldrene
var av den oppfattelse, at det, at Frelseren rørte ved barna, for dem
betydde en virkelig velsignelse, selv om disse selv intet forstod av
det. Men disiplene truet da dem, som bar dem. Vel av to grunner:
Først fordi de ikke ville, at Mesteren skulle forstyrres, og dernest
fordi de tenkte: "Hva skal vel umyndige hos Frelseren?" Men
Jesus bebreidet sine disipler og sa til dem: "La de små barn komme
til meg og hindre dem ikke, for Guds rike hører sådanne til. Sannelig
sier jeg dere, den som ikke mottar Guds rike likesom et lite barn, han
skal ingenlunde komme inn i det".
Jeg vet godt nok, at det ikke her tales om barnedåpen.
Men det dreier seg også her om et annet spørsmål, nemlig spørsmålet:
"I hvilket forhold står umyndige barn til Guds rike?" Og
på dette spørsmål svarer Herren: "Guds rike hører sådanne til".
Det vil si, at Guds rike er for alle mennesker, som har barnesinn,
som er så enfoldige, ydmyke og hjelpeløse som et barn. Men så må barna
da selv i første linje kunne få del i Jesu velsignelse. Og således blir
dette ord, som egentlig intet har med dåpen å gjøre, dog et fast støttepunkt
for barnedåpen. Ingen grunner eller motbeviser kan avkrefte dette ord:
"Guds rike hører sådanne til". Derfor døper vi med full rett
våre små barn på grunn av dette ord av Jesu munn. På grunn av dette
ord har jeg brakt mine barn til Herren i den hellige dåp, og jeg lar
meg det ikke frata, at det var en bibelsk dåp, en dåp etter Jesu vilje.
Og når noen taler ringeaktende om en slik dåp, er det ikke med Kristi
sinn og drevet av Guds ånd. Derom er jeg overbevist.
"Det bør man heller ikke gjøre, det har også støtt meg, når jeg
har møtt det i de skrifter, jeg har lest. Derved vinner man ingen mennesker,
men man støter dem kun fra seg".
Men vi har også andre ord av Jesu munn, som viser oss, hvorledes han
ser på barna og vil, at de skal behandles. F. eks. Mat. 18,1- 4. Her
stiller han et barn midt imellom sine disipler og sier: "Dere må
omvende dere og bli som barn", det vil si, så enfoldige, så små,
så beskjedne, ellers kommer dere ikke inn i himmerikets rike. Derav
fremgår det dog utvilsomt, at barna står himmerikets rike nærmere enn
de voksne. For disse må først bli gjort små igjennom ofte svære
førelser, hvorimot barna av natur er små og vet, at de intet
kan av seg selv.
Noe ganske lignende leser vi om i Lukas 9, 47 - 48. Og jeg henregner
også til disse ord den anvisning, Jesus gav Peter ved Genesaret sjø:
"Vokt mine lam". Det hadde han tatt seg således til hjerte,
at han på den første pinsedag særlig betonte det, da han sa: "Dere
og deres barn hører løftene til".
Hvorledes man ansikt til ansikt
med slike ord fra Skriften kan tale foraktelig om barna, som det er
skjedd, er meg uforståelig. Man setter seg derved i motsetning til Guds
ord. Således f. eks. også i motsetning til Pauli ord i 1.Kor.7,14: "For
den vantro mann er helliget ved hustruen, og den vantro hustru er helliget
ved mannen, ellers var jo deres barn urene, men nå er de hellige".
Og dette ord skrev apostelen om barn av sådanne foreldre, av hvilke
kun den ene part var troende.
Jeg tror, jeg har sagt tilstrekkelig om dette punkt. Vi har sett, at
etter uhildet skriftutleggelse - er barn fra begynnelsen av blitt døpt
inn i den kristne menighet. Og vi har også sett, at barnedåpen er begrunnet
således i Skriften, at den ikke betyr en utglattelse av kirken, ei heller
en verdsliggjørelse av denne, men at menigheten fra begynnelsen av,
av Jesu ord har avledet rett og plikt til å utføre den.
Men nå vil vi gå videre og tale om, hva det ellers er, de har stanset
ved.
"Jeg er især stanset ved det ord, Jesus sa til Johannes, da han
ble døpt av ham: "Tilsted det nå, for sål des sømmer det seg
for oss å fullkomme all rettferdighet". Fremgår det her- av,
at dåpen er en lydighetshandling, noe Gud forlanger av oss?"
Kjære broder, hvordan kan dette ord volde Dem uro? Jesu dåp
ved Johannes har ikke noe med vår dåp å gjøre. Jesu dåp ved Johannes
fant sted ved begynnelsen av hans virksomhet, og innstiftelsen av den
kristne dåp fant først sted etter oppstandelsen, før Jesu himmelfart.
Allerede av denne grunn kan Jesu dåp ikke komme i betraktning for vårt
vedkommende. Og likesom Jesu personlighet og Jesu kall var ganske enestående,
således var hans dåp også noe enestående. Johannes døpte med omvendelses
dåp til syndenes forlatelse. Derfor vegret han seg for å døpe Jesus,
da han kom til ham ved Jordan og begjærte dåpen. Han avviste det og
sa: "Jeg trenger til å døpes av deg, og du kommer til meg".
Johannes hadde rett. Jesus trengte ikke til den dåp, han døpte med.
Hans dåp var en avtvettelse av syndene, og den, som sto for ham, var
uten synd. Jesus trengte ikke til å la seg døpe for sine synders skyld.
Han gjorde det dog. Han gjorde seg syndere lik. Allerede i dåpen gikk
han inn under følgene av vår synd, og ordet: "Han fornedret sig
selv og ble lydig", gjelder allerede fra hans dåp. Nå står han
midt i rekken av syndige mennesker, som en av deres like. Han oppfyller
i lydighet all rettferdighet, som hans fader har pålagt ham å oppfylle.
Hele hans liv er en oppfyllelse av den guddommelige rettferdighet, i
lydighet overfor Gud til døden på korset. Vil de vite, hva det har kostet
ham å oppfylle all rettferdighet, så se på ham, som han ligger der i
Getsemane på sitt ansikt og bever for lidelsens kalk, eller som han
henger på korset og roper ut: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du
forlatt meg". Men da han kunne rope: "Det er fullbrakt",
da var all rettferdighet oppfylt, da var lydighetens vei til ende. Og
nå skulle vi ta dette ord av Herrens i vår munn, det ord, hvis rekkevidde
vi aner, når vi tenker på Jesu lydighet og hans lidelser.
Det finnes i Bibelen mange befalinger. Les kun bergprekenen og apostlenes
brever og hør hvorledes det der tales om en kjærlighet til Gud, som
skal fylle hele hjertet, at vi skal elske vår neste som oss selv, om
sann ydmykhet, om fordragelighet, langmodighet, tålmodighet og mange
andre dyder. Vi må gå i gang med å "oppfylle all rettferdighet".
Hva kan det nytte å utsøke seg ett enkelt område, dåpen f. eks., som
er det letteste av det alt sammen og la alt det øvrige ligge. Jakob
sier: "Den som holder hele loven, men støter an i et stykke, er
blitt skyldig i alle". Oppfyllelse av den ene befaling hjelper
aldeles intet, når overtredelsen av et eneste bud allerede har gjort
den øvrige lydighet til intet.
Legger vi hånden på et bud, da må vi legge den på dem alle. Med den
aller - største alvor må jeg si: "Den, som legger hånden på lydigheten,
han skal vite, hva han gjør, han skal da også virkelig leve et liv i
lydighet. Så vil han komme til den rette forståelse av evangeliet".
Er De klar over - saken er uhyre alvorlig - å den, som gir sig selv
til å oppfylle all rettferdighet, han er kommet under loven og forstår
ikke evangeliet. Når vi leser apostlenes brever: Rom., Efeserb., I.
Peters brev o.s.v. finner vi, at rettferdiggjørelse av tro alene, rettferdiggjørelse
av den ugudelige, uten ringeste vår fortjeneste og for Kristi skyld
alene, blir klart og tydelig lært. Men når et menneske har gjort denne
erfaring, når rettferdiggjørelsens guddommelige gave er blitt ham til
del, da våkner det i ham en takknemlighet til å etterleve alle Guds
bud. Der finner Skriftens formaninger sin rette plass. Der er det ikke
lengre tale om, at man skal oppfylle all rettferdighet, men man
gleder sig nettopp over, at den er oppfylt i Kristus og av Kristus,
og villigheten til å etterfølge formaningene utspringer ikke av den
tanke, at jeg skal fullkomme den rettferdighet, som gjelder for Gud.
Den, som vil det, for ham er Kristus død forgjeves. Hvor alvorlig taler
ikke Paulus til dem, som mente, at de skulle legge noe til Kristi verk
på korset. Han sier til Galaterne: "Men jeg vitner atter for hvert
menneske, som lar sig omskjære, at han er skyldig å oppfylle hele loven.
Dere er tapt for Kristus. dere som vil rettferdiggjøres ved loven, dere
er falt ut av nåden".
Dette er et meget alvorlig punkt. Og derfor må jeg inntrengende advare
Dem for denne vei, fordi jeg ser farene på den, farer for deres sjel
og deres salighet, at de vil sette noe annet i Jesu sted og komme inn
under loven, og derved miste Jesus. Det ville dog være fryktelig. Gud
bevare Dem for det.
Nei, nei, vi skal ikke oppfylle rettferdigheten, den er oppfylt.
Jeg begriper ikke, at mennesker av disse ord av Jesus kan avlede nødvendigheten
av å la sig døpe på samme måte, som Jesus ble døpt. Kan vi overhode
oppfylle rettferdigheten? Ja, kan vi enda bare oppfylle et lite stykke
av rettferdigheten? Nei, aldri, der kommer vi for evig til kort. Vi
kan ingen rettferdighet oppfylle. Jesus har oppfylt den! Jesus har fullbrakt
verket. Og vi rettferdiggjøres uten fortjeneste ved tro på Jesus Kristus
og den forløsning, som han har skaffet til veie. Den, som vil etterligne
Jesu dåp, han må også etterligne hans forløserdød. De ser således, at
det er fullstendig forfeilet å slutte således, at vi må oppfylle all
rettferdighet, og at vi derfor må la oss døpe likesom Jesus.
Og ennå en bemerkning angående den såkalte Lydighetshandling, som Jesus
forlanger av oss. Ja, men venn, hvis lydigheten består deri, at vi skal
la oss neddykke, da var det lett. Men så billig er lydigheten ikke,
nei, dertil hører et daglig liv i selvfornektelse og hengivelse, dertil
hører bestandig å si "Nei" til verden og selvet og bestandig
si "ja" til Gud og hans ord. Åh, men venn, hvis det var sant,
at voksendåpen er en lydighetshandling, da lot jeg meg ikke bare døpe
en gang, men atter og atter. Men det er en stor misforståelse. Hvornår
har Jesus fordret en kun utvendig handling og gitt seg tilfreds med
oppfyllelsen av en formalitet. Det kom for ham alltid an på hjertet
og på viljen. Han var den største motstander av seremonivesen og bokstavtrelldom.
Nei, nei, Frelseren forlanger noe ganske annet, han forlanger meget
mere enn denne såkalte lydighetshandling. Han forlanger et liv i daglig
lydighet, i daglig etterfølgelse i hans fotspor. Det er noe ganske annet
enn bare en gang å la seg neddykke.
"Men mange velsignede Guds menn har dog oppfattet det således og
har latt seg døpe igjen. I et av de skrifter, jeg har lest fant jeg
ved avslutningen en hel fortegnelse over menn, som alle sammen hadde
lat seg døpe igjen".
Ja, det er riktig. Jeg har også sett denne fortegnelse. Men jeg synes,
det er utiltalende å benytte en sådan fortegnelse i agitasjonen. Jeg
vil påta meg for hver av de menn, som er nevnt i den fortegnelse, å
nevne 5, ja 10 andre, som ikke har latt seg døpe igjen. Antallet av
dem, som holder på voksendåpen, er forholdsvis ringe, men de er for
det meste meget virksomme og arbeider ivrig for å verve proselytter
for deres anskuelse, og vi - vi har tidd. Og derved er det oppstått
den oppfattelse, at vi ikke har noe å si til for svar for vårt synspunkt.
Ja, at vi i grunnen skulle være overbevist, om at sannheten er på den
annen side, men vi vover bare ikke å gi dem vår til slutning, fordi
vi frykter følgene av et slikt skritt. Det har en broder en gang skrevet
til meg enda på et åpent brevkort. Han skrev, at i mitt hjerte sluttede
jeg meg sikkert til sannheten om dåpen, men jeg torde bare ikke åpent
uttale det for ikke å miste mitt levebrød. Det var mens jeg ennå var
prest i Mulheim. Så lavt tenker man om oss. Og det er dessverre ikke
noen unntagelse. Man anser oss for å være mennesker, som er ulydige,
mennesker som ikke vil gi sannheten ære, som imot bedre vitende fastholder
barnedåpen o.s.v. Dette er en stor urett, og det skylder man å gjøre
avbikt for.
"Ja, jeg har også følt meg frastøt av sådanne uttalelser. Man skulle
gjensidig la være å si noe, som kan såre, og unngå at spørsmålet tilspisser
seg på en hatefull måte. Man burde respektere hinannens overbevisning".
Ja, det burde man. Men det er noe, jeg må si dem vedrørende denne fortegnelse,
som de nettopp har talt om. Et betydelig antall av dem, som har latt
seg døpe igjen, er senere kommet til den erkjennelse, at gjendåpen var
en villfarelse.
"Hva sier De? Er det sant?"
Ja, det kan de være forvisset om. Jeg har det fra flere av deres egen
munn. De taler ikke offentlig om det, og derfor holder jeg det heller
ikke for å være min oppgave å nevne deres navn. Men overfor meg personlig
har flere erklært: "Hvis det var nå, at jeg sto overfor spørsmålet,
så gjorde jeg det ikke".
"Det hadde jeg ikke tenkt meg".
Men det, er ikke desto mindre sant, det innestår jeg for. Og jeg kan
fortelle dem ennå mere, noe som enn mere vil undre dem. Noen av dem,
som er nevnt som tilhengere av voksendåpen, har senere latt deres egne
barn døpe.
"Det kan da ikke være mulig".
Det er en kjensgjerning. I så høy grad har deres oppfattelse endret
seg. Jeg vet det helt bestemt. I et tilfelle har en bekjent av meg forrettet
dåpen, i et annet tilfelle har jeg selv gjort det.
"Nei, det hadde jeg dog ikke tenkt meg".
Ja, der kan De se, hvor meget
det har på seg med denne formentlige lydighetshandling. Man blir så
lenge besnakket og kommer inn i en ensidig og bokstavelig skriftoppfattelse,
at man ikke lengre ser noen annen vei. Og baketter, når man er falt
til ro og overveier saken, erkjenner man: Det var dog en villfarelse.
Og tenk også på dette: Hvis det var sant, at trosdåpen var en sådan
lydighetshandling, så ville den naturlige følge dog være den at Gud
på en særlig måte ville vedkjenne seg alle dem, som har latt seg døpe
igjen. Det er dog klart. Guds velbehag hviler over lydigheten. Da Jesus
lot seg døpe og dermed erklærte seg beredt til å gå forløserveien som
Gudslammet, da åpnet himlen seg, og det hørtes en røst: "Denne
er min sønn den elskede, i hvem jeg har velbehag". Sådan skulle
man dog også kunne merke noe til det, at de "døpte" brødre
var mere velsignet enn de "udøpte", som man ofte kaller oss.
Men det kan man ikke. Jeg vil ikke dermed si, at de brødre, som har
latt seg døpe igjen er mindre velsignet enn vi andre, det være langt
fra.
Når de i deres daglige vandel trofast følger Herren, velsigner Herren
dem. Men Guds velsignelse avhenger ikke av, om man lar seg døpe en gang
til eller ikke. Voksendåpen er altså i virkeligheten ikke noen særlig
lydighetshandling, det må man innrømme, når man kjenner forholdene i
Guds rike. Ja, baptistprester har endog overfor meg beklaget seg over,
at det var så megen død i deres menigheter, fordi så mange hvilte på
deres dåp og derfor ikke kom videre i deres indre liv. Det tyder dog
ikke på, at man har fullbyrdet en særlig lydighetshandling, over hvilken
Guds velbehag i ganske særlig grad hviler.
"Ja vist, det kan nok gi anledning til ettertanke. Man kan ikke
si, at det i troende kretser, som ikke holder på voksendåpen, er mindre
åndelig liv, enn blant dem, som holder på trosdåpen".
Ja, det er rigtig. Og det kunne dog ikke være tilfellet, hvis voksendåpen
var en så ubetinget nødvendig lydighetshandling. Gud ville heller ikke
ha latt sine barn forbli i uvitenhet om et så viktig punkt, hvis voksendåpen
var et tegn på særlig lydighet. Vi vil da også nok være Herren lydige
like såvel som hine brødre. Det vet Gud, som kjenner hjerterne. Nei,
nei, den påstand lar seg ikke opprettholde, at vi skal oppfylle all
rettferdighet, og at voksendåpen er en lydighetshandling. Det stemmer
ikke med skriften og erfaringen.
"Men det er ennå et punkt, som jeg har stanset ved. Dåp betyr jo
egentlig å neddykke. Dåpen skulle rettelig utføres ved neddykkelse.
Det ligger dog i ordet. Hvordan forholder det seg med det?"
Det greske ord for å døpe heter: "Baptizein". Det betyr sedvanligvis:
"å neddykke". Det er riktigt. Men det kan dog også ha en annen
betydning. Men derom senere. Først må jeg gjøre oppmerksom på et annet
punkt, som forekommer meg viktigt, hvor vennene av voksendåpen viser
seg som venner av den bare form, og det kan dog ikke være det, det kommer
an på.
På det nye testamentes tid er dåpen sikkert som regel foretatt ved neddykkelse,
det skal innrømmes. Johannes den Døper har døpt på denne måte. Nå er
spørsmålet: Må vi av den grunn også foreta dåpen ved neddykkelse? Sier
man ja til dette spørsmål, så følger derav, at neddykker man den, som
skal døpes, så er dåpen virksom, men nøyes man med å overøse, så er
den uvirksom.
Eller tar man litt vann, så er dåpen uten virkning, men tar man meget
vand, så er den virksom. Så er det altså mengden av vann, det kommer
an på. Skulle Gud virkelig spørre etter en slik utvorteshet og ha gjort
sakramentets kraft avhengig av det?
I denne forbindelse må jeg gjøre en bemerkning vedrørende Rom. 6,3-4.
Her bruker Paulus neddykkelse ved dåpen som et billede på hvorledes
den troende skal være død og begravet med Kristus. Men neddykkelsen
virker ikke dette, for det står jo: med ham, begravet med
Kristus. Og i samfunn med Kristus kommer jeg kun ved troen. Det
er mange, som er blitt neddykket ved dåpen, men som ikke kjenner til
den erfaring, det tales om i Rom. 6, og det er andre, som er blitt overøst
ved dåpen, som har gjort den erfaring og daglig lever i den. Derav fremgår
det dog, at den ytre form ikke har den betydning, som man tillegger
den.
Dette fremgår også tydelig av andre
overveielser. I Matt. 28 har Jesus befalt sine disipler å døpe i Faderens,
Sønnens og den Hellige Ånds navn, og det har apostlene gjort. Peter
sier i Ap.gj.2,38:
"Omvender dere og enhver av dere la seg døpe på Jesu Kristi
navn til deres synders forlatelse". Og i kap.8,16 leser vi:
"De var blott døpte til den Herres Jesu navn". I kap.
19,5: "Da de hørte dette, lot de seg døpe til den Herres
Jesu navn". Og i Rom. 3,6 skriver Paulus: "Ved dere ikke,
at vi så mange, som ble døpte til Kristus Jesus ble døpte til hans død?"
Og i Gal. 3,27: "For dere, så mange som ble døpte til Kristus har
iført dere Kristus".
Altså, hva ser vi? Jesus befaler å døpe i den treenige Guds navn, og
apostlene døpte i Kristi navn! Har de derved vært ulydige? Og har den
dåp, de har foretatt, vært ugyldig, fordi formen ikke var helt
riktig? Ikke sant, vi kan herav se, at apostlene ikke bandt seg til
formen. Og nå skulle vi gå inn under det åk, å la oss binde av en
form?
Vi døper i den treenige Guds navn i overensstemmelse med Jesu ord. Når
vi ikke neddykker, men overøser, så er vi på den vei, hvorpå apostlene
vandret, på den vei, hvor man ikke er bundet av former. Hvis det skulle
gå etter skriftens bokstav, hvor kom vi så hen? General von Viebahn
gav engang et godt råd. Når man treffer folk, som bestandig sier: "Men
det står ikke i bibelen!"
Så spør dem, sa han, om de bruker paraply, og hvis de sier "Ja"
til det, så kan man passende si til dem: "Ja, men det står ikke
noe i bibelen om, at man skal bruke paraply".
Hvor tåpelig det er, således å klamre seg til formen! "Bokstaven
ihjelslår". Hvis vi vil holde oss til formen, så må vi ligge ned
ved nattverden, for Jesus og hans disipler, de satt ikke, men de lå
til bords. Så må vi vaske hverandres føtter, for Jesus har sagt: "Jeg
har gitt dere et eksempel, for at dere skal gjøre, hva jeg har gjort
imot dere". Når formen gjelder, så tør vi ikke ta ordet i overført
betydning.
Hvor formen råder, der kommer snart tegnene på åndelig død til syne,
og det gjør saken så overordentlig alvorlig. Men ennå et ord angående
formen. Bestenkelsen er også en bibelsk form. I Ez. 36,25 står det:
"Da stenker jeg rent vann på dere, så dere blir rene".
I Mos. 2,24 står det, at Moses stenket blodet på folket. Da folket
var så tallrikt, kom det sikkert ikke rett meget blod på den enkelte,
men det gjaldt dog. Ved den store forsoningsfest ble nådestolen syv
ganger overstenket med blod. Det ord, som Luther har oversatt
med "forsonet", betyr egentlig på hebraisk "tildekket".
Tanken er den, at synderen tillike med hans synd blir tildekket, så
at Gud likesom ikke mere kan se ham. Blodet dekker ham. Men synderen
blir ikke neddykket i blodet, det hadde måttet skje, hvis tildekningen
virkelig skulle ha vært fullstendig. Offerblodet i det gamle testamente
var jo kun et symbol. Det er vannet i dåpen også, i vannet er det i
seg selv ikke noen kraft. Formen er ikke det avgjørende. Man kan rolig
si: "De, som legger så megen vekt på formen, som vennene
av voksendåpen pleier å gjøre det, de har ikke forstått dåpens vesen.
Altså, den ytre form er ikke den avgjørende. - Men jeg må ennå engang
vende tilbake til ordet "baptizein" for å påvise, at
påstanden om, at det alltid betyr å neddykke, er feilaktig. Ordet forekommer
f. eks. i Luk. 11,38. Jesus er blitt innbudt til å spise hos en fariseer.
Denne undrer seg over, at Jesus ikke vasket seg - ebaptistha -
før han spiste. På det sted kan man da umulig oversette det med neddykke.
Det var vel skikk, at man vasket seg, før man spiste, men ikke
at man tok et bad. Men for dogmatikkens skyld legger vennene
av voksendåpen gjerne et bad inn i teksten, hvor det intet finnes. Således
heter det f. eks. i Mark. 7,4: "Og når de kommer fra torvet, spiser
de ikke uten først å tvette seg". Det står i grunnteksten "rhantizo",
som betyr det samme som bestenke. For det samme ord står også i
Heb.9,19: "Han bestenket både boken selv og hele folket",
og Hebr. 9,21: "Og tabernaklet og alle tjenestens redskaper bestenket
han likeledes med blodet". Eller Hebr.10,22: "Med hjertene
ved bestenkelsen renset fra en ond samvittighet". Men i Mark. 7,4
oversetter den ellers så anbefalelsesverdige miniatyrbibel (en tysk
bibelutgave): "Når de kommer fra torvet, spiser de ikke uten først
å ta bad!" Så skulle man like så godt oversette uttrykket
"forskjellige tvettelser" i Heb. 9,10 ved "forskjellig
dåp". Men det er åpenbart ikke tenkt på en neddykkelse i vann,
men på forskjellige levittiske tvettelser, som var foreskrevet i loven
(4. Mos.19,13, 3. Mos. 15). Dåpen er oppfyllelsen av alle disse
gammeltestamentlige forbilder, de forskjellige tvettelser, like som
nattverden er oppfyllelsen av det gammeltestamentlige påskemåltid.
Det er også verd å legge merke til, at Origenes, som dog var en grundig
kjenner av det greske språk, bruker ordet baptizo, når han taler om
overøsningen av brennet på Karmels berg. Nei, det er ikke sant, at baptizo
altid betyr "neddykke". I Åp.19,13 står det om Herrens kledning,
at den var dyppet i blod. Det står også baptizo. Hvis baptizo
og hovedordet baptizmos altid skulle betegne en neddykkelse,
så var det ikke alene begre, krus og kobberkar - det lot seg nok gjøre
- men også benkene blitt neddykket, for i Mark.7,4 benyttes order baptizmos.
Hva betyr det egentlig "å døpe"? slik må vi spørre. Neddykkelsen,
den ytre form må være av underordnet betydning, dåpens sanne betydning
må bestå i noe annet. I l.Kor.10,2 leser vi, at Israels barn alle ble
døpte til Moses i skyen og i havet. Det betyr ikke, at de ble neddykket,
men det betyr, at de kom i et særlig forhold til Moses. Han var fører
for hele folket, altså også fører for hver enkelt. Legg merke til, hva
det er, som står: "De ble alle døpte til Moses i skyen og i havet".
Men vi vet, at de gikk tørrskodd igjennom havet. Altså, det er her tale
om en dåp, ved hvilken det slett ikke var noe vann. Det bør man ikke
overse. Tanken med dåpen er "å sette i forhold til", å bringes
inn i et lydighets- og avhengighetsforhold.
Forstår vi ordet på denne måte, får vi samtidig lys over det merkelige
ord i 1.Kor.15,29, hvor Paulus skriver: "Hva ville ellers de utrette,
som lar seg døpe for de døde? Dersom døde overhodet ikke oppreises,
hvorfor lar de seg da døpe for dem?"
Nyomvendte lot seg døpe ved hjemgagne troendes kister eller graver -
hvilket naturligvis i slike tilfelle ikke kunne skje ved neddykkelse
- for derved å uttrykke, at de samtidig med, at de antok den dødes tro,
ville sette seg i et særlig forhold til denne, som igjen skulle oppstå.
Når Paulus i Rom.6,3-4 skriver: "Døpt til Kristus", så er
tanken den samme der: Dere er ved dåpen satt i forhold til Jesus, brakt
i forbindelse med ham, og dere er derved også gått inn under den forpliktelse,
å bli ham lik i hans død. Hvor som helst det tales om dåpen, der heter
det da heller ikke: døp dem i vann, men: døp dem inn i Kristus ved
dåpen.
"Således skal vi vel også forstå det sted, hvor det står: vi ble
altså begravet med ham ved dåpen til døden?"
Ja, sikkert. Men misforstå meg
ikke, jeg benekter ikke, at man i den første tid praktiserte voksendåp
og foretok denne ved neddykkelse. I den første kristne menighet ble
voksne døpt ved neddykkelse. Bildet, Paulus bruker, stemmer godt hermed.
Dåpen ved neddykkelse var et fortreffelig symbol. Det er det ikke tvil
om. Men det er jo ikke det, det dreier seg om ved vår samtale. Det,
som jeg ønsker å påvise overfor dem, er kun, at det ved siden av voksendåpen
også fant barnedåp sted, og at voksendåpen ikke alltid ble foretatt
ved neddykkelse.
"Ja, det forstår jeg".
Men det er ennå mere, som jeg også må gjøre dem oppmerksom på, noe som
de kanskje ikke har tenkt over. I de skrifter, som man har gitt dem,
står det neppe noe om det. Si meg en gang, hvor og hvornår er de tre
tusen, som ble døpt den 1. pinsedag, blitt døpt ved neddykkelse?
"Det må jeg si, at jeg aldri har tenkt over, det er visst ikke
lett å svare på". De husker nok, at pinseunderet fant sted omkring
kl. 9 om formiddagen, og straks etter holdt Peter en stor prediken,
av hvilken det, som står i Ap.gj 2 kun er et utdrag. Virkningen var,
at 3000 mennesker spurte: "Dere menn, brødre, hva skal vi gjøre?",
og det ble deretter talt inngående med dem for å vise dem troens vei.
Det har alt sammen tatt tid. Om ettermiddagen kl. 3 var det, som vi
hører det i Ap.gj.3,1 en bedetime i templet, i hvilken apostlene også
pleide å delta. Men selv om vi antar, at hele dagen har stått til rådighet,
hvorledes kunne man da nå å døpe disse 3000 ved neddykkelse?
Og Hvor er det skjedd? Når man leser baptistiske skrifter, finner
man ofte som begrunnelse for, at Johannes den Døper oppholdt seg ved
Jordan og døpte der, den bemerkning, at det ikke var tilstrekkelig med
vann ved Jerusalem, til at man kunne døpe folk der. Men så har det jo
heller ikke vært vann nok til, at Peter og de andre apostler kunne døpe
de 3000 der ved neddykkelse. Det kunne slett ikke la seg gjøre.
"Men ved Jerusalem flyder dog bekken Kedron?"
Javel, Kedron er den eneste bekk ved Jerusalem, men den er ved pinsetid
fullstendig uttørret.
"Men der var da også dammen Betesda!"
Ja, og også Siloams kilde. Men Siloam var kun en kilde, hvis vann tjente
til husholdningsbruk, og dammen Betesda, hvor det var vann nok, sto
under oppsyn av prestene, men vi vet, at prestene nærte et dødelig hat
til den korsfestede Nasareers tilhengere, og det er utelukket, at de
ville ha gitt deres tillatelse til, at de nye tilhengere ble døpt der.
Og uten tillatelse var det slett ikke mulig. Det var jo 3000, som skulle
døpes. Det kunne ikke foregå i hemmelighet. Dertil kom, at vannet i
Betesda dam var meget urent, fordi alle offerdyrene ble renset der.
At de fornemme jøder skulle ha stillet noen av deres private badstuer
til rådighet, er likeledes fullstendig utelukket. Å gå til Jordan ved
pinsefesten lot seg ikke gjøre på grunn av avstanden. En dåp ved neddykkelse
var faktisk en umulighet.
"Men hvordan ble de 3000 da døpt?" Det skal vi straks få se.
Men la oss først ennå betrakte et par tilfelle. Jeg er ikke engang sikker
på, at Paulus er blitt døpt ved neddykkelse. For i grunnteksten står
det: anastas ebaptista, d.v.s. "stående opp ble han døpt".
Jeg vil dog ikke legge særlig vekt på dette sted. Men hvordan forholder
det seg med stokkmesteren i Filippi? En henvisning til, at det kan ha
vært en eller annen innretning i huset, hvor det var mulig å foreta
en neddykkelse, forekommer ikke meget sannsynlig. Et fengsel på den
tid var dog ikke utstyrt med alle de sanitære innretninger, som nåtiden
krever. Det er kun en mulighet, nemlig at Paulus sammen med familien
er gått ut i natten for å oppsøke en flod. Men det står det ikke noe
om, og det må også sies å være i motstrid med teksten (v. 36-37).
"Men dåpen av hoffmannen fra Etiopia skjedde dog ved neddykkelse?"
Ja, det sier man. Og det kan man lese gang på gang. Det står slik: "Og
han bød, at vognen skulle stanse, og de steg begge ned i vannet, både
Filip og hoffmannen, og han døpte ham. Men da de steg opp igjen o.s.v.".
Det står ikke et eneste ord om neddykkelse. Det ville også ha vært vanskelig
å neddykke. For landeveien til Gasa, den er øde, står det i Ap.gj.8,26.
Det finnes ingen flod eller bekk, hvor det ville ha vært mulig. En slik
dåp på denne vei er en geografisk umulighet!
Støttepunktet for antagelsen av, at hoffmannens dåp er foretatt ved
neddykkelse, søker man i de to forstavelser eis og ek. De steg ned i
(eis) vannet og opp av (ek) vannet. Men å slutte seg til en neddykkelse
ut fra disse forstavelser er ganske vilkårlig. De kan godt være trådt
ut i vannet uten å være dykket ned i det.
"De mener altså, at dåpen ikke er skjedd ved neddykkelse. Hvorledes
da?"
Ved bestenkelse eller overøsning. Det var jo slett ikke noe ukjent for
jødene. Det var de vant til fra gammel tid. Bestenkelse var i den gamle
pakts tid en hellig handling. Ypperstepresten stenket blodet på nådestolen,
ja, også folket selv ble bestenket, da Moses hadde opplest paktens bok
for folket, idet han sa: "Se, det er den pakts blod, som Herren
oppretter med dere på alle disse ord". Og har Gud ikke selv talt
om bestenkelsen? "Og jeg vil stenke rent vann på dere, og dere
skal bli rene" sier Herren (Ez. 36.25). "Jeg vil utgyte
vann over det tørstige", heter det i Es.44,3. "Over Jerusalems
innbyggere vil jeg utgyte nådens og bønnens ånd", (Sal. 12,10)
"Og det skal skje deretter, at jeg vil utgyte min Ånd over alt
kjød", (Joel 3,1). Har Peter ikke sagt, at utgytelsen av den Hellige
Ånd, dåpen med den Hellige Ånd (Ap.gj 1,5) var oppfyllelsen av
forjettelsen hos profeten Joel? Gud stenker rent vann, Gud utgyter.
Og denne bestenkelse og utgytelse kalles (Ap.gj.1,5) å bli døpt. Hvorledes
kan man når Skriften taler således, tale så foraktelig om "bestenkelse".
Det for står jeg ikke. Gud har fullbyrdet dåpen med den Hellige Ånd
ved utgytelse. Når Gud døper således, da tør vi også gjøre det.
"Jeg hadde ikke tenkt meg, at det kunne fremføres så meget imot
påstanden om, at dåpen skal skje ved neddykkelse, og at bestenkelsen
er "ubibelsk".
Men foruten det jeg har fremført, vil jeg ennå minne om, at Herren sendte
sine disipler ut i all verden. Guds menighet har sin oppgave i alle
verdensdeler. Kan man tenke seg, at Gud, da han ga sin misjonsbefaling
og dåpsbefaling, da har foreskrevet en form, som i mange egne slett
ikke eller kun med stor møye lar seg praktisere?
"Hvordan mener De? Det forstår jeg ikke!"
Jo, tenk på misjonærene i de kolde nordiske egne. Hvordan skal de bære
seg ad med å foreta en neddykkelse der? Eller i de vannfattige egne
i det indre Afrika. Hvordan skal de døpe der? Eller tenk på syke og
svake, kan man tenke seg, at Herren, da han gav sin dåpsbefaling, har
foreskrevet en bestemt form, på hvis iakttagelse det i så høy grad kommer
an, som man stadig hører og leser?
Det er dog ganske utelukket. Nei, nei, det har avgjort ikke vært frelserens
mening. Hvor sneversinnet å ha slik tanker om ham.
Altså fra hvilken side vi enn betrakter spørsmålet om dåpsformen, enten
teologisk eller geografisk, eller hvordan vi vil gjøre det, vi kommer
bestandig til det resultat, at dåpen ikke alltid er blitt foretatt ved
neddykkelse eller kunne være blitt det. Man må også ha benyttet andre
fremgangsmåter, de som var gitt i den gamle pakt, anvist av Gud selv.
Det finnes et skrift, som benevnes "De 12 apostlers lære",
og som er skrevet i første halvdel av det 2. århundrede. Ifølge dette
har det fra begynnelsen av vært benyttet forskjellige fremgangsmåter
ved dåpen. Man har døpt i rinnende vann og i stillestående vann, man
har døpt i koldt vann og i varmt vann, ved neddykkelse og ved overøsning.
Altså skal man ikke gjøre dåpen til en lovgjerning ved å fastslå,
at kun dåp foretatt på en bestemt måte er en gyldig og bibelsk dåp.
Det er sårende for andre kristne - uten at dette dog vel er tilsiktet
- når man på et baptistkapell, som jeg selv har sett det, anbringer
et skilt, hvorpå det står: "Menighet for bibelsk døpte kristne".
Så må alle vi andre være ubibelsk døpt eller slett ikke døpt, hva som
kan komme ut på et. Det skal man ikke si eller skrive. Derved sønderriver
man enhetsbåndet imellom Guds barn. Og hva er følgene av den oppfattelse,
at vi ikke er døpt? Man kan ikke holde nattverd sammen med oss, ja,
man kan ikke engang ha "kristent fellesskap" med oss. Det
er dog meget sørgelig. Det, kan jeg ikke tenke meg er etter Frelserens
sinn. Hvem, som betreder denne vei, kornmer derved meget lett inn i
lovbundethet og sneverhjertethet. Man holder seg til Skriftens bokstav,
men kommer i motstrid med dens ånd. Det er min overbevisning ut fra
Skriften og etter de erfaringer, jeg har gjort med sådanne brødre.
"Men er det allikevel ikke noe galt ved barnedåpen, slik som den
praktiseres?"
Jo, ganske sikkert. Og i lengden vil kirken vel også bli nødt til å
endre sin dåpspraksis. Jeg anser kun dåpen for å være bibelsk berettiget,
når den etterfølges av en kristelig oppdragelse. Ellers blir dåpen vanhelliget
og gjort verdiløs og nedverdiget til kun å være en skikk. Men misbruket
opphever ikke den rette bruk. Dog nå er vi visst ved å komme bort fra
vårt emne. Deres spørsmål lød jo: "Skal jeg la meg døpe en gang
til"? Og den misbruk, som rundt om drives med barnedåpen, har intet
å gjøre med dette spørsmål. Forøvrig er misbruk heller ikke utelukket,
der hvor man praktiserer voksendåp. Jeg tenker på, at Filip døpte trollmannen
Simon, som var blitt troende, og snart etter fordømte Peter ham som
et helvetes barn, som var full av bitterhets galle. Legg også merke
til hva det står i 1.Johs.2,19: "De er gått ut fra oss, men de
var ikke av oss, for da var de blitt hos oss". Hvor mange sørgelige
beretninger kan man ikke fortelle om sådanne, som er blitt regnet for
troende og er blitt døpt, og som siden har vist seg å være hyklere.
Jeg har engang talt ved noen møter i et baptistkapell, og iblant dem,
som kom til møtene (ettermøtene) for å omvende seg, var det mennesker,
som allerede hadde mottatt den såkalte "trosdåp". Altså også
der kan det forekomme feil og misbruk.
"Så mener De altså ikke heller, at voksendåp er en bekjennelse?"
I hvert fall ikke en bekjennelse til Herren, i det minste ikke her til
lands, men høyst en bekjennelse til en bestemt oppfattelse og et bestemt
syn på kristendommen. Hvis voksendåpen skulle være en bekjennelse for
mennesker, så måtte den dog også skje for offentligheten. Men mange
foretar den helst i stillhet og i hemmelighetsfullhet i deres hus, og
det er ikke noen bekjennelse.
"Det har de rett i. En dåp i stillhet er ingen bekjennelse. Men
jeg forstår altså, at de mener, at jeg ikke behøver å la meg døpe en
gang til?"
Når de er døpt som barn og senere er kommet til troen, så er en gjentagelse
av dåpen, etter min overbevisning ikke nødvendig. Det, det kommer an
på ved dåpen, består dog deri, at vi blir døpt med den Hellige Ånd,
som Johannes sa: "Han skal døpe med den Hellige Ånd og ild".
Når vi har mottatt det, som det kommer an på, behøver formen ikke å
gjentas på en ny måte. Det, som det fremfor alt kommer an på, er dog,
om vi er døpt med den Hellige Ånd. "Den, som ikke har Kristi ånd,
hører ham ikke til".
Jeg vil ønske, at det lyktes for meg å overbevise dem om, at det ville
være å betrede en falsk vei, hvis de lot Dem døpe en gang til. Jeg frykter
for, at den vei ville føre inn i lovbundethet og sneverhjertethet, hvori
så mange brødre, som står på dette standpunkt, er blitt fanget. For
hvor sørgelig er det dog ikke, når Guds barn utelukkes fra nattverdfellesskap,
fordi de etter andre Guds barns syn ikke er døpt. Jeg kjenner en evangelist,
som engang arbeidet i en baptistmenighet. På den siste søndag, han var
der, skulle de etter planen ha nattverdgudstjeneste. Men da man ikke
torde la evangelisten være med der, fordi, han "ikke var døpt"
utsatte man den planlagte nattverdgudstjeneste i 8 dage. Å bryte livets
brød for dem, å utkaste evangeliets sæd iblant dem, dertil var han god
nok, men ved deres nattverdbord var det ingen plass for ham. Er det
ikke sørgelig? Derfor ønsker jeg, at de må komme til det resultat, at
de som svar på spørsmålet: "Skal jeg la meg døpe en gang til?"
må si: "Nei, nei". Jeg frykter for, at De ellers vil komme
inn i den samme stilling som hine jødekristne (Ap.gj. 15,1), som
sa: "Dersom dere ikke blir omskåret etter Mose skikk, kan dere
ikke bli frelst". Denne intoleransens og sneversinnets ånd bekjempet
Paulus ved rådsforsamlingen i Jerusalem. Denne retning åpenbarte seg
senere i Korint (1.Kor.1,12-17), og ga anledning til, at Paulus takket
Gud for, at han ikke hadde døpt noen iblant dem uten Krispus og Kajus.
Den samme partiånd har jeg møtt i mange skriftlige henvendelser, som
er blitt tilsendt meg, både i brev og i trykksaker. Det er stadig den
samme ånd, men er det Jesu Kristi ånd?
"Kanskje skal vi holde opp for i dag, jeg vil tenke over, hva de
har sagt og overveie det i stillhet".
Ja, det vil være riktig. En ting håper jeg dog, de har fått sett: at
det ikke er helt uten grunn, når vi mener, at også barnedåpen er bibelsk
berettiget. Men har de fått se dette, da ser jeg heller ingen grunn
til, at de skulle la dem døpe en gang til. Jeg har tidligere arbeidet
meget med dette spørsmål - det er vel ingen av oss, som kommer utenom
det - men jeg er blitt ferdig med det og er blitt klar over, at det
ville være en ren og skjær seremoni, om jeg lot meg døpe en gang til.
Den, som er døpt, er forpliktet til å leve sin dåp ut, ganske likegyldig,
om han er døpt som barn eller som voksen. Og det er den felles oppgave,
som er henlagt til oss i vår dåp, at det må kjennes på oss, at vi, som
dem, som er døde og begravet med Kristus, nå lever med ham og for ham
og vandrer i et nytt levnet. Jo bedre vi lever det ut, desto mere vil
vi akte og elske hverandre og stadfeste apostelens ord (Ef. 4,4) "Et
legeme og en ånd, likesom vi også er kalt til et håp i vårt kall, en
Herre en tro, en dåp".
Til toppen
|